2024-04-06, 14:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är väl möjligt, då hade man tillgång till en dyrare mer ovanlig ammunition.

Den hypotetiska GM-SE bodde i Täby där moderathjärnan alltid skulle ha något finare och dyrare.

Det stämmer däremot sämre med en mer pragmatisk GM som den åtalade och frikända CP. Han hade nog valt ett mindre och smidigare vapen eller kanske en billig bajonett.
Citera
2024-04-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Den hypotetiska GM-SE bodde i Täby där moderathjärnan alltid skulle ha något finare och dyrare.

Det stämmer däremot sämre med en mer pragmatisk GM som den åtalade och frikända CP. Han hade nog valt ett mindre och smidigare vapen eller kanske en billig bajonett.

Vapensamlarens vapen skulle kunna vara ett alternativ tyvärr gick det inte att dra några säkra slutsatser av provskjutningen av vapnet.
Citera
2024-04-06, 14:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vapensamlarens vapen skulle kunna vara ett alternativ tyvärr gick det inte att dra några säkra slutsatser av provskjutningen av vapnet.

WG befann sig i Stockholm innerstad på mordnatten och WGs dotter FG såg OP på Grand. Det fanns en telefonautomat på Grand.

WG verkar ha varit en knepig typ och är som du påpekar en mycket intressant GM. Glasögon hade han också.

SE kan tydligen ha bott granne med mördaren i Täby. Det låter mycket misstänkt i mina känsliga öron.
Citera
2024-04-06, 14:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men är man inte lite oärlig i sitt debatterande om man bortser från "Fru Palme hade ingen uppfattning om vem som kunde ha avlossat skotten."?

Hur kommer vi fram till att det är "mördaren" menar du?

Om hon sedan meningen efter det försöker beskriva någon. Hur vet vi vem det är?
Återigen verkar hon försöka beskriva någon som står 10-15 meter bort.
Om vi försöker förena detta med övrigt material. Vem ska denna individ vara för oss?

Ja. Hon utvecklar och adderar sedan till sina uppgifter 2 veckor senare (tidigare än det också förresten). Redan en vecka senare kommer ju nya uppgifter om ansiktet osv.

Jag förstår dock inte hur vi ska jobba med de uppgifterna riktigt eller hur de ska stärka hennes trovärdighet.

Vem bortser från att Lisbet säger hon inte vet vem som sköt? Jag har inte bortsett från det. Här är ett vidare citat, meningarna sitter ihop dokumentet:
Fru Palme hade ingen uppfattning om vem som kunde ha avlossat skotten. Signalement: stor, kraftig, mörkhårig iklädd midje- eller 3/4-lång blå eller mörkblå täckjacka.
Hon vet inte vem mannen är, men så där såg han ut. Och han rör sig alltså in mot gränden.

Man jobbar väl på samma sätt som med alla andra vittnen. I turordning tex. Vad som är konstant, vad som förändras. Jag tror att den som fått för sig att den hon beskriver är AB har missförstått ordningsföljden på förhöret.

Lisbet har från mordnatten sagt att det var en man i en längre blå jacka.

25 mars beskriver hon en man i blått som rör sig hörnan, längs fasaden tittar mot henne och /eller Olof. Vidare in i gränden och tittar mot henne/Olof. Dvs en man som de facto är 10-15 m från henne. Och som tittar på henne.

29 april beskriver hon samma man men mer kortfattat: 10-15 m in som tittar.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-04-06 kl. 14:26.
Citera
2024-04-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
WG befann sig i Stockholm innerstad på mordnatten och WGs dotter FG såg OP på Grand. Det fanns en telefonautomat på Grand.

WG verkar ha varit en knepig typ och är som du påpekar en mycket intressant GM. Glasögon hade han också.

SE kan tydligen ha bott granne med mördaren i Täby. Det låter mycket misstänkt i mina känsliga öron.

