2024-04-04, 15:35
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Du har fel, det är ett enskilt åtal i brottmål. Sara lär inte dömas till fängelse vid första domen dock.

Det står ju för fan I trådstarten att det är ett civilrättsligt mål där mannen som känner sig utpekad har lämnat in en stämningsansökan.
Citera
2024-04-04, 15:37
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Det står ju för fan I trådstarten att det är ett civilrättsligt mål där mannen som känner sig utpekad har lämnat in en stämningsansökan.

Med källa: ETC.

Jag har kollat stämningsansökan, målet är ett brottmål. Däremot är det inte allmänt åtal drivet av åklagare, utan ett enskilt åtal drivet av en privatperson med juridiskt ombud. Det är kanske därför som ETC tror det är civilrätt.
Citera
2024-04-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag vet inte hur det ska tolkas, men det verkar som att frågan kan prövas av jurister om intresset fanns av någon i rättssystemet. Men det är ett känsligt ämne som få vill stigmatiseras av.

Låst artikel:
Stockholmsåklagaren Tomas Engman har under de senaste åren jobbat med Dumpen-relaterade rättegångar. Han känner till ramarna för pedofiljägarnas avtal med det bluffliknande företaget Impulskollen:

– Det är oerhört intressant och väldigt speciella omständigheter. Männen blir livrädda för de vill inte hamna på deras hemsida. Det skulle kunna vara utpressning eller olaga tvång, men det måste utredas av polis och personer höras. Det är inte ett solklart brott.

Båda rubriceringarna går som allmänt åtal. I teorin behövs alltså ingen målsägande. Tomas Engman säger dock att han har svårt att se att det här kan leda till åtal utan samarbete från den utsatte.
https://www.etc.se/inrikes/experterna-om-dumpen-kan-vara-utpressning
Lite lösa citat från dagens artiklar på ETC. Vågar inte citera för mycket enligt reglerna.
Dumpen pressar. Men Impulskollen får de direkta pengarna från männen. Hos vem ligger det möjliga utpressningsbrottet?

– Vinningen ska enligt utpressningsregeln gå till gärningsmannen. I en trepartsrelation med diffusa samband, som här, verkar inte utpressningsregeln kunna användas om inte Dumpen agerar tillsammans med det andra bolaget. Att säga ”jag kommer att hänga ut dig på min sajt som kriminell om du inte betalar det här vårdföretaget” kan istället möjligen vara olaga tvång. Det brottet kräver inte ekonomisk vinning.
[..]
– Olaga tvång finns inte med som brott mot tryckfrihetsförordningen. Jag tror att de skyddas av sitt utgivningsbevis här.

------------------------------
– Vi har inte betalat något till varken Sara Nilsson eller Patrik Sjöberg, däremot så fakturerar Dumpen oss.

------------------
Dumpens ansvariga utgivare Sara Nilsson tillbakavisar att Impulskollen betalat en halv miljon kronor till henne och Patrik Sjöbergs aktiebolag. Men hon medger att siffran ligger på 360 000 kronor per år.
Som någon påpekade i annan tråd. Impulskontrollen köper annonser på Dumpen. De är inte helt korkade och sitter nog säkert - i det svaga för medborgaren Svenska rättssystemet.
ETC är avslöjade nu.
Citera
2024-04-04, 15:39
Medlem
Citat:
Jag sympatiserar inte det minsta med denna homofilen. Jag bara konstaterar att de( poliser, ex-poliser) så gott som alltid vinner i domstol. Oftast går det inte ens till domstol fastän bevisen är solklara mot polisen.

Det är märkligt att så många i tråden väger in sina personliga känslor och åsikter och inte vad lagen säger, och ser hur det gått i tidigare förtalsmål.

Det är polis och åklagare som ska utreda brott INTE två nedpundade idioter utan nån som helst juridisk utbildning.

Sara Nilsson kan inte begå en mängd lagbrott bara för att hon tycker att hon har rätt att göra det och för att hon tycker att hon gör det för en god sak. Skulle alla människor göra det skulle hela samhället krackelera på ett par dagar. Det är bara WT och blattar som har inställningen att ta lagen i egna händer.

Nu kanske jag har missat det men när, och hur, gör Dumpen några uttalanden om huruvida ett brott har begåtts? Allt de gör är att låtsas vara barn på Internet. Sedan tar vuxna män kontakt med dessa barn. Skickar dem bilder på erigerade snoppar. Pratar snusk med dem. Berättar vad de vill göra med barnen och stämmer sedan träff med barnen. Detta dokumenteras och läggs sedan upp på Internet.

I USA så är detta något som poliser aktivt gör för att fånga pedofiler men i det feminiserade och vänsterextrema Sverige så är det att "gå för långt". Skrattretande.
Citera
2024-04-04, 15:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Hur kan sanna uppgifter vara förtal?
Jag har alltid tänkt att det är förtal om det är falska uppgifter.

