2024-04-03, 16:25
Medlem
En dåre jag träffade under en period då jag var på behandling. Han hade då själv P 27 eller vad det heter från LVM och hade blivit insatt på Buprenorfin för att öka chanserna till fortsatt nykterhet.

Direkt - tror det var dag 3 när han ställdes in. Så hade han spottat ut tabletten och gått in på sitt rum och injicerat dem. Direkt blev han utkastad från programmet och av med sin medicin!

Shit vad korkad den snubben var. Sabbade den chansen på några timmar...
Citera
2024-04-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Aa exakt. Medger det absurda i det samtidigt som jag nu i realtid ska försöka förmedla hur tankeprocessen gick när jag skrev inlägget om metadon.

Levt i ett helvete snart ett helt decennium. Det har alltid fattats en pusselbit inom mig. Har 50 tal gånger försökt på egen hand att bli drogfri genom att applicera rutiner som är goda för mig. Något som inledningsvis känns bra men efter bara några veckor gör mig djupt håglös till den punkt att jag drunknar i depression. Försökt och försökt och försökt genom att kombinera bra kosttillskott ihop med riktigt kvalitativ föda, träning, promenader, arbete, god sömn, osv, osv men det har aldrig någonsin fungerat i längden och jag alltid återfallit just pågrund av denna tomheten. Inte tomhet som att jag är ensam. Har människor runtomkring mig. En fantastisk familj, en god vän, men det är mer att jag aldrig kommit undanfund med att fylla det där tomrummet. En del av mig vill skylla på kemisk obalans i hjärnan sedan barndomen då jag alltid varit tämligen ointresserad utav det mesta. Ville egentligen bara vara ifred och spela WoW, (tidiga tonåren.) I gymnasiet upplevdes jag något gladare emellanåt kanske men det har alltid existerat det där tomrumet som är så påtagligt kraftigt att bara tanken på att det kanske förblir så skrämmer mig. Är inte ens 30 år. Nära men inte än. Hela min förhoppning är att jag vid 30 ska ha fått den skjutsen jag behöver av dessa två medicinerna, (sub och adhd medicin,) men att jag naturligtvis behöver arbeta med det jag påtalat om innan men som aldrig räckt till.

Vill ha hunnit bygga upp mig på gymmet, snart få arbete och vara där ungefär 2 år tills jag är redo att plugga den enda jag har som kall, och som jag kan, (träning, kost och hälsa,) ha egen lägenhet, fått ordning på ekonomin och då kan vardagarna absolut se enformig ut men på helgen är det viktigt att den fylls med något. Men med ett kraftigt missbruk fanns där aldrig utrymme för att planera så pass långsiktigt.

Ja, jag lägger stor vikt på medicinerna - det måste jag få göra - men är införstådd i att jag behöver göra grovjobbet - något det äntligen finns luft till att göra om det håller sig såhär bra som den gör med bupen.

Vad är din tanke kring kemisk obalans? Makeae det sense det jag säger tycker du?

Jag har ringt 11 gånger till laro under 3 års tid och bokat för att sedan avboka besök. Så tro mig när jag säger att jag verkligen försökt på egen hand. Detta har gjort att jag accepterat min plats på laro också. Alltid känt att det verkligen är en slutdestination och ett sorts misslyckande men med buvidal på sikt så har man ju knappt med laro att göra. Det vore ju helt fantastiskt. Anser inte laro att vara missbrukare. Rent krasst så är det ju så, men de allra flesta begriper att det inte är något waaaaaoooow att smällta en 8a under tungan. Något jag är riktigt stolt över mig själv över är att jag aldrig, trots möjlighet pga dålig övervakning, spottat ut pillret för att snorta det. Vill ge det här en ordentlig chans och då ska jag fan inte börja sådär för det slutar inte bra

Jag förstår helt hur du känner och har inte menat att låta dömande ens innan du kom underfund med att metadon nog inte är rätt för dig pga det resonerandet, hoppas du förstår det.

Jag är ärligt inte super kunnig på det här med kemiska/nervsystemet i hjärnan. Men jag har alltid på behandlingar/kurser och LARO fått lära mig att ”kemisk ångest/depression” är vanligt från och till under en ganska lång period när man slutat med droger.

