2024-03-29, 12:56
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Absolut, vi är överens, tack för att du återkopplade. Stort av dig att på ett anonymt forum att ta tillbaka ordval, det ska du ha kredit för!

Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag tror i så fall att vi egentligen är överens. Jag borde kanske valt mina ord annorlunda. Jag menade att det är lite som att köpa en walkie-talkie som bara funkar när man har mobiltäckning: säkert jättepraktiskt om man pratar ofta med någon som är i närheten och vill spara in på ett mobilabonnemang, men man missar lite poängen...

Oftast är det så, men det finns gott om fall där stora skaror människor gör saker som är så oförenliga med sina intressen att man ibland undrar.
Citera
2024-03-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det du framför är ju också åsikter.

Om vi inte producerar mer el i Sverige kommer vårt elpris att stiga.

Däremot kan du ha en poäng i att vi drar in mycket pengar på elexport och min åsikt därvidlag är att dessa pengar borde användas för att förbättra vårt elnät,
Jag hoppas du inser att det jag mumlar om är fakta, möjligtvis skulle Baltstaternas läge vara snack, så:
https://ec.europa.eu/eurostat/cache/sankey/energy/sankey.html?geos=EE,LV,LT&year=2022&unit=KTOE&fuel s=TOTAL&highlight=_&nodeDisagg=0101000000000&flowD isagg=true&translateX=0&translateY=0&scale=1&langu age=EN
(det finns en risk att innehållet inte är tillgängligt för alla men det går att bygga upp på egen hand).

Sedan, att investera ett par tusenhunkor endera med räntebelagt lån eller eget kapital (som skulle kunna erhålla en alternativintäkt) på något som går runt på tio eller fler år utan att räkna in underhåll och normavvikelser är nog inte för alla, mycket beroende på livssituation, vanor och i vilken landsände man hör hemma.

Minskar vi elexporten radikalt genom att trygga grannländers egenförsörjning kommer vårt elpris sjunka, en win-win för medborgare i EU.
Citera
2024-03-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhanaKoSjukan
Jag hoppas du inser att det jag mumlar om är fakta, möjligtvis skulle Baltstaternas läge vara snack, så:
https://ec.europa.eu/eurostat/cache/sankey/energy/sankey.html?geos=EE,LV,LT&year=2022&unit=KTOE&fuel s=TOTAL&highlight=_&nodeDisagg=0101000000000&flowD isagg=true&translateX=0&translateY=0&scale=1&langu age=EN
(det finns en risk att innehållet inte är tillgängligt för alla men det går att bygga upp på egen hand).

Sedan, att investera ett par tusenhunkor endera med räntebelagt lån eller eget kapital (som skulle kunna erhålla en alternativintäkt) på något som går runt på tio eller fler år utan att räkna in underhåll och normavvikelser är nog inte för alla, mycket beroende på livssituation, vanor och i vilken landsände man hör hemma.

Minskar vi elexporten radikalt genom att trygga grannländers egenförsörjning kommer vårt elpris sjunka, en win-win för medborgare i EU.
Ja men även i en situation utan export blir elpriset lägre med solkraft. (Det är inte en åsikt utan faktum.)
Citera
2024-03-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja men även i en situation utan export blir elpriset lägre med solkraft. (Det är inte en åsikt utan faktum.)
Tyvärr är det inte fakta, det kan dessutom vara en faktoid.

Får vi instabilitet i nätet kan vi inte koppla in dessa typer av energislag.
Men visst, som lokalproducent kan det vara vettigt, speciellt om man kapar harsprånget helt och hållet.

Det mesta vi betalar är fasta kostnader och skatter.

Med en totalförbrukning under 10MWh per år där i stort sätt allt hamnar mellan december och mars behöver priset per KWh mångdubblas för att göra paneler lönsamma.
Citera
2024-03-29, 14:34
Medlem
Citat:
Tyvärr är det inte fakta, det kan dessutom vara en faktoid.

Får vi instabilitet i nätet kan vi inte koppla in dessa typer av energislag.
Men visst, som lokalproducent kan det vara vettigt, speciellt om man kapar harsprånget helt och hållet.

Det mesta vi betalar är fasta kostnader och skatter.

Med en totalförbrukning under 10MWh per år där i stort sätt allt hamnar mellan december och mars behöver priset per KWh mångdubblas för att göra paneler lönsamma.
Det finns numera teknik som kan stabilisera nätet.

