2024-04-11, 21:01
Medlem
AndersPersson99s avatar
Det är USA som bestämmer hur det här kriget går, inte Ryssland. Man kan hoppas att USA hittar sitt engagemang kan man tycka, men samtidigt ligger ett utdraget krig i USAs intresse. Om kriget går långsamt så kommer Ryssland demilitariseras, rysslands ekonomin dräneras samtidigt som nya arbeten och tillväxt skapas i USA i deras enorma militära sektor.
Det jag har svårt att förstå är hur länge Ryssland kan fortsätta. Med tanke på hur många t72or de sägs förlora varje dag så borde dessa vara slut snart, men det är de inte.
Citera
2024-04-11, 21:14
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det jag har svårt att förstå är hur länge Ryssland kan fortsätta. Med tanke på hur många t72or de sägs förlora varje dag så borde dessa vara slut snart, men det är de inte.

Ryssland ärvde enorma lager av stridsvagnar från Sovjetunionen, det finns så pass mycket kvar att ta av där så dom kommer räcka i 2-2,6 år till med nuvarande nivå på förluster. Så hur vet man det då? Det finns folk som sitter och tittar på satellitbilder och räknar antalet uppställda fordon.

En av dessa tjommar är Covert cabal på youtube och här är hans senaste uppskattning.

https://www.youtube.com/watch?v=eMAD915o2Lw
Citat:
When Will Russia Finally Run Out of Tanks? One Storage Base Keeps Growing
Citera
2024-04-11, 21:22
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ryssland ärvde enorma lager av stridsvagnar från Sovjetunionen, det finns så pass mycket kvar att ta av där så dom kommer räcka i 2-2,6 år till med nuvarande nivå på förluster. Så hur vet man det då? Det finns folk som sitter och tittar på satellitbilder och räknar antalet uppställda fordon.

En av dessa tjommar är Covert cabal på youtube och här är hans senaste uppskattning.

2 -2.6 år. Trist, minst sagt.
Citera
2024-04-11, 21:37
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
2 -2.6 år. Trist, minst sagt.

Nja.. ..Och nu börjar han tjata om sina jädra drönare igen..

Reda nu i dag så kan vi se ett litet teknikskifte i drönarteknologin. Ett stort problem i dagsläget är Elektronisk krigföring, i princip störsändare som slår ut videokanalen på FPV-drönare när dom är nära källan nog. Så du kan flyga en drönare 6-7 kilometer från start men 100 meter från målet så kraschar den. Orsaken är att operatören ser inte vart han ska och drönaren slår ner på sidan. Men nu i dag så har dom första drönarna kommit till slagfältet som kan flyga dom här sista 100 metrarna av sig själva.

Nästa stora teknikskifte väntas inom 5-6 månader. Det är drönare som flyger av sig själva från start och tills dom hittar ett mål. Det må vara en soldat som vistas i en geografisk zon eller för den delen en stridsvagn eller golfbil. Med det så kan man flytta fokus från nyproduktion av stridsvagnar, eller som i Rysslands fall där det mestadels handlar om att rustar upp och sätter i drift befintligt lagrat material, till att massproducera drönare med den här teknologin. Med det så tror jag inte befintliga lager eller nyproduktion av stridsvagnar kommer betyda så mycket.

Å andra sidan, elektronisk krigföring är inte det enda sättet man kan slå ut en drönare. Det börjar dyka upp drönare som fångar drönare med nät som dom trasslar in sig på. Så om 5-6 månader har säkerligen även den teknologin kommit framåt. Då får man en situation där vinnaren kan producera flest drönare plus lite pansarfordon på sidan om.

Jag avslutar med att säga att jag är inte så särdeles bekymrad över i dagsläget att Ryssarna sitter på så stora lager av stridsvagnar.
Citera
2024-04-11, 21:40
Medlem
donald12s avatar
Citat:

Men tar månader att återställa en stridsvagn till stridbart skick från långtidslagret. Så ryzzen kan inte offra hur mycket som helst i sina anfall.
Citera
2024-04-11, 21:47
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Men tar månader att återställa en stridsvagn till stridbart skick från långtidslagret. Så ryzzen kan inte offra hur mycket som helst i sina anfall.

