2014-06-29, 17:43
Medlem
Har stått på en låg dos (18mg) Concerta och det har funkat bra, förutom att jag känt mig väldigt stel i ryggen. Någon som testat både Concerta och Elvanse som kan säga att Elvanse gett mindre stelhet?
Citera
2014-07-01, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loquita
Precis samma för mig men jag har ADD och har provat alla mediciner.. Äter nu 6*30 mg elvanse om dagen (och tar metamina lite då och då för att fylla på) men ändå så är jag så otroligt trött hela tiden! Och jag somnar också, hur lätt som en plätt på soffan, till och från under dagen.. Ska det verkligen vara såhär? Jag blir fan förbannad när inget funkar..
Blir du trött p.g.a ADD:n eller p.g.a läkemedel?

Citat:
Ursprungligen postat av zzzzzzz7
Har stått på en låg dos (18mg) Concerta och det har funkat bra, förutom att jag känt mig väldigt stel i ryggen. Någon som testat både Concerta och Elvanse som kan säga att Elvanse gett mindre stelhet?
Jag har haft Concerta och Ritalin i flera år, och Metamina/Elvanse i två år och tycker att metylfenidat rent allmänt är "hårdare" mot kroppen. Fick efter några år spänningshuvudvärk dagligen, men det är inget jag någonsin har upplevt av dexamfetamin. Hur länge har du haft Concerta? Många biverkningar ger med sig, men det kan ta 3 mån eller så så håll ut om du inte har haft det så länge.
Citera
2014-07-01, 10:25
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Precis samma för mig men jag har ADD och har provat alla mediciner.. Äter nu 6*30 mg elvanse om dagen (och tar metamina lite då och då för att fylla på) men ändå så är jag så otroligt trött hela tiden! Och jag somnar också, hur lätt som en plätt på soffan, till och från under dagen.. Ska det verkligen vara såhär? Jag blir fan förbannad när inget funkar..
Intressant
Vilka tider tar du dom? Hur ofta?

Jag får ett energi tillskott på morgonen när effekten kommer, varar i 1-2h sen återgår jag till mitt trötta apatiska tillstånd. Ska prova lösa upp nin dagsdos i ett glas vatten o smutta det över hela dagen
Citera
2014-07-03, 12:25
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Blir du trött p.g.a ADD:n eller p.g.a läkemedel?
.

Pga ADD'n tror jag.. Äter ifs abilify och levaxin också men de ska man väl inte bli trött av?
Citera
2014-07-03, 12:28
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Intressant
Vilka tider tar du dom? Hur ofta?

Jag får ett energi tillskott på morgonen när effekten kommer, varar i 1-2h sen återgår jag till mitt trötta apatiska tillstånd. Ska prova lösa upp nin dagsdos i ett glas vatten o smutta det över hela dagen

Jag tar såhär: 2 st 30mg kl. 7, 2 30 mg kl. 12 och sedan 2 till 30 mg vid 16 ungefär.
Jag blir också pigg i 2-3 timmar ca, sedan dalar jag och huvudet känns helt tungt...
Citera
2014-07-03, 20:56
Medlem
Citat:
Jag tar såhär: 2 st 30mg kl. 7, 2 30 mg kl. 12 och sedan 2 till 30 mg vid 16 ungefär.
Jag blir också pigg i 2-3 timmar ca, sedan dalar jag och huvudet känns helt tungt...
Du tar alltså 180mg per dag?
Citera
2014-07-06, 17:46
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adhd4life
Du tar alltså 180mg per dag?

Japp!
Citera
2014-07-07, 22:24
Medlem
Citat:
Japp!

Det kanske jag med skulle behöva. Jag blir trött och väldigt omotiverad till att göra saker vid 100mg, får hoppas på rejäl höjning så man blir "pigg".
Citera
2014-07-08, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adhd4life
Det kanske jag med skulle behöva. Jag blir trött och väldigt omotiverad till att göra saker vid 100mg, får hoppas på rejäl höjning så man blir "pigg".

Av egen erfarenhet skulle jag säga att Elvanse inte är rätt medicin om du är ute efter en märkbar ökad motivation eller "kick", utan för det ändamålet är ritalin/concerta mycket bättre. Har själv provat flera olika doser av Elvanse och inte ens på maxdosen av Elvanse (280mg) får jag den "kick" att göra saker som jag upplevde på ritalin.

Angående tröttheten, du har inte funderat på om du eventuellt har en för hög dos?
Citera
2014-07-13, 13:23
Medlem
Äter 80mg sedan 10 dagar är alldeles vibrig, darrig o kall svettas? Och skit irriterad! Lite tungt när man är ensam med tre barn i Spanien. Är dosen för hög eller för låg någon som vet? Fick ADHD DIAGNOS EFTER 50 Års strul! Inga droger bara arbetes narkoman samt alkohol. ADpåHD
Citera
2014-07-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADonHD
Äter 80mg sedan 10 dagar är alldeles vibrig, darrig o kall svettas? Och skit irriterad! Lite tungt när man är ensam med tre barn i Spanien. Är dosen för hög eller för låg någon som vet? Fick ADHD DIAGNOS EFTER 50 Års strul! Inga droger bara arbetes narkoman samt alkohol. ADpåHD
Ta rejält mycket mindre eller avbryt tvärt är mitt tips. Läkare brukar väl rekommendera att trappa ned om man ska sluta men det har jag aldrig gjort. Har aldrig haft några som helst symptom eller märkt av någonting när jag slutar tvärt, möjligt jag är lite ovanlig då det är samma sak med nikotin för mig.
Citera
2014-07-13, 16:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Läkare brukar väl rekommendera att trappa ned om man ska sluta...
Kan inte minnas att jag nånsin hört det gälla denna typen av mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in