2024-03-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Tråkigt att höra att du får sådana jobbiga biverkningar. Har du hunnit prova in vad som är lagom dos för dig, så att du inte har för hög eller för låg dos? Skulle du kunna ha Elvanse som "vid behovs-medicin" för de där tillfällena då du behöver få saker gjorda kanske?
För mig fungerade Elvanse perfekt fram till i höstas, då effekterna började bli allt mer oförutsägbara. Oklart varför. Vissa dagar funkar den inte alls, men framförallt så tar det extremt lång tid innan den börjar verka ibland, och denna utdragna "come-up" gör mig alltid supertrött och utzoonad. Ibland är jag sån hela dagen, tills jag ska sova, kommer effekten av Elvansen jag tog på morgonen. Fattar inte hur det där funkar. Har pratat med min kontaktperson hos psykiatrin, men allt han kunde göra var att erbjuda Attentin som tilläggsmedicin vid behov. Tråkigt att du inte kunde få Attentin genom psykiatrin, hoppas det löser sig hos den privata. Det är så sjukt drygt att man ska tvingas hatta runt mellan olika kliniker och läkare hit och dit för att få den basala hjälp man faktiskt behöver och har rätt till.

Jag har exakt samma problem med elvansen. Effekten är alltid olika. Tar jag den på tom mage är de en effekt, tar jag den med mat en annan, äter jag den med kvarg saktas utsöndringen ner o effekten blir mindre. Behöver jag inte gå på toa på morgonen utan på eftermiddagen, ja då kommer effekten då, precis som den inte åkt ner i tunntarmen innan dess. Läste den tas upp där. Börjar bli sjukt less elvansen. Oftast trött o trög i huvet. Har Attentin oxå, funderar på köra enbart den. Vet nån hur upptaget på den där?
Citera
2024-03-21, 21:29
Medlem
Ja men lixom om ni uppfattar det som att det inte fungerar varför tar ni då Elvanse? Känns helt orimligt, det är en masspsykos som sprider sig...allt pga. kommunist tidningen ETC som scammar allt o alla. Man kan inte räkna med att ha exakt samma effekt när man tar en cs medicin dag efter dag efter dag. Miljontals människor tar denna medicin varje dag från samma fabrikant. Om det skulle va fel på läkemedlet skulle miljoner människor sluta ta det rakt av. Kan man sluta anklaga Elvanse hela tiden, detta med ojämn effekt har folk sagt från början. Skicka in skiten på analys en gång för alla så vi får slut på dessa foliehattar och deras konspirerande utlägg!
Citera
2024-03-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peptina
Jag har exakt samma problem med elvansen. Effekten är alltid olika. Tar jag den på tom mage är de en effekt, tar jag den med mat en annan, äter jag den med kvarg saktas utsöndringen ner o effekten blir mindre. Behöver jag inte gå på toa på morgonen utan på eftermiddagen, ja då kommer effekten då, precis som den inte åkt ner i tunntarmen innan dess. Läste den tas upp där. Börjar bli sjukt less elvansen. Oftast trött o trög i huvet. Har Attentin oxå, funderar på köra enbart den. Vet nån hur upptaget på den där?
Jag bestämde mig för att sluta med Elvanse för 5 dagar sedan. Riktigt jobbigt att vara utan den, men vet att det är första veckan som är värst så jag håller ut.
Citera
2024-03-29, 07:34
Medlem
Hej alla. Jag blev insatt på 20mg Elvanse för snart 2 veckor sedan. Skulle egentligen bli insatt på concerta men jag sa att jag hört att man inte kan missbruka elvansen och att det kändes mindre riskabelt.
Första veckan fick jag 20mg och nu sen i måndags så har jag haft 40mg. Förutom elvanse så äter jag även 90mg metadon. När jag fick min höjning i måndags så pratade jag lite med läkaren som sa att det är många som kanske inte tar sin medicin varje dag sen när de hittat sin optimala dos. Många kanske skippar en eller två dagar om de inte ska jobba/har semester eller liknande. Hon sa även att man inte får någon abstinentes och att man inte ens behöver trappa ur den när man slutar. Omogen och dum som jag är så började direkt att trixa. Redan senare samma dag så tänkte jag att jag skulle testa att ta en extra kapsel för att testa ifall jag kunde få ännu bättre effekt. Nu blev det ju ingen starkare effekt utan effekten bara höll i sig aningen längre om ens det.
Jag gjorde exakt samma sak på både tisdagen och onsdagen så nu saknar jag kapslar för 3 dagar. Har ljugit för min familj om att skött det så bra..

Ska jag öppna kapslarna och försöka ta 20mg om dagen nu, eller ska jag avstå i 3 dagar?
Nu har jag ju bara fått exakt antal kapslar så att det ska räcka tills nästa gång ska till mottagningen där jag hämtar mina mediciner.
Ska prata med läkaren och berätta vad som hänt sen också.

Är det många här som skippar sin dos ibland?

Tacksam för svar..
Citera
2024-03-29, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorattack
Hej alla. Jag blev insatt på 20mg Elvanse för snart 2 veckor sedan. Skulle egentligen bli insatt på concerta men jag sa att jag hört att man inte kan missbruka elvansen och att det kändes mindre riskabelt.
Första veckan fick jag 20mg och nu sen i måndags så har jag haft 40mg. Förutom elvanse så äter jag även 90mg metadon. När jag fick min höjning i måndags så pratade jag lite med läkaren som sa att det är många som kanske inte tar sin medicin varje dag sen när de hittat sin optimala dos. Många kanske skippar en eller två dagar om de inte ska jobba/har semester eller liknande. Hon sa även att man inte får någon abstinentes och att man inte ens behöver trappa ur den när man slutar. Omogen och dum som jag är så började direkt att trixa. Redan senare samma dag så tänkte jag att jag skulle testa att ta en extra kapsel för att testa ifall jag kunde få ännu bättre effekt. Nu blev det ju ingen starkare effekt utan effekten bara höll i sig aningen längre om ens det.
Jag gjorde exakt samma sak på både tisdagen och onsdagen så nu saknar jag kapslar för 3 dagar. Har ljugit för min familj om att skött det så bra..

