2024-03-26, 20:49
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Intresset ljuger aldrig som det heter.

Säkerligen har flera köpare andra skäl till att köpa solpaneler, det har du alldeles rätt i.
Men jag vill påstå att det är en minoritet. S k "early adopters" är alltid snabba att ta till sig ny teknik, av diverse anledningar.

Blir nog mest irriterad på den mästrande tonen, om att det minsann ska vara "rätt byggt".

Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Inte alls. Folk ville göra sig en hacka, absolut. Om elpriserna skulle skjuta i höjden lite mer ihållande vore ju det också ett skäl att ha solceller.

Jag menar inte att alla som skaffat varit välinformerade och gjort val jag skulle gjort själv. Jag menar bara att det finns vettiga skäl att skaffa solceller, och att jag tror (hoppas?) att många har haft dessa för ögonen.
Citera
2024-03-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Flashback säger:
Solcellerna drivs av ljus, inte enbart sol. Visst, ju mer sol desto mer el produceras.
Minst halva året har du gratis el och säljer överskottet.
Beroende på pris så är investeringen betald efter 10-15 år. Samtidigt ökar din fastighet i värde samma stund som du monterar solcellerna så i själva verket är återbetalningen i hamn på mycket kortare tid. Därefter är det bara vinst.
Citera
2024-03-27, 08:47
Medlem
DiggerNicksons avatar
Ja. Och under halvåret som gratis el genereras så är elen som billigast från elproducenterna. Det är inte helt bra.

Efter ca 25 år ska anläggningen sedan bytas ut i sin helhet, solcellanläggning är alltså inte en punktinsats som håller i 100 år.

Håller dock med om att det i viss mån höjer värdet på huset, såvida anläggningen inte börjat närma sig ”end of life”.

Och även här fastnar vi i resonemang om hur ekonomiskt bra det är - inte att det är fint med extra strömkälla ifall strömmen går.

Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Flashback säger:
Solcellerna drivs av ljus, inte enbart sol. Visst, ju mer sol desto mer el produceras.
Beroende på pris så är investeringen betald efter 10-15 år. Samtidigt ökar din fastighet i värde samma stund som du monterar solcellerna så i själva verket är återbetalningen i hamn på mycket kortare tid. Därefter är det bara vinst.
Citera
2024-03-27, 18:43
Medlem
Citat:
Flashback säger:

Fast det är ju ändå rätt kasst rent ekonomiskt. Sätter du samma summa på börsen är den summan "återbetald" på typ 7 år. Dvs fått 100% avkastning, då har du hela det investerade beloppet kvar. Samma procedur med solceller tar dubbelt så länge, kräver ändå en del jobb och engagemang samt har tappat mycket av sitt värde när dom är återbetalