Citat:
Ursprungligen postat av
Anteaus
Tittade just på den här igen, står det något matnyttigt på sidan 2 som du inte laddade upp?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Hur kommer rättsväsendet åt ansvariga för Dumpen om de håller sig undan, blir de efterlysta och kan gripas an polis om de påträffas, kanske även gripas av alla och envar misstänkta för brott med fängelse på straffskalan?
Ett första steg brukar ofta börja med stämningsman. Domstolen skickar då ärendet till polisens delgivningscentral där en stämningsman då ska finna och delge den åtalade. Stämningsmannen kollar tex arbetsplats och hemmet. En stämningsman har egentligen inga större befogenheter men får faktiskt gå in på folks arbetsplatser för att finna dem, däremot inte gå in i någons hem.
Redan i första steget kan den åtalade efterlysas men det sker vanligare som ett andra steg. Andra steget innebär i praktiken att polisen sätter en anteckning på henne i ett register och om hon påträffas och kontrolleras av polis eller tex tull så ser man till att hon delges vid ett sådant tillfälle. Hon kan inte bli "gripen" utan som mest kvarhållen till dess att delgivning skett, vilket oftast sker inom högst en timme, är det polisen som påträffat henne går det oftast på 10-15 minuter.
Sista steget är att domstolen häktar den åtalade i dennes utevaro. Det är ovanligt och sker vad jag vet aldrig för den här sortens brott, rent teoretiskt kanske det låter sig göras, jag vet inte.
De här stegen som jag skrev om ovan är domstolen fri att förhålla sig till, de måste inte gå i den i den ordningen som redovisats, om de tex vet att någon avsiktligt håller sig undan så kan de gå direkt på steg två eller tre, beroende på brottets allvarlighetsgrad.
I Saras fall så har de nu börjat med att begära in information från olika myndigheter, detta för att ge en stämningsman gott underlag för att hitta henne. De myndigheter som får begäran måste ge detta till domstolen. Därefter kommer domstolen uppdra till stämningsman, domstolen måste inte anlita polisens stämningsmän men det är vanligast att man gör det, det finns alltså företag som sysslar med delgivningar. De har auktorisation (tillstånd) att göra det.