2024-03-29, 23:16
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför vill du inte ha ett eget hem?

Vuxen handlar nog inte så mycket om att bo i en egen fastighet utan mer om att lämna den gamla familjen och starta en ny. Där är brytpunkten.
Citera
2024-03-29, 23:38
Medlem
Biologiskt när man blivit könsmogen och kan få barn, vilket brukar vara i ca 15 års åldern. Men det är en tydlig uppbyggnad upp till en ungefärlig ålder kring 25-30 innan det snarare blir fråga om nerbrytning av kroppen. Skulle säga 0-12 är barn, 13-19 tonåringar i puberteten, 20-25 unga vuxna, 26-34 relativt unga vuxna, 35-50 medelålders, 50-65 äldre medelålders som ofta är inne på sina sista arbetsår, 65-75 unga seniorer, 76-85 mdelåldersseniorer, 86-95 gamla seniorer, 96+ riktigt gamla seniorer. Så "riktig" vuxen och inte ung vuxen skulle jag allstå säga är kring 40.

Här är en video som visar alla åldrar 0-100 på random amerikaner. Det är tydligt hur vi människor åldras för varje år som går, men framförallt syns de stora skillnaderna om man kollar typ 10 års spann. Man ser ju tydligt skillnad på en 20 åring och en 30 åring, men inte jättestor skillnad på en 20 åring och en 22 åring.

https://www.youtube.com/watch?v=86qBAryeFco
Citera
2024-03-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
När man klarar sig själv utan hjälp av andra. Har en inkomst, en egen bostad, betalar räkningar i tid, lagar mat och sköter sin hygien, tvätt, städning hemma, byte av sängkläder, och har ett umgänge. Byter jobb själv, åker på semester utan att det är gruppresa, planerar ekonomin och livet, dejtar och klarar av både livets uppgångar och svackor utan att kollapsa.

Den som behöver hjälp med ovanstående är inte vuxen.

Oj oj oj. Alla behöver hjälp, oavsett om du är barn, ungdom , medelålder eller gammal. Med ditt resonemang så är jag allt annat än vuxen.
Under småbarnsåren har jag fått avlastning och hjälp i form av att mina föräldrar har hjälpt mig med barnpassning, matlagning och till och med städning, det var inte ofta att det förekom, men ibland.

Jag har till och med fått ekonomisk hjälp av mina föräldrar. Inte för att jag varit oansvarig, snarare för att vi befann oss i ett skede i livet där min man blev skadad i en olycka och en son som blev sjuk (båda mår bra idag). Ändå hade vi en stadig buffert, men om det ska nallas från bufferten under en länge period utan möjlighet till sparande,då är den ekvationen lätt att räkna ut.
En mycket nyttig lärdom som visar att även den som sköter sin ekonomi kan få problem med sin ekonomi, vist sannolikheten är så klart lägre om du sköter dig, men det finns alltid en risk beroende på vad du råkar ut för.

Att be om hjälp och visa sig sårbar tycker jag är definitionen av att vara vuxen. Då tar man ansvar att man inte reder ut en situation där och då och låter det inte gå för långt.
I bland uppstår det situationer i livet som gör att du behöver hjälp, och har du en omgivning som vill hjälpa dig så var öppen för att ta emot hjälpen du får.

Att det dessutom ska hänga på att ha en egen bostad när det råder bostadsbrist och långa köer till hyresbostad..njaa.. det resonemanget passade bra för 20-40 år sedan. Utbudet var helt annat förr. Vilka ungdomar sparar till egen kontantinsats när man är i skolåldern? Om du har tur kanske du har föräldrar eller en annan anhörig som kan hjälpa dig in i bostadsmarknaden, och har du den möjligheten så är man snarare dum om man tackar nej.

Att inte lägga prestige i allt man gör och vara ödmjuk inför att alla har olika förutsättningar det är ett vuxet beteende. Att vara omogen och barnslig sinsemellan är också ett sunt tecken på att du är vuxen
Citera
2024-03-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
När man lever det liv man vill leva.
Instämmer! Det visar på att man är trygg i sig själv.
Citera
2024-03-29, 23:49
Avslutad
Man är vuxen när man köper saker man behöver, inte för att man vill utan att det är nödvändigt, som te.x ett par allvädersdojor eller när man flyttar hemifrån och det är jobbigt med alla räkningar..

That’s life! Deal with it!
Citera
2024-03-29, 23:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det finns nog ingen exakt gräns.
Gradvis blir man alltmer vuxen, och det är svårt att svårt att ange en speciell ålder.
Det går heller inte att säga när man blir förälder eftersom alla inte blir föräldrar.

Frun tycker att jag aldrig blir vuxen, så man kanske aldrig blir riktigt vuxen, bara mindre barnslig.
Citera
2024-03-30, 00:38
Bannlyst
Fick eget när jag var 17, lekte rundor till jag var 19, samma dag jag fyllde 20 skrev jag in mig på utbildning. Jag tyckte det var färdiglekt vid 20.
Citera
2024-03-30, 00:43
Medlem
Det som definierar vuxenhet är när man tar ansvar.
Citera
2024-03-30, 00:56
Avslutad
När man acceptera det som man inte har kontroll över och övergive sig ödmjukt.
Citera
2024-03-30, 02:04
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ok. Då e jag vuxen nu då.

Jag med. Kram till dig. Och mig. Saknar dem.
Citera
2024-03-30, 08:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Den viktigaste markören för att känna sig vuxen handlar om att flytta hemifrån och att skaffa sitt första riktiga jobb för att kunna försörja sig själv.
Att få barn eller att gifta sig var de vanligaste vuxenmarkörerna i tidigare generationer.

Men hur är det idag? När blir man vuxen på riktigt? 25-åringar ser ofta ut som tonåringar och beter sig ganska omoget. Inte sällsynt med 30-åringar som bor kvar hos föräldrarna och pysslas om som småungar. Det verkar som att vuxenlivet börjar senare och senare för varje årtionde som går. Är detta en bra eller dålig utveckling?

Finns nog ingen borrtre gräns!
Ser 40 åringar gå med hängröv och åker bräda!
Citera
2024-03-30, 08:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Det som definierar vuxenhet är när man tar ansvar.

Då finns det inte många vuxna i Sverige,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in