Men då detta är något du har med dig så långt som sen barndomen så rekommenderar jag dig verkligen att redan nu så prata med din laro-kontakt om det så att ni kanske kan förebygga det med hjälp av antidepressiva eller regelbundna samtal så det inte blir värre än innan du började missbruka.
Citera
2024-04-04, 11:44
Avslutad
Tja alla laro patienter. Gått på laro i ca snart 1 år, fick byta ifrån subtexen till metadonet entligen För typ 2-3 månader sedan och så tacksam då de tagit flera år för andra o visa har inte ens fått byt öht! Och de är som dag o natt när de kommer till heroin suget, och jag har bara ätit stess 1 gång sen bytet till meta vilket bara äcklade mig från benso, vilket gjort min läkare otroligt glad o äntligen fått lediga helger o så fort jag slutar lämna positivt på thc o är ren från de behöver jag bara springa dit 2 gr i veckan. Ligger nu på 90mg och de är första höjningen som de kändes skillnad speciellt när de kommer till suget/små abstinens på kvällen o akut absen på morgonen innan man druckit metat, de känns mycket mindre påtagligt än när jag låg på 70 till 80 mg, jag undrar vad ni tror/tycker är en bra dos? Har läkarmöte näst nästa vecka igen o han sa sist att vi höjer bara till 100mg om 90mg inte heller är optimalt, så jag har sån grym läkare och är så tacksam att jag har han, varjedag är jag så himla tacksam, han skriver ut imovane för sömnen med o han bryr sig inte om thcn utan är bara glad jag håller mig borta från allt annat men om jag slutar röka så kommer jag bara behöva komma på mottagningen 2 gr i veckan tills vidare för att sen få hämta ut flaskorna på apoteket 😊 men som sagt, vad tror ni kan va en bra dos? Vad var optimalt för er? Är 1,82 lång o väger 65-70kg, men har en jävla metabolism, är helt omöjligt för mig o gå upp i vikt o i början när jag va på 60-70mg så vart jag tvär dålig redan på kvällen o min läkare sa de att de är nog för min metabolism o om man har bra så brukar kroppen o ha en tendens att bryta ner just metadon extra snabbt speciellt i början men är något som går till sig, men som sagt, vad tror ni mina fellow laro kompisar? Som tur är har jag världens bästa läkare som genuint vill hjälpa en o vill de ska gå bra för en o vill att man ska må bra! Vilket jag är så himla jävla tacksam över!
Senast redigerad av Drmurder 2024-04-04 kl. 11:50.
Citera
2024-04-04, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drmurder
Tja alla laro patienter. Gått på laro i ca snart 1 år, fick byta ifrån subtexen till metadonet entligen För typ 2-3 månader sedan och så tacksam då de tagit flera år för andra o visa har inte ens fått byt öht! Och de är som dag o natt när de kommer till heroin suget, och jag har bara ätit stess 1 gång sen bytet till meta vilket bara äcklade mig från benso, vilket gjort min läkare otroligt glad o äntligen fått lediga helger o så fort jag slutar lämna positivt på thc o är ren från de behöver jag bara springa dit 2 gr i veckan. Ligger nu på 90mg och de är första höjningen som de kändes skillnad speciellt när de kommer till suget/små abstinens på kvällen o akut absen på morgonen innan man druckit metat, de känns mycket mindre påtagligt än när jag låg på 70 till 80 mg, jag undrar vad ni tror/tycker är en bra dos? Har läkarmöte näst nästa vecka igen o han sa sist att vi höjer bara till 100mg om 90mg inte heller är optimalt, så jag har sån grym läkare och är så tacksam att jag har han, varjedag är jag så himla tacksam, han skriver ut imovane för sömnen med o han bryr sig inte om thcn utan är bara glad jag håller mig borta från allt annat men om jag slutar röka så kommer jag bara behöva komma på mottagningen 2 gr i veckan tills vidare för att sen få hämta ut flaskorna på apoteket 😊 men som sagt, vad tror ni kan va en bra dos? Vad var optimalt för er? Är 1,82 lång o väger 65-70kg, men har en jävla metabolism, är helt omöjligt för mig o gå upp i vikt o i början när jag va på 60-70mg så vart jag tvär dålig redan på kvällen o min läkare sa de att de är nog för min metabolism o om man har bra så brukar kroppen o ha en tendens att bryta ner just metadon extra snabbt speciellt i början men är något som går till sig, men som sagt, vad tror ni mina fellow laro kompisar? Som tur är har jag världens bästa läkare som genuint vill hjälpa en o vill de ska gå bra för en o vill att man ska må bra! Vilket jag är så himla jävla tacksam över!

Vad roligt att det fungerar för dig. Har läst till och från om de som inte tycker att buprenorfinet fungerar. För mig så dödar det allt sug på opiater fullständigt. Är så fruktansvärt jävla glad att äntligen på nästan 10 år kunna få andas och eliminera de tankarna som bestod utav 98% av min uppmärisamhet - att jaga; fixa; planera handla opiater osv, osv. Fanns liksom aldrig något uteymme för något annat. Har gått på buprenorfin 10 dagar på torsdag och jag är fortfarande helt hyped om hur effektiv den är. 8 mg under tungan är allt som krävs. Då jag inte haft ett blandmissbruk är det ju så mycket enklare. Aldrig varit beroende utav något annat än opiater. Är en inbiten opiatare så att säga. Det känns nästan som att man ätit en chipspåse och inte orkar en tugga till, (säg att suben är en chipspåse,) noll sug alltså.
Citera
2024-04-04, 16:56
Medlem
Citat:
Jag är renodlad opiat junkie, jag tar ingenting annat. Grejen är att med metadon så känns det som du tagit något iaf. Tror det är viktigt för mig i längden att känna något, annars har jag inget kvar.

På metadon har jag alltid fått dopaminkick oavsett…. det är mest det jag tänker på..

