2024-03-29, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
När båda dina föräldrar är döda.

Varför tycker du så?

Många vuxna ser endast sina föräldrar vid högtider ett par gånger om året.
Citera
2024-03-29, 20:54
Medlem
Vem0ths avatar
När man för första gången håller sitt förstfödda barn... då blir man vuxen på riktigt.

När man flyttar hemifrån blir man inte vuxen, man upplever friheten att inte vara under päronens kontroll. Men när man håller sitt första barn i sin famn så snurrar kugghjulen i skallen motsatt håll, man inser direkt att man måste släppa sina barnliga beteenden och börja bete sig som vuxen, på allvar.
Citera
2024-03-29, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
När båda föräldrarna är döda.

Varför det?
Citera
2024-03-29, 21:08
Medlem
exoticspices avatar
När man lever det liv man vill leva.
Citera
2024-03-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Varför tycker du så?

Många vuxna ser endast sina föräldrar vid högtider ett par gånger om året.

För att det var så det kändes. När banden uppåt är klippta så upplevs livet annorlunda.
Citera
2024-03-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Den viktigaste markören för att känna sig vuxen handlar om att flytta hemifrån och att skaffa sitt första riktiga jobb för att kunna försörja sig själv.
Att få barn eller att gifta sig var de vanligaste vuxenmarkörerna i tidigare generationer.

Men hur är det idag? När blir man vuxen på riktigt? 25-åringar ser ofta ut som tonåringar och beter sig ganska omoget. Inte sällsynt med 30-åringar som bor kvar hos föräldrarna och pysslas om som småungar. Det verkar som att vuxenlivet börjar senare och senare för varje årtionde som går. Är detta en bra eller dålig utveckling?

Jag tänker att det beror på många olika faktorer. En bidragande orsak är att det är brist på bostäder så att det går inte att flytta hemifrån.

Jag flyttade hemifrån efter gymnasiet och hade möjlighet till att få fast anställning. Då bodde jag i en etta på 55 kvadratmeter, vill minnas att min lön låg på 18.000 i månaden och min hyra på 3.500. Jag levde ett helt okej liv.

Kan inte direkt påstå att jag blev vuxen bara för att jag flyttade hemifrån och hade en fast anställning när jag var 18. Vist jag skötte mig exemplariskt både ekonomiskt och i arbete. Men jag var riktigt omogen.

När jag blev 24 fick jag mitt första barn, var inte mogen då heller, men det var något som växte med tiden när jag fick barn. Min omogna mentalitet då var att jag skulle vara en ”perfekt mamma”, laga mat, perfekt städat hem och la prestige i allt jag gjorde. Min omogna mentalitet kom ikapp när det visade sig att mitt barn hade kolik och jag blev helt slutkörd .
Hade ett behov av att visa upp en perfekt fasad, vilket tyder på att jag var allt annat än mogen och osäker på mig själv.

Nu med barn nummer 2 är den prestigen helt borta och jag är mer ödmjuk idag än vad jag var då. Lyckades i ung ålder komma in i bostadsmarknaden, inte för att jag var duktig, snarare för att tiden var helt annan (är 35 år idag).

Vad definierar man som vuxen? Myndig blir man redan vid 18 års ålder. Vuxen är du ju oavsett om man är mogen eller inte. Finns vuxna som är 55 år men beter sig allt annat än vuxet.

Jag tycker att det blir missvisande att jämföra sig med hur det var för 15 år sedan eller hur fort mina föräldrar fick växa upp. I andra länder är det normalt att få barn när man är under 18 medan vi i Sverige tycker att det är för ungt.

Jag har en vän som är jämngammal med mig, hon har jobb och bostad men har inga barn. Men ser att hon i många avseenden är omogen i sitt tänkande och resonemang. Inget jag stör mig på men har bara konstaterat att det är så. Det låter säkert klyschigt men det händer något när man får barn. Kan heller inte påstå att jag är mogen bara för att jag har två barn, men mognare har jag nog blivit.

En annan viktig faktor är också vad du har för omgivning. Om du omges av bildad och skötsam omgivning så formas du utefter det också.

Nästa faktor är vad du har varit med om, exempelvis en sjukdom som man blir friskförklarad ifrån gör att du prioriterar det som är viktigt i livet.

Förutsättningen för att bli vuxen/mogen tidigt är i dag svårt. Jag tror att majoriteten av unga vill bli mogna, självständiga och flytta hemifrån. Men jag kan nog tycka att det är ett mognare beslut att bo hemma, passa på att studera på universitetet medans du bor hos mamma och pappa, ta ett CSN lån och spara pengar till en kontantinsats medan du har låga utgifter. Banken ser det inte som en nackdel om du har ett CSN lån, snarare om du har blancolån där det saknas säkerhet. Det råder skulle jag ge till unga som vill göra det smidigt för sig när studierna är avklarade.
Citera
2024-03-29, 22:17
Medlem
Awkwardmans avatar
Jag flyttade hemifrån för fler decenier sedan. Kommer fortfarande på mig själv tänka att jag typ lajvar vuxen när jag betalar en räkning eller går på ett möte.

Är nog inte bara jag som tänker så. Väll..?
Citera
2024-03-29, 22:19
Medlem
.alprazolam.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
När man flyttar hemifrån

Jag flyttade hemifrån för längesen (är 25) och jag är absolut inte vuxen. Fick jag välja själv hade jag flyttat hem igår.
Citera
2024-03-29, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Därför att då är det lättare att förstå hur samhället funkar, för att i bästa fall undvika en jävla massa korkade misstag som man får ångra resten av livet. Tycker du att det är bättre att vara evigt omogen i dagens komplicerade värld?

Där svarade du ju på din egen fråga egentligen. Då man är mogen. Men det är ju mer komplext tyvärr.

Ansvar är väl en vanlig parameter. Men det finns det ju nivåer där också. För att bli vuxen behöver man hela pyropacket så att säga
Citera
2024-03-29, 23:02
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .alprazolam.
Jag flyttade hemifrån för längesen (är 25) och jag är absolut inte vuxen. Fick jag välja själv hade jag flyttat hem igår.
Jag vid 28
Citera
2024-03-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Jag flyttade hemifrån för fler decenier sedan. Kommer fortfarande på mig själv tänka att jag typ lajvar vuxen när jag betalar en räkning eller går på ett möte.

Är nog inte bara jag som tänker så. Väll..?

Det beror på. Skaffa barn är ofta en indikator på vuxendom. Men när man sen har en sittning utan ungar så är man ju direkt ett omoget tard som är korkad som helst. Tillfället gör vuxendomen och tvärtom tror jag.

Frågade min farfar när han fyllde 90, hur han kände det. "Jag är fortfarande 18 i skallen, bara kroppen som har förfallit" Så det är nog bara så
Citera
2024-03-29, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .alprazolam.

Varför vill du inte ha ett eget hem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in