Ska jag öppna kapslarna och försöka ta 20mg om dagen nu, eller ska jag avstå i 3 dagar?
Nu har jag ju bara fått exakt antal kapslar så att det ska räcka tills nästa gång ska till mottagningen där jag hämtar mina mediciner.

Tacksam för svar..
Läkaren har rätt att man inte får någon fysisk abstinens vid moderata doser (upp till 100mg) men den psykiska kan variera mycket. För din del som har använd en så liten dos så kort tid kommer det inte bli några problem. Kanske lite tröttare de få dagar.
Om du vill få lite koll på hur det känns att vara utan så börja med att ta 1 dags paus nu direkt, då vet du lite hur det känns samt att du inte behöver ta alla tre dagar på raden.

Ett tips som många ger, som jag önskade att jag hade lyssnat på är att inte dubbla sin dos i perioder. Det är trevligt ett tag men fuckar bara toleransen i längden.
Citera
2024-03-29, 10:06
Medlem
Citat:

Tacksam för svar..

Det ska vara dumt att hoppa över doser..då det tar 2-3 dagar att få full effekt. Du är förmodligen inte redo att ta medicin iaf inte egen administrering. Du är som mig missbrukare som går LARO oxå. Ta exakt den dosen läkaren skrivit ut, inte mer..inte mindre. Även om man skippar en dos så betyder inte det att man ska ta dubbelt. Tycker helt ärligt att du ska hoppa av elr prova nått som inte är CS. Uppenbarligen triggar det något i dig. Känns ju dumt om du råkar bli av med metadonet oxå. En läkares ordination är till för att följas, inte att man ska leka egen läkare för att "uppnå bättre effekter" då missbrukar man.
Citera
2024-03-29, 11:45
Medlem
Citat:

Tacksam för svar..

Du kommer må lite skit! Men se det som en lärdom och ta bara exakt utskriven dos i fortsättningen, det är då dem funkar som bäst! GL
Citera
2024-04-03, 08:08
Medlem
Hej! En vän till mig gav mig ett gäng elvanse 70 mg då läkaren gjort fel och gett honom alldeles för mycket. Jag får bara 20 mg i nuläget mot min ADHD och de har förtydligat att jag har rätt att ta den pga de skrev recept för en månad, men de vill inte att jag tar den pga allvarlig ätstörning och takykardia (vilopuls på 116 slag/min senast utan någon elvanse eller något hade bara tagit lite stesolid). + blodtryck precis på gränsen till för lågt (???)
Blir tvångsinlagd när pulsen ligger över 120.

Jag mår så mycket bättre av elvanse och är totalt självmordsbenägen i nuläget när jag inte har tagit (och tar ingen antidepressiv för ingen funkar, får stesolid mot ångest bara men väntar på doshöjning där med), min fråga är iaf vågar jag ta 70+20mg /dag? eller ska jag dela upp 70mg-arna så det blir ca 35+20mg? Vad hade ni gjort? Jag är tvungen att gå på kontroller på blodtryck, puls, vikt, temp och EKG en gång i veckan.
Citera
2024-04-04, 01:05
Medlem
Någon som vet om/när eller om generiska t.om finns i sverige än? Med tanke på hur dålig effekt takedas elvanse ger mot tidigare så skulle jag vilja testa.
Citera
2024-04-04, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Skitsnack. Elvanse kan definitivt missbrukas, gjort det själv under ett års tid. Inte längre dock som tur är.

Det är klart det kan missbrukas på samma sätt som att kaffe eller panodil kan missbrukas. Räknar med att du inte upplevt så många negativa effekter annat än at du har haft svårt och sova eller äta.
Citera
2024-04-04, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Narkomaner använder inte doser som behandlade läkare förskrivit.

Den aktiva substansen (eks. lisdexamfetamin) i dessa mediciner är inkapslad. Det betyder att du inte når full effekt före om ca 4 timmar efter intag. Substansen är förseglat med granulatet med Ulrika tjocklek som gör att magen smälter dessa i olik hastighet. Du får därför inte den effekten en tjackis är ute efter.

Men är du tjackis på en öde ö och har tur att en kartong levanse flyter iland kan du alltid tömma kapslarna och krossa dessa med en sten innan du snortar det. Du får fortfarande inte samma effekt som om du skulle injicera en dos metamfetamin.
Citera
2024-04-04, 07:31
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalishas
Det är klart det kan missbrukas på samma sätt som att kaffe eller panodil kan missbrukas. Räknar med att du inte upplevt så många negativa effekter annat än at du har haft svårt och sova eller äta.

Är du pantad på riktigt? Elvanse omvandlas till dexamfetamin och det självklart inte svårt att missbruka. Har du ordinerat att ta 40mg per dag men tar det dubbla för att få rus så missbrukar du.

Det där kan lätt bli en slippery slope om man har missbrukspersonlighet och man tar mer och mer. Gjorde det själv och det förstörde en jävla massa för mig som kraschat förhållande, jobb etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in