2024-04-04, 12:40
Medlem
Tror knappast hon döms, isåfall kan ju män göra det här till en affärsidé, att bli uthängda med flit för att sedan stämma.
Citera
2024-04-04, 12:42
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Skulle inte förvåna mig om dom lyckas. Djurmisshandlaren Tomas Åberg som jagar pensionärer som skriver jävla invandrare när dom har gjort kriminella grejer, vann ju sitt mål mot Joakim Lamotte när det enda Lamotta gjorde var att la ut rätt information om honom men det spelade ingen roll när det gäller förtal.

Så det är väl bara en tidsfråga innan någon stoppar dessa 2 också som skyddar barn.

Sverige gillar ju kriminella invandrare, pedofiler och djurmisshandlare.

Han vann ju mot Mats Dagerlind på Samhällsnytt också, Dagerlind fick 1 mån i fängelse ovanpå det.
Citera
2024-04-04, 12:42
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entilllirare
2 * 400

Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jag är medveten om det. Men vi snackar inte 1 fall. Vi snackar 300 fall.
Vilket heller inte kan leda till några 6-7år. Se BrB 26:2 p1.

Och nu är det bara fråga om ett enskilt åtal i ett fall.
Citera
2024-04-04, 12:43
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosornasmamma
Tror knappast hon döms, isåfall kan ju män göra det här till en affärsidé, att bli uthängda med flit för att sedan stämma.

Jag tror av någon anledning att väldigt få skulle vilja bli uthängda med flit som pedofil oavsett om han nu skulle få de 150k som han begär (vilket inte är troligt).

Personligen har jag rätt svårt att se hur det inte kan bli fällande dom med tanke på hur våra förtalslagar fungerar, men den som lever får väl se.
Citera
2024-04-04, 12:45
Medlem
Folketstempels avatar
Stämningsansökan i fråga.
https://delafil.se/30777897c29bd9d2/G%C3%B6teborgs_TR_B_6005-24_Aktbil_1_-_Maskad.pdf

Sverige har ett politiskt rättssystem som dömer politiskt.
Vad som är rätt eller fel, lagbrott eller ej. _ Det är inte avgörande som jag här visar med ett annat fall.

Sverige brukar ofta slå sig för bröstet i yttrandefrihetsdiskussioner. Vi har världens äldsta tryckfrihetsförordning. Den svenska lagen har stått upp för medierna genom sekler. Men den senaste domen om förtal mot Samnytts ansvariga utgivare Mats Dagerlind är en tydlig illustration på att den svenska yttrandefrihetsregleringen i vissa avseenden är en anakronism – och ibland en direkt pinsamhet.

Bakgrunden till avgörandet är ett antal publiceringar under 2023 där Samnytt pekade ut en namngiven person, T, som djurplågare
[..]
Till saken här att T har pekats ut på samma sätt tidigare och har vunnit förtalsmål mot andra som skrivit eller sagt liknande saker. Ett av målen avgjordes av Högsta domstolen. T är känd i vissa kretsar på Internet men är inte en offentlig person på det sätt som t.ex. en riksdagsledamot är.

Förtal är ett speciellt brott. Om någon förtalar mig i sociala medier så är jag ett brottsoffer – men jag kommer vanligtvis inte få hjälp med att utkräva ansvar av en åklagare. Utgångspunkten är istället att den som vill ”göra något åt” ett förtal måste göra det själv.

När det gäller förtal i vad som i rättslig mening kan kallas traditionella medier – och i juridisk mening hör Samnytt till den kategorin eftersom publikationen har ett s.k. utgivningsbevis – är det enbart Justitiekanslern (JK) som kan väcka åtal för statens räkning. Det sker väldigt sällan. De senaste 15 åren har det skett två gånger (och JK har förlorat båda gångerna).
https://www.dagensjuridik.se/debatt/sadan-rattsskipning-hor-inte-hemma-i-en-rattsstat/

Mats Dagerlinds analys av detta.
https://samnytt.se/sadan-rattsskipning-hor-inte-hemma-i-en-rattsstat
Citera
2024-04-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror av någon anledning att väldigt få skulle vilja bli uthängda med flit som pedofil oavsett om han nu skulle få de 150k som han begär (vilket inte är troligt).

