2024-03-28, 18:36
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
De flesta människor kan inte göra en enkel kalkyl utan förlitar sig på vad leverantören säger. Fick själv en offert för ett par år sedan som visade att jag under 30 års tid skulle göra en vinst på 1 miljon kronor. Detta med en årsförbrukning på 9.500 kWh.

Det är fult med dessa paneler på taket. Ja, de är fula.

De hjälper till att destabilisera kraftnätet så vi får höjda nätavgifter som går till företag som kan hjälpa oss med stabil el från kraftkällor med stor svängmassa.

Roligt också att de flesta panelhöns tror att de har el vid strömavbrott. Sorry, styren av anläggningen behöver stabil elförsörjning.
Men ni är goda duktiga medborgare. Förmodligen räddar ni klimatet också. Som styrs av solen men i alla fall liksom!
Citera
2024-03-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiggerNickson
Ja. Och under halvåret som gratis el genereras så är elen som billigast från elproducenterna. Det är inte helt bra.

Efter ca 25 år ska anläggningen sedan bytas ut i sin helhet, solcellanläggning är alltså inte en punktinsats som håller i 100 år.

Håller dock med om att det i viss mån höjer värdet på huset, såvida anläggningen inte börjat närma sig ”end of life”.

Och även här fastnar vi i resonemang om hur ekonomiskt bra det är - inte att det är fint med extra strömkälla ifall strömmen går.
Nu ja. I framtiden kommer elen att bli betydligt dyrare även på sommaren. Solceller kommer då att bli ännu mer lönsamma.
Citera
2024-03-28, 18:48
Medlem
Jag tror att de flesta solcellsanläggningarna inte uppfyller Elsäkerhetsverkets krav. När försäkringsbolagen börjar se att det orsakar bränder kommer nog villaförsäkringen gå upp rejält om man inte besiktar regelbundet.
Jag har sett vidriga installationer. Om man inte kan något om el så borde man anlita en elbesiktningsfirma innan man betalar solcellerna.
Citera
2024-03-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
De flesta människor kan inte göra en enkel kalkyl utan förlitar sig på vad leverantören säger. Fick själv en offert för ett par år sedan som visade att jag under 30 års tid skulle göra en vinst på 1 miljon kronor. Detta med en årsförbrukning på 9.500 kWh.
Väl ute i dessa träsk undrar man varför det inte var frågan om 10 miljoner.
Loosersäljare...
Citera
2024-03-28, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nu ja. I framtiden kommer elen att bli betydligt dyrare även på sommaren. Solceller kommer då att bli ännu mer lönsamma.
Är konsumtion lönsam, menar du inte sparsam?
Citera
2024-03-28, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhanaKoSjukan
Är konsumtion lönsam, menar du inte sparsam?
Nej lönsamma. De producerar ju el till ett högre värde än investeringen. Och i ännu högre grad i framtiden.
Citera
2024-03-28, 19:22
Medlem
Citat:
Nej lönsamma. De producerar ju el till ett högre värde än investeringen. Och i ännu högre grad i framtiden.
Tyvärr, du får lägga fram bättre argument.

Använder man en relativt stor del av planetens resurser till ett närmast noll-summe-spel begår man antagligen bedrägeri.
Citera
2024-03-29, 00:36
Medlem
DiggerNicksons avatar
Vad baserar du det på, samt när är ”framtiden”? Om ett år? 50 år? 100 år?

Det där med att ”vinsten kommer lite längre fram” orsakar kräks i munnen.

Citat:
Citera
2024-03-29, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiggerNickson
Vad baserar du det på, samt när är ”framtiden”? Om ett år? 50 år? 100 år?

Det där med att ”vinsten kommer lite längre fram” orsakar kräks i munnen.
Nja känn inte så. Vinsten kommer nu direkt men den kommer att bli ännu större i framtiden.
Citera
2024-03-29, 09:24
Medlem
Citat:
Tyvärr, du får lägga fram bättre argument.

Använder man en relativt stor del av planetens resurser till ett närmast noll-summe-spel begår man antagligen bedrägeri.
Det är inte något nollsummespel.
Citera
2024-03-29, 10:13
Medlem
Citat:
Det är inte något nollsummespel.
Nu var jag egentligen inte ute efter åsikter, men men...

Sverige exportetar "våldsamt" mycket el, varför låter vi inte importörerna installera mera solceller och andra "miljövänliga" sätt att omvandla energi till elenergi?

De Baltiska staterna ser jag ofta lida med elunderskott, varför inte låta dem ta del av installationsvarorna, kanske till ett rimligare pris om konkurrensen minskar?
Citera
2024-03-29, 11:12
Medlem
Citat:
Nu var jag egentligen inte ute efter åsikter, men men...

Sverige exportetar "våldsamt" mycket el, varför låter vi inte importörerna installera mera solceller och andra "miljövänliga" sätt att omvandla energi till elenergi?

De Baltiska staterna ser jag ofta lida med elunderskott, varför inte låta dem ta del av installationsvarorna, kanske till ett rimligare pris om konkurrensen minskar?
Det du framför är ju också åsikter.

Om vi inte producerar mer el i Sverige kommer vårt elpris att stiga.

Däremot kan du ha en poäng i att vi drar in mycket pengar på elexport och min åsikt därvidlag är att dessa pengar borde användas för att förbättra vårt elnät,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in