Citat:
Ursprungligen postat av
bagge1
Som jag förstår det skiljer man på åsikter och uppgifter. Man kan bara dömas för förtal när det gäller uppgifter, och även om en uppgift är sann.
Men, här är det ju inte så att Dumpen har skrivit artikel om person X där det påstås saker. Utan det är gäddan själv som har grävt sin egen grop genom sina egna chattloggar och bilder. Dumpen publicerar ju bara vad gäddan själv har skrivit och skickat till vad han trodde var ett barn.
Det kan ju inte vara samma sak om Expressen skulle publicera en dick-pick på Patrik S efter att ha hackat hans telefon eller liknande.
Jag tänker att det ändå kanske går under ärekränkning? Jag är väldigt okunnig här, så jag vet absolut inte vad jag pratar om.
Absolut att gäddan har grävt sin egen grav, men han har gjort det genom att ha en, vad han trodde var, en privat konversation.
Sedan används den privata (enligt honom) konversationen för att offentligt hänga ut honom.
Dumpens syfte är ju att hänga ut honom dessutom, det är inte så att det plötsligt från ingenstans framgick att han ville ligga med barn, de lockade fram det och publicerar det för allmänheten sen. Om syftet från första början var att svartmåla personen så tänker jag att lagen tar hänsyn till det?
Personligen så halv-gillar jag dumpen, är skeptisk till deras tillvägagångssätt men deras existens har skapat mycket diskussion och fokus på ett område som folk gärna inte talade om tidigare. Förhoppningsvis leder det till förändringar inom våra officiella utredningsenheter och lagar.