Det var inte så jag tänkte det hela men det är mycket i mop man kan se på olika sätt.
Citera
2024-04-06, 14:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det var inte så jag tänkte det hela men det är mycket i mop man kan se på olika sätt.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H22159-05-A

SEs granne var:

- Mytoman. Ljög om militärtjänstgöring i USA.
- Hade en pappa som var född i Hamburg. Troligen Nazist.
- Vapenfixerad.
- Dokumenterat vapensamlare.
- Hade tillgång till aktuellt mordvapen som inte kunde avfärdas av NFC.
- Hade vapenvana.
- Stay Behind-ansluten eller frimurare.
- USA-vänlig Palmekritisk moderat.
- Befann sig i Stockholms innerstad på mordnatten.
- Bar glasögon.
- Var slätrakad och hade ljus haka.
- Kan ha burit hala skor på mordnatten.

Jag tycker SEs granne WG borde granskas närmare. WG är en "bra typ" helt enkelt och som vi lärt oss i denna tråd är alla som ljuger mördare.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-06 kl. 14:31.
Citera
2024-04-06, 14:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vem bortser från att Lisbet säger hon inte vet vem som sköt? Jag har inte bortsett från det. Här är ett vidare citat, meningarna sitter ihop dokumentet:
Fru Palme hade ingen uppfattning om vem som kunde ha avlossat skotten. Signalement: stor, kraftig, mörkhårig iklädd midje- eller 3/4-lång blå eller mörkblå täckjacka.
Hon vet inte vem mannen är, men så där såg han ut.

Man jobbar väl på samma sätt som med alla andra vittnen. Lisbet har från mordnatten sagt att det var en man i en längre blå jacka.

25 mars beskriver hon en man i blått som rör sig hörnan, längs fasaden tittar mot henne och /eller Olof. Vidare in i gränden och tittar mot henne/Olof. Dvs en man som de facto är 10-15 m från henne. Och som tittar på henne.

9 april beskriver hon samma man men mer kortfattat: 10-15 m in som tittar.

Skillnaden mellan LP och något annat vittne är ju att vi närmast alltid vet vem de pratar om.
Eller tycker du det finns några frågetecken där? Även när de inte pratar om GM förstår vi nästan alltid vem de pratar om. Mannen i porten....taxikillen....hon som gjorde HLR.....etc.

LP ser alltså en man 10-15 meter bort en stund efter andra skottet. Vem är det? Hur kan vi känna oss trygga med att det är just GM hon beskriver? Hon vet ju inte vem som har skjutit. Hon aldrig sett något vapen. Och hon verkar inte medveten om att någon har kommit upp bakifrån och stått så nära.

Tror du att mannen 70 meter in också är GM? LP säger ju att det är samma stirrande blick.

Vilket index/metod använder du för att reda ut det här?

Återigen. Jag har inte facit.
Men jag är väldigt försiktig med LPs uppgifter och jag tycker man kanske ska ta det lite lugnt med att luta sig mot henne när man vill landa i hur ytterplagget såg ut?
Citera
2024-04-06, 14:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja. Hon utvecklar och adderar sedan till sina uppgifter 2 veckor senare (tidigare än det också förresten). Redan en vecka senare kommer ju nya uppgifter om ansiktet osv.

Nu är du oärlig. I det jag citerade så beskriver hon mannen mer utförligt i det tidigare förhöret, sen mer kortfattat. Det var förresten en dryg månad inte två veckor. 25 mars kontra 29 april.

Lisbet 860325: Han bär mörkblå jacka. Den är inte midjelång, inte heller väldigt lång.

Han har mörka byxor. Det är inte jeans.

När Lisbet Palme ser honom går han ut till vänster snett fram mot det upplysta fönstret i affären i hörnan.

Han blickar tillbaka som för att kontrollera om han lyckats och fortsätter in i gränden.

Lisbeth Palme har sedan intrycket att han kan ha stått kvar inne i gränden en stund och stirrat tillbaka på henne.

...
En månad går
....

Lisbet 860429: Hon hörde sedan ytterligare en knall och kände en stark sveda längs ryggen.

Då hon tittade upp från maken, som fallit ihop på trottoaren, såg hon en man med stirrande blick titta på dem.