Snubben finns ju med i alla chattloggar på hemsidan. Så vad gäller förtalet?
Varje uthängning är grovt förtal. Men de har ett magiskt "utgivningsbevis" vilket ger dem rätten att begå brott.
Citera
2024-04-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Med källa: ETC.

Jag har kollat stämningsansökan, målet är ett brottmål. Däremot är det inte allmänt åtal drivet av åklagare, utan ett enskilt åtal drivet av en privatperson med juridiskt ombud. Det är kanske därför som ETC tror det är civilrätt.
Men ETC är dummare än de flesta.
Svart på vitt, enskild stämning:
https://delafil.se/30777897c29bd9d2/G%C3%B6teborgs_TR_B_6005-24_Aktbil_1_-_Maskad.pdf
Citera
2024-04-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZURRTESHINKANSEN
Nu kanske jag har missat det men när, och hur, gör Dumpen några uttalanden om huruvida ett brott har begåtts? Allt de gör är att låtsas vara barn på Internet. Sedan tar vuxna män kontakt med dessa barn. Skickar dem bilder på erigerade snoppar. Pratar snusk med dem. Berättar vad de vill göra med barnen och stämmer sedan träff med barnen. Detta dokumenteras och läggs sedan upp på Internet.

I USA så är detta något som poliser aktivt gör för att fånga pedofiler men i det feminiserade och vänsterextrema Sverige så är det att "gå för långt". Skrattretande.
Ja IT- forensikern från Uppsala som stämmer dem skickade dessutom, oombedd, bild på sin fula penis och har därmed faktiskt begått ett brott, även fast det inte var ett barn, vilket han trodde.
Citera
2024-04-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Lilla gubben, nej. Det kommer inte hända.

Vad grundar du detta på? En person som varit anställd vid polisen skulle knappast lämna in en stämningsansökan till tingsrätten utan att rådfråga juridisk kunniga personer innan. Han skulle heller inte lämna in en stämningsansökan om han inte var väldigt säker på att vinna. Jag skulle uppskatta chansen att.han vinner till 90-10. Han har naturligtvis fått rådet att han med största säkerhet kommer vinna och att skadeståndet kommer landa på 100.000 +ränta. . Då drar han naturligtvis lite extra för "säkerhets skull".

Hur i helvete motiverar du att Sara kommer vinna? Är det nån i denna jävla tråden som har absolut noll juridisk kunskap så är det du.

Och dina argument sen. . "Det kommer inte hända"

Va grundar du alla dina påståenden på? Ingenting verkar det som.
Citera
2024-04-04, 15:49
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Men ETC är dummare än de flesta.
Svart på vitt, enskild stämning:
https://delafil.se/30777897c29bd9d2/G%C3%B6teborgs_TR_B_6005-24_Aktbil_1_-_Maskad.pdf
'
Enskilt åtal som sagt, blir ett B mål på samma sätt som om åklagaren drivit det med samma beviskrav etc, bara det att det är en advokat som agerar åklagare. "Enskild stämning" är lite oegentligt i sammanhanget då det är det normala i civilmål.
Citera
2024-04-04, 15:52
Medlem
Nosstocks avatar
Citat:
Vad grundar du detta på? En person som varit anställd vid polisen skulle knappast lämna in en stämningsansökan till tingsrätten utan att rådfråga juridisk kunniga personer innan. Han skulle heller inte lämna in en stämningsansökan om han inte var väldigt säker på att vinna. Jag skulle uppskatta chansen att.han vinner till 90-10. Han har naturligtvis fått rådet att han med största säkerhet kommer vinna och att skadeståndet kommer landa på 100.000 +ränta. . Då drar han naturligtvis lite extra för "säkerhets skull".

Hur i helvete motiverar du att Sara kommer vinna? Är det nån i denna jävla tråden som har absolut noll juridisk kunskap så är det du.

Och dina argument sen. . "Det kommer inte hända"

Va grundar du alla dina påståenden på? Ingenting verkar det som.

Jag grundar det på min juridiska utbildning.
Citera
2024-04-04, 15:55
Medlem
Men det mesta i tråden ör ju spekulationer. Vi vet ju inte allt om motivet. Om han vill hämnas? Om.han vill rena sitt namn? Om han är ute efter pengar? Det kan ju lika gärna ligga 50 stämningsansökningar till och väntar. Men efter som personen i fråga varit anställd hos Polisen så är han "lämplig" vågbrytare". Vinner de ett fall mot Sara så kommer de vinna 50 till om.de vill.

Vi får helt enkelt lugna ner oss och se vad det slutar.
Citera
2024-04-04, 15:56
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Även om inte Dumpen vinner stämningen så kommer de vinna på precis alla andra sätt av det här.

Förlorar dumpen kommer resterande 300 stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in