Paneler lönar sig på två år.
Citera
2024-03-29, 14:35
Medlem
Citat:
Här tillkommer nog även ett relativt fett batteri eller liknande...
Citera
2024-03-29, 14:48
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Tyvärr, du får lägga fram bättre argument.

Använder man en relativt stor del av planetens resurser till ett närmast noll-summe-spel begår man antagligen bedrägeri.

Jag har läst lite av dina inlägg här i tråden men jag tror inte det verkar som du riktigt fattar.
Det är presis som nenne säger. Du tjänar på solpaneler och det är en investering hur du än försöker få det till annat.
JAg hjälpte min släkting slänga upp sina paneler och sedan hade vi elektriker som installerade det så att den elen som ef förbrukas kommer att söljas och hamnar i en pott som min släkting sedan kan använda till exempelvis vintern då elen brukar vara dyr.

Vi räknade ut att inom 3-4 år så skulle anläggningen vara betald. Nu närmast väntar vi på slänga in en Värme/vatten pump från Nibe som går sammankoppla med solpanelerna.
Inte nog med min släkting kommer tjäna pengar på det utan dessutom slipper hen ha problem med den tråkiga delen att fixa fram ved så ofta på vintern.

Jag tror det nog bara är dig jag läst som påstår det är olönsamt med solpaneler
Berätta gärna hur du kan få det till ett bedrägeri?

Inte nog med hela anläggningen sparar in en massa pengar utan dessutom höjer den värdet på fastigheten.
Citera
2024-03-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Jag har läst lite av dina inlägg här i tråden men jag tror inte det verkar som du riktigt fattar.
Kanske det, vi alla har olika förutsättningar, insyn och vinklar, jag kan mycket väl vara ute på cykeln...

Den rörliga delen av vår förbrukning ligger på 2:39 per KWh inklusive skatter, resten är nätets fasta del.

Vi ligger på enligt Ellevio på en årstakt på c:a 6MWh men har varit uppåt 9 före vi slutade att *slösa*.

Det ger en rörlig del på i runda slängar 15KSEK per år (plus närmare 7K till på nätet).

Hus bygda de senaste 35 åren är i princip på den nivån, vad som skiljer är om barnen är små/ej utflugna elintensiv hobby typ mining.

För att som nenne påstår en återhämntning på 2 år eller 3-4 år som du indikerar, får investeringen samt underhåll plus alternativintäkten inte överstiga 30 till 60KSEK.

Att lägga in fiktiva poster som värdeökning är spekulation.
Mäklare brukade framhålla att indragen fiber höjde buden, var det egentligen sant?
Citera
2024-03-29, 15:23
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Kanske det, vi alla har olika förutsättningar, insyn och vinklar, jag kan mycket väl vara ute på cykeln...

Den rörliga delen av vår förbrukning ligger på 2:39 per KWh inklusive skatter, resten är nätets fasta del.

Vi ligger på enligt Ellevio på en årstakt på c:a 6MWh men har varit uppåt 9 före vi slutade att *slösa*.

Det ger en rörlig del på i runda slängar 15KSEK per år (plus närmare 7K till på nätet).

Hus bygda de senaste 35 åren är i princip på den nivån, vad som skiljer är om barnen är små/ej utflugna elintensiv hobby typ mining.

För att som nenne påstår en återhämntning på 2 år eller 3-4 år som du indikerar, får investeringen samt underhåll plus alternativintäkten inte överstiga 30 till 60KSEK.

Att lägga in fiktiva poster som värdeökning är spekulation.
Mäklare brukade framhålla att indragen fiber höjde buden, var det egentligen sant
?

Precis ligga in de posterna får ses som spekulation. Håller jag med dig om. Men du måste väl också hålla med om att ifall du hade letat hus och haft två möjliga att välja mellan. Hade du inte också då tagit ett hus där det var paneler och värmepump?
Jag skulle dessutom vilja säga jag tror det så småningom kommer bli krav på energisparande hus i Sverige.
Det var väl bara ett 10-tal år sedan de bestämde att alla husen skulle ha ordentliga avlopp och intefick släppas ut direkt i naturen. Vet många där hemma som fick slänga upp en slant för att gräva ner trekammarbrunnar.

