Citat:
Ursprungligen postat av
AndersPersson99
2 -2.6 år. Trist, minst sagt.
Nja.. ..Och nu börjar han tjata om sina jädra drönare igen..
Reda nu i dag så kan vi se ett litet teknikskifte i drönarteknologin. Ett stort problem i dagsläget är Elektronisk krigföring, i princip störsändare som slår ut videokanalen på FPV-drönare när dom är nära källan nog. Så du kan flyga en drönare 6-7 kilometer från start men 100 meter från målet så kraschar den. Orsaken är att operatören ser inte vart han ska och drönaren slår ner på sidan. Men nu i dag så har dom första drönarna kommit till slagfältet som kan flyga dom här sista 100 metrarna av sig själva.
Nästa stora teknikskifte väntas inom 5-6 månader. Det är drönare som flyger av sig själva från start och tills dom hittar ett mål. Det må vara en soldat som vistas i en geografisk zon eller för den delen en stridsvagn eller golfbil. Med det så kan man flytta fokus från nyproduktion av stridsvagnar, eller som i Rysslands fall där det mestadels handlar om att rustar upp och sätter i drift befintligt lagrat material, till att massproducera drönare med den här teknologin. Med det så tror jag inte befintliga lager eller nyproduktion av stridsvagnar kommer betyda så mycket.
Å andra sidan, elektronisk krigföring är inte det enda sättet man kan slå ut en drönare. Det börjar dyka upp drönare som fångar drönare med nät som dom trasslar in sig på. Så om 5-6 månader har säkerligen även den teknologin kommit framåt. Då får man en situation där vinnaren kan producera flest drönare plus lite pansarfordon på sidan om.
Jag avslutar med att säga att jag är inte så särdeles bekymrad över i dagsläget att Ryssarna sitter på så stora lager av stridsvagnar.