Mannen befann sig på cirka 10-15 meters avstånd och stod i hörnet av Tunnelgatan.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-04-06 kl. 14:33.
Citera
2024-04-06, 14:32
Medlem
Willy Glaser var kanske lite för gammal för att vara gm, han var född 1927.

https://wpu.nu/wiki/Willy_Glaser
Citera
2024-04-06, 14:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Willy Glaser var kanske lite för gammal för att vara gm, han var född 1927.

https://wpu.nu/wiki/Willy_Glaser

WG var årsbarn med OP.

Det är lätt att se fel på ålder och dessutom såg ingen mördarens ansikte. Belysningen var dålig på mordplatsen så WG bör misstänkas. WG hade också grannar som var Palmekritiska i Täby och bodde granne med chefredaktören för Contra där Alf Enerström sprang som barn i huset enligt uppgift.

Det är fel att inte misstänka SEs granne WG för mordet.

SE avstod nog från att tipsa polisen om WG eftersom WG hade tillgång till farliga vapen hemma i sin källare.

Edit: Det syns tydligt på bilden i din länk att WG hade både glasögon och rakad haka. MP tyckte väl glasögonen såg ut som pilotmodell, likadana som WG hade?

Edit2: SE slutade nog att umgås med WG då han insåg att WG mördat OP.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-06 kl. 14:46.
Citera
2024-04-06, 15:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Håller med. Man måste fråga sig varför LP i ett initialt läge inte beskrev en man som stod mycket nära och stirrade på henne?

Jag har väldigt svårt att tro att uppgiften fanns där, men att den av någon anledning inte dokumenterades. Signalement på en mördare är rätt centralt i början av en mordutredning när minnet är som färskast.

Jag tycker att allt tyder på att LP såg mördaren snett bakifrån, vilket i så fall inte gav möjligheten att få fram anletsdrag.

Att LP såg AB, mördaren snett bakifrån, samt LJ en stund senare är en mycket plausibel slutsats.
.

Samma person har funnits med i hennes berättelse från allra första stund.

Till Christiansson på Sabbatsberg, mordnatten: Signalement: stor, kraftig, mörkhårig iklädd midje- eller 3/4-lång blå eller mörkblå täckjacka.

Till Rimborn på Sabbatsberg: En av männen skulle ha varit iklädd en mörkblå täckjacka.
Vidare sa hon att just den mannen med den mörka täckjackan trodde hon sig sett springande från platsen för brottet i kväll.

1 mars 15:35: [Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte. Någon annan lade hon inte märke till.
Citera
2024-04-06, 15:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det fetade.

Min förklaring är som sagt att LP helt missar att GM faktiskt befinner sig så nära.

När hon ska återberätta händelseförloppet verkar hon först se någon när hon står på knä vid Olof. Den mannen ska då stå 10 - 15 meter bort. Inte någonstans verkar hon vara medveten om att mannen har kommit upp bakifrån, sedan rört sig längst deras östra sida (in mot Tunnelgatan) och möjligtvis blivit ståendes "över dem" en kort stund.

Hon vet inte vem som har skjutit och gör sitt bästa för att beskriva de indivder hon minns i det initiala händelseförloppet. Och min känsla är att det rör sig om AB, GM och LJ.

Mördaren i blå jacka har Lisbet haft med i sin historia från allra första stund. Dvs från båda polissamtalen på Sabbatsberg.

Detta kan du inte motsäga genom att lyfta en mening från ett förhör 2 månader efter mordet ur sitt sammanhang, för att GM aldrig är upplevda 10-15 bort och tittar på henne... Att GM nån gång var 10-15 m från Palme är fakta. Att mördaren tittar tillbaka mot mordplatsen efter att han börjat ta sig inåt gränden ser vi i förhören med Lisbet, förhör med HJ (Då är han 25 meter och vänder sig om och tittar till om det kommer nån efter snett bak, men jag aldrig att se ansiktet på han). Tex.

Det du återigen citerar är ett förhör två månader efter mordet...Sammanfattningsprotokoll.. . Kortfattat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in