Samma sak kommer gälla det med energin. Hur mycket regeringen snackar om kärnkraft så kommer det inte bli något nytt inom de närmaste 20 åren och vi vet att elförbrukningen redan idag kräver mer än så. så elen kommer bli en bristvara i Sverige vilket i sin tur driver upp priserna.

Det du skrev om fiber så vet jag inte. Min släkting bestämde sig i vart fall för att inte satsa på det då de var äldre och tyckte det funkade bra med trådlöst. Men en yngre familj kanske hade värdesatt fiber högre. Även om det skulle kosta runt 25 000 att dra fram det till huset.

När jag skrev 3-4 år så menade jag panelerna skulle vara betalda tills dess. Inte värmepumpen.
Du får inte glömma Rot och rut avdragen som fortfarande gäller idag.
Innan gavs det dessutom vissa bidra till de som valde satsa på dessa energisparande grejor för bostadshus. Jag vet inte om dessa fortfarande finns kvar.

Men nog är det länsamt att sätta upp paneler och de ser faktiskt inte så väldigt illa ut heller
Citera
2024-03-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Men nog är det länsamt att sätta upp paneler och de ser faktiskt inte så väldigt illa ut heller
Tja, sitter man i ett 70-tals souterränghus är det tilläggsisolering och treglas energifönster det första som bör tillses. Då kanske man kommer upp i sen 80-tals standard.

Nästa steg är värmepump, många hus från den tiden har eluppvärmt då framtiden var kärnkraft så llvp är rätt begåvat. att byta till vattenburet med tank kan ju vara en vits.
Ser man långsiktigt och har en stabil kassa kan bergvärme vara en bra tanke.
Men men, börja med vattenburet är en hög tröskel.

Efter allt detta kommer paneler, om man inte bor i norr.
Vart gränsen gå är beroende på livsstil etc, men skulle gissa att Linköping utgör den norra gränsen för normalen.
Gärna med en powerwall så man faktiskt kan bli självförsörjande, inte i första hand att det kan löna sig ekonomiskt.
Kombinationen EV är även den lysande, dock kan man fundera på om man verkligen behöver en sdan kärra...

Med energilagring skulle jag nog avråda inkoppling mot nätet då man bara skulle förbruka batterierna för en billig peng.

I övrigt, hus bygda före 60-talet är hopplösa, hus efter 2000 behöver kanske ingen draghjälp.
Det är en helt annan grej med huskomplex där man får stora skalfördelar på material och arbete.
Citera
2024-03-29, 16:18
Medlem
Citat:
pics (länk) or didn't happen...
Länk: https://www.nyteknik.se/energi/enorma-svanghjul-ska-sakra-frekvensen-i-storbritannien/200309
Citera
2024-03-29, 16:25
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
This. Jag skriver under på allt du redogör för. Ordna ett ordentligt energieffektivt hus först - därefter solpaneler. Men - räkna inte med att panelerna är så mycket bättre rent ekonomiskt än att sätta pengarna i indexavkastande fonder.

Citat:
Tja, sitter man i ett 70-tals souterränghus är det tilläggsisolering och treglas energifönster det första som bör tillses. Då kanske man kommer upp i sen 80-tals standard.

Nästa steg är värmepump, många hus från den tiden har eluppvärmt då framtiden var kärnkraft så llvp är rätt begåvat. att byta till vattenburet med tank kan ju vara en vits.
Ser man långsiktigt och har en stabil kassa kan bergvärme vara en bra tanke.
Men men, börja med vattenburet är en hög tröskel.

Efter allt detta kommer paneler, om man inte bor i norr.
Vart gränsen gå är beroende på livsstil etc, men skulle gissa att Linköping utgör den norra gränsen för normalen.
Gärna med en powerwall så man faktiskt kan bli självförsörjande, inte i första hand att det kan löna sig ekonomiskt.
Kombinationen EV är även den lysande, dock kan man fundera på om man verkligen behöver en sdan kärra...

Med energilagring skulle jag nog avråda inkoppling mot nätet då man bara skulle förbruka batterierna för en billig peng.

I övrigt, hus bygda före 60-talet är hopplösa, hus efter 2000 behöver kanske ingen draghjälp.
Det är en helt annan grej med huskomplex där man får stora skalfördelar på material och arbete.
Senast redigerad av SilverSurfer4000 2024-03-29 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in