2024-03-07, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DansAmanda
Fick elvanse nyligen. Har ADD och Asperger. Hatar medicinen so far. Det lilla sociala jag som autist har försvinner helt. De flesta utåtriktade personlighetsdrag försvinner, jag blir mute. Men samtidigt väldigt fysiskt aktiverad. Disk, städning, ärenden, -im on it som en raket. Men helt död inombords. Är arbetslös och inser att det skulle vara en mardröm att gå på anställningsintervju på Elvanse. Är singel och dejter skulle också bli svårt. Själsligt dödande. Ett tomt skal. Kan tänka mig att elvanse skulle vara gynnsamt för nord-koreanska befolkning att äta.

Vill ha attentin, men psykiatrin påstår att det inte ny-förskrivs längre. Har kontaktat en privat psykiatriker idag, hoppas det löser sig med attentin hos denne.
Tråkigt att höra att du får sådana jobbiga biverkningar. Har du hunnit prova in vad som är lagom dos för dig, så att du inte har för hög eller för låg dos? Skulle du kunna ha Elvanse som "vid behovs-medicin" för de där tillfällena då du behöver få saker gjorda kanske?
För mig fungerade Elvanse perfekt fram till i höstas, då effekterna började bli allt mer oförutsägbara. Oklart varför. Vissa dagar funkar den inte alls, men framförallt så tar det extremt lång tid innan den börjar verka ibland, och denna utdragna "come-up" gör mig alltid supertrött och utzoonad. Ibland är jag sån hela dagen, tills jag ska sova, kommer effekten av Elvansen jag tog på morgonen. Fattar inte hur det där funkar. Har pratat med min kontaktperson hos psykiatrin, men allt han kunde göra var att erbjuda Attentin som tilläggsmedicin vid behov. Tråkigt att du inte kunde få Attentin genom psykiatrin, hoppas det löser sig hos den privata. Det är så sjukt drygt att man ska tvingas hatta runt mellan olika kliniker och läkare hit och dit för att få den basala hjälp man faktiskt behöver och har rätt till.
Citera
2024-03-07, 21:27
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Fick elvanse nyligen. Har ADD och Asperger. Hatar medicinen so far. Det lilla sociala jag som autist har försvinner helt. De flesta utåtriktade personlighetsdrag försvinner, jag blir mute. Men samtidigt väldigt fysiskt aktiverad. Disk, städning, ärenden, -im on it som en raket. Men helt död inombords. Är arbetslös och inser att det skulle vara en mardröm att gå på anställningsintervju på Elvanse. Är singel och dejter skulle också bli svårt. Själsligt dödande. Ett tomt skal. Kan tänka mig att elvanse skulle vara gynnsamt för nord-koreanska befolkning att äta.

Vill ha attentin, men psykiatrin påstår att det inte ny-förskrivs längre. Har kontaktat en privat psykiatriker idag, hoppas det löser sig med attentin hos denne.
Jag tycker det låter som du ska sluta upp med Elvanse direkt. Bra att du inser att det inte är en medicin för dig. Attentin är i princip samma verksamma substans som Elvanse. Så givet din reaktion, är Attentin inget för dig heller. Va glad att du slipper medicineras!
Citera
2024-03-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Jag tycker det låter som du ska sluta upp med Elvanse direkt. Bra att du inser att det inte är en medicin för dig. Attentin är i princip samma verksamma substans som Elvanse. Så givet din reaktion, är Attentin inget för dig heller. Va glad att du slipper medicineras!

Elvanse är lisdexamfetamin och attentin dexamfetamin. Jag har provat min kompis attentin (inte tillåtet nej), och mådde fantastiskt bra av det. Var som att en helt ny värld öppnandes, kändes som det var så jag hade fungerat utan diagnoser.
Citera
2024-03-08, 12:28
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Elvanse är lisdexamfetamin och attentin dexamfetamin. Jag har provat min kompis attentin (inte tillåtet nej), och mådde fantastiskt bra av det. Var som att en helt ny värld öppnandes, kändes som det var så jag hade fungerat utan diagnoser.
Låter mer som du blev hög av amfetamin och gillade ruset. Det är inget som håller i längden. Den effekten man får första gångerna av Attentin försvinner snabb då toleransen snabbt åker iväg.
Citera
2024-03-08, 14:04
Medlem
Någon som vet hur dagligt intag av koffein kan påverka elvanse ca. 200-400mg? Jag känner inget direkt negativt när jag tar koffeinet. Tänkte mer om det kan påverka effekten generellt.
Citera
2024-03-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpan22
Någon som vet hur dagligt intag av koffein kan påverka elvanse ca. 200-400mg? Jag känner inget direkt negativt när jag tar koffeinet. Tänkte mer om det kan påverka effekten generellt.