Jag skulle tro det ja. Har bara sett grova beräkningar på befintligt antal och hur länge dom räcker. Men man kan tänka sig att dom tar kvarvarande som är i bästa skick och återställer dom först. I takt med att dom dyker djupare ner i tunnan så får man nog som du säger större och större problem, men även att det kommer ta en längre och längre tid.
Citera
2024-04-11, 21:48
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Nu kommer det att gå betydligt fortare än så att stridsvagnarna tar slut i Ukraina. tror inte att rySSland kommer att skicka 100% av de till Ukraina och ha noll till övrigt försvar. Sen är det många om är obrukbara som står och rostar här och där. Är det inte brist på stridsvagnar så skulle de inte behöva trängas 24 st utanpå stridsvagnen.
Citera
2024-04-11, 22:05
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Nu kommer det att gå betydligt fortare än så att stridsvagnarna tar slut i Ukraina. tror inte att rySSland kommer att skicka 100% av de till Ukraina och ha noll till övrigt försvar. Sen är det många om är obrukbara som står och rostar här och där. Är det inte brist på stridsvagnar så skulle de inte behöva trängas 24 st utanpå stridsvagnen.
Precis.
Har sagt det många ggr, ryzzvännerna dillar om de ryzka reserverna men dom kan ju inte kasta in allt och lämna hela det stora territoriet utan försvar.
Citera
2024-04-11, 22:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Nu kommer det att gå betydligt fortare än så att stridsvagnarna tar slut i Ukraina. tror inte att rySSland kommer att skicka 100% av de till Ukraina och ha noll till övrigt försvar. Sen är det många om är obrukbara som står och rostar här och där.

Jag skulle vilja kontra med att man kanske kan se att dom skickar gammskrotet tillsammans med kanonmaten till Ukraina så länge lagren räcker. Dom har trots allt en viss nyproduktion också. Om dom behåller dom hemma för försvar så kan det räcka länge. Det finns i alla fall en sak som tyder på det och det är att dom sagt att dom inte kommer skicka Armata dit.

Det finns några konton på twitter som håller reda på dokumenterade förluster för varje stridsvagnsklass. Jag ska kika lite på dom data igen. Där tror jag man kan se om dom behåller nyproduktionen hemma.

Citat:
Är det inte brist på stridsvagnar så skulle de inte behöva trängas 24 st utanpå stridsvagnen.

Jag undrar om inte det mer hör samman med köttvågstaktiken och golfbilarna, nu även dom senaste dagarna motorcykelanfallen. Kosta vad det kosta vill i människoliv, men kan dom få 1 gubbe av 5 att rusa fram 50-60 meter ytterligare och gräva ner sig så ser dom det som en stor vinst.

Jag vet att dom har infanterivagnar i lager så att det räcker och blir över. Frågan blir om dom saknar resurser att sätta dom i drift eller om det är köttvågstaktiken som nu råder? 1 träff på en BMP-3 och Ukrainarna slår ut 9 personer. 5 golfbilar med 5 man som kör i olika riktningar och gräver ner sig?

(Det här är ingen kulle som jag är beredd att dö på, jag bara tänker högt och bollar lite ideer)
Citera
2024-04-11, 22:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Och den som "skjuter" skulle sen gå fram och titta "hur många sårade och döda"?
BS och det vet du.

Du vet?
Hur då?
Berätta och länka gärna till fakta.
Citera
2024-04-11, 22:33
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Anser du siffrorna vara tillförlitliga?
Ukraina har aldrig medvetet ljugit om uppenbara saker som är lätta att med dokumentation motbevisa. Till skillnad från orcherna som verkar finna någon slags pervers stolthet i hitta på dumheter som får dem allihop att framstå som fullkomligt efterblivna:
https://www.scmp.com/news/world/russia-central-asia/article/3174339/why-russias-moskva-flagship-has-become-focus-ukraine
Citat:
Russia says Moskva flagship has ‘sunk in storm’ after fire on board
Så ja, ukrainarna är självklart mer tillförlitliga än Uralmongolerna.

Edit:
När vi ändå är inne på ämnet - Det verkar som lort-orcherna den senaste tiden försökt sig på någon slags offensiv, för borta är de blyga siffrorna på runt 600 döda Ivans och Sergeis: De har ersatts med 800+ per dag under förra veckan och senaste dagarna.
Russia's losses - 11.04.2024

• wounded ~1.352.670
  • killed ~450.890 (+810)
Senast redigerad av zergrush 2024-04-11 kl. 23:12.
Citera
2024-04-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Kanske lyckas ryzzland ta makten över ukraina,, den dom lever får se, undrar vad som händer efter det i så fall? Jag gissar : kina går in i taiwan, inspirerade av ryzzland/ putin, ( kina har nu senast skickat meddelande im att det inte går att stoppa) och vad blir följderna av det i så fall? Ryzzland/ putler lär ju gå vidare efter ukraina, troligen kommer han tvångsrekrutera ukrainska män att gå in i moldavien,,, ja detta lär gå åt helvete,, det är troligt det,,jag måste säga att det är dahs att atombomba kreml nu innan det är för sent,,,

Jo, att atombomba Moskva vore ett mindre dåligt alternativ än att låta ryssarna ta Ukraina.
Ytterst osannolikt att så sker om inte ryssarna själva börjar använda kärnvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in