Personligen har jag rätt svårt att se hur det inte kan bli fällande dom med tanke på hur våra förtalslagar fungerar, men den som lever får väl se.

Säg inte det. Svenska rättssystemet är helt osannolikt i dessa tider många gånger. Ta " snippafallet " som exempel så kan du se hur galet det ibland blir. Är precis som att dem har problem att få 2 + 2 till 4.
Sedan tycker jag 150K är en struntsumma om man hängts ut på det viset och med konsekvenserna det medför.

Oavsett vad saken gäller har rättssystemet helt förbrukar mitt förtroende. Har verkligen 0 tillit till det.
Citera
2024-04-04, 13:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1238611

Någon som vet mer?

Vem är parten som stämmer Dumpen?

Vad tror ni om utfallet?
"Nu har en man i 30-årsåldern, som hängdes ut av Dumpen tidigare i år, som första utpekad valt att gå vidare med ett civilt mål gällande grovt förtal riktad mot Sara Nilsson, genom att väcka enskilt åtal, skriver ETC." (fetstil tillagd)

Tror journalisten har lite svårt med juridiken. Är det någon som kan målnumret, så man kan kolla upp vad det handlar om?
Citera
2024-04-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Skulle inte förvåna mig om dom lyckas. Djurmisshandlaren Tomas Åberg som jagar pensionärer som skriver jävla invandrare när dom har gjort kriminella grejer, vann ju sitt mål mot Joakim Lamotte när det enda Lamotta gjorde var att la ut rätt information om honom men det spelade ingen roll när det gäller förtal.

Så det är väl bara en tidsfråga innan någon stoppar dessa 2 också som skyddar barn.

Sverige gillar ju kriminella invandrare, pedofiler och djurmisshandlare.

Ja, att säga sanningen räknas ofta som "förtal" i Sverige.

Även Ebba Busch fick ju bekymmer efter att ha gjort ett i sak helt korrekt konstaterande på sociala medier.

Om nu denna förvirrade förtalslag även visar sig utgöra ett skydd för pedofiler så får man ju hoppas att det blir droppen som leder till att den lagen rivs upp.
Citera
2024-04-04, 13:23
Avstängd
4 pers har redan tagit livet av sig pga Dumpen. Konstigt att den inte redan stämts för "extremt" grovt förtal men den brottsrubriceringen finns inte.
Sjukt nog är en vanligt misshandel "värre" än förtal.
Citera
2024-04-04, 13:34
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
"Nu har en man i 30-årsåldern, som hängdes ut av Dumpen tidigare i år, som första utpekad valt att gå vidare med ett civilt mål gällande grovt förtal riktad mot Sara Nilsson, genom att väcka enskilt åtal, skriver ETC." (fetstil tillagd)

Tror journalisten har lite svårt med juridiken. Är det någon som kan målnumret, så man kan kolla upp vad det handlar om?

Det är ett brottmål stämningen finns här:
(FB) Dumpen - Patrik Sjöberg & Sara Nilsson jagar män som vill utnyttja barn sexuellt

I chattloggarna som Dumpen lagt upp finns en selfie och direkt efter det en dickpic.

Ska bli intressant att se vad en tryckfrihetsjury säger om den publiceringen
Citera
2024-04-04, 13:44
Medlem
scoremaxs avatar
Nu kanske jag är fel på det, men det känns väldigt förtidigt att spekulera i det innan man sett vilken av fiskarna det är.

Jag inbillar mig iallafall, att om han verkligen HAR skrivit vidrigheter/dykt upp osv, så kan det inte bli fråga om förtal, då det är bevisat sant.

Men jag kan fan inte om förtal, så jag kanske är ute o cyklar här!?
Citera
2024-04-04, 13:47
Medlem
Blandadajentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu kanske jag är fel på det, men det känns väldigt förtidigt att spekulera i det innan man sett vilken av fiskarna det är.

Jag inbillar mig iallafall, att om han verkligen HAR skrivit vidrigheter/dykt upp osv, så kan det inte bli fråga om förtal, då det är bevisat sant.

Men jag kan fan inte om förtal, så jag kanske är ute o cyklar här!?

342

Sanna uppgifter kan också vara förtal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in