Ok men då kanske det passar dig bättre helt enkelt. Funkar inte suben så äre väll bara metadon som återstår. Det e bara o prata med läkaren.
Citera
2024-04-04, 22:44
Medlem
Julle128s avatar
Jag går av olika anledningar på RPÖV o tar mitt meta blan annat ovessäntrkigt . Jag har tidigigare varit tvingad av lagegen men inget sånt krav länge och funderar på att söka till 44an i Stockholm om min läkare på rättpsyk går mig till mötes för jag har inte varit våldsam eller bråkat där sedan 2016 men mina papper ställer till det. Nu till frågan, någon här som gått på 44an jag har hört bra saker från en som går där men vill veta lite mer.
Citera
2024-04-04, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Det låter som en otroligt dum idé då jag nästan kan lova att du inte kommer att spara det till en situation av krig/kris utan att missbrukaren i dig förr eller senare kommer ta det för rus.
Prata med din LARO-kontakt om denna oro ist.

Fast klarar ju att ha två veckors ranson hemma utan att norpa.
För den sakens skull är jag inte orolig. Dock så är världsläget väldigt oroligt. Skulle hämta ut en annan medicin häromdagen och den var restad i hela landet och de trodde inte den skulle komma in på de närmsta två månaderna. Tänk om det hade varit metadonet?

Allt gott
// HKP
Citera
2024-04-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Ok men då kanske det passar dig bättre helt enkelt. Funkar inte suben så äre väll bara metadon som återstår. Det e bara o prata med läkaren.

Talade om detta med en annan skribent. Har fimpat idén helt. Buprenorfinet tar bort allt opiatsug. Tänker inte byta, det skulle vara idioti.
Citera
2024-04-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HkPfooly
Fast klarar ju att ha två veckors ranson hemma utan att norpa.
För den sakens skull är jag inte orolig. Dock så är världsläget väldigt oroligt. Skulle hämta ut en annan medicin häromdagen och den var restad i hela landet och de trodde inte den skulle komma in på de närmsta två månaderna. Tänk om det hade varit metadonet?

Allt gott
// HKP

Jag förstår hur du tänker och att du oroar dig men vad jag vet så har vi inga mediciner restade i Sverige pga krig..? Frågade du varför den va restad? I stortsett alla mediciner blir det ibland - då det handlar om saker som plötsligt ändrad efterfrågan (typ som med diabetes/viktminskningsmedicinerna) och ibland för att ett företag slutar tillverka och lämnar över tillverkningen till någon annan. Eller flyttar tillverkningen. Eller att någon av sakerna för att tillverka medicinen inte går att få tag på av olika skäl.
Om Ukraina har klarat av att hålla det igång med endast mindre problematik (mestadels pga att patienter inte kunde/vågade ta sig till klinikerna) enligt vad jag läst - så är jag säker på att du kan va rätt lugn.
Men prata gärna med dem och informera oss om vad du får höra! Det vore intressant!
Citera
2024-04-05, 19:49
Medlem
Citat:
Talade om detta med en annan skribent. Har fimpat idén helt. Buprenorfinet tar bort allt opiatsug. Tänker inte byta, det skulle vara idioti.

OK! Låter bra, jag tycker att BUP biter bra på suget och då har jag nästan bara gått på opisar. Och i otroligt höga doser under många år. Min teori är att BUP fungerar bra på redan högmotiverade personer. Medans meta mer används för folk som inte är motiverade eller som BUP helt enkelt inte funkar på. Men jag skulle tro att minst 80% klarar sig bra på bup och behöver inte metadon. Vad är du på för dos nu då?
Citera
2024-04-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
OK! Låter bra, jag tycker att BUP biter bra på suget och då har jag nästan bara gått på opisar. Och i otroligt höga doser under många år. Min teori är att BUP fungerar bra på redan högmotiverade personer. Medans meta mer används för folk som inte är motiverade eller som BUP helt enkelt inte funkar på. Men jag skulle tro att minst 80% klarar sig bra på bup och behöver inte metadon. Vad är du på för dos nu då?

8 mg under tungan. Ökat från 4 mg inledningsvis till 8 mg på 10 dagar. Vill hålla det på 8 om det fungerar såhär väl.
Citera
2024-04-05, 21:47
Medlem
Citat:
8 mg under tungan. Ökat från 4 mg inledningsvis till 8 mg på 10 dagar. Vill hålla det på 8 om det fungerar såhär väl.

Ok sorry att jag tar upp det, men för bara några dagar sen hade du en totalt annan inställning. Trodde du skrev det och att du var på typ 16 mg. Men då är det inte så konstigt att du var missnöjd om du var på så låg dos. I LARO står folk generellt mellan 4-24 mg. På många mottagningar 8-16 mg per dag. Jag står själv på 16 mg och det funkar fint. Nöjer du dig på 8 mg så är det väll bra. Men dem flesta behöver 12 kanske tom. 16 mg. Det är smart att tänka att man ska stå så lågt som möjligt. Men det är inte hela världen om man behöver 12 elr 16 elr kanske 20-24 heller. Så länge man har dämpat sug och inte är drogsökande så funkar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in