Man kan nog lättare då ångest/Hjärtklappning påslag lixom. Jag tar det väldigt lugnt med koffein när jag går på Elvanse. Nån kopp kaffe bara för säkerhets skull, men påverkar det inte dig så kör på! Läkaren sa iaf att man ska undvika energidrycker vilket är fullt förståeligt. Det blir lixom CS på CS när man tar det det kan boosta på biverkningar om det blir för mkt.
Citera
2024-03-08, 16:27
Medlem
Har börjat med elvanse igen efter några års uppehåll. Då jag missbrukade alkohol och narkotika överlag under tiden jag åt adhd medicin. Är ren idag från allt. Står på 70mg elvanse. Tycker att den är bra på morgonen första timmarna sen efter lunch kraschar jag med ångest oro och skit. Precis som en avtändning på tjack, ladd osv. Behöver råd och tips för att få ut det bästa av medicinen. Och kanske finns det något sätt att dämpa kraschen på?
Citera
2024-03-09, 02:38
Medlem
Citat:
Låter mer som du blev hög av amfetamin och gillade ruset. Det är inget som håller i längden. Den effekten man får första gångerna av Attentin försvinner snabb då toleransen snabbt åker iväg.

Kanske inte nämnde det att jag också lider av väldigt svåra sömnproblem och fått svårare än vanligt att somna med elvanse. Halveringstiden på 12 timmar är ganska svår för mig att hantera. Vet du om det finns något annat korttidsverkande än attentin? Obs, har provat Ritalin men mådde inte bra på det.
Citera
2024-03-09, 03:56
Avslutad
Önskar jag hade elvanse, testade nyligen så härligt att ej fylla på, få biverkningar osv.. men kommer aldrig få det utskrivet tyvärr, inget annat heller direkt. Sedan jag medvetet valde fentanyl missbruk för jag visste det va kälrket och att det skulle döda mig garanterat.

Tyvärr har man inte sån tur så nu är jag den vidriga pundaren som tvingas köpa själv eftersom assisterat självmord även är uteslutet ><

Men vad betalar ni för elvanse egentligen ? Alltså 1500-1800kr för 30st är vad jag blir erbjuden på min säljmejl av någon anledning, men betalar folk det alltså?
Attentin var nog dock den som tar priset i ja... priset
Men givet säljer mång ainte längre sin recept, förut var lyrica inga prblems alls
Citera
2024-03-09, 07:40
Medlem
versalers avatar
Citat:

Har du haft medicin tidigare?
Är ju vanligt att autismen syns tydligare när man medicinerar adhd/add.
Citera
2024-03-09, 07:50
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Men vad betalar ni för elvanse egentligen ? Alltså 1500-1800kr för 30st är vad jag blir erbjuden på min säljmejl av någon anledning, men betalar folk det alltså?
Attentin var nog dock den som tar priset i ja... priset
Men givet säljer mång ainte längre sin recept, förut var lyrica inga prblems alls

Elvanse går i regel på gatan för 1kr/mg eller mer. Priserna på diverse shoppar stämmer inte riktigt. De har låg tillgång på medicinen och pressar upp priset för att nå några få burkar sålda.
Senast redigerad av Big.Bang 2024-03-09 kl. 08:04.
Citera
2024-03-09, 09:46
Avslutad
Citat:
Elvanse går i regel på gatan för 1kr/mg eller mer. Priserna på diverse shoppar stämmer inte riktigt. De har låg tillgång på medicinen och pressar upp priset för att nå några få burkar sålda.

Ah problemet är att jag inte känner nån som har det irl, så jag fick gå efter internet priser och det var en chock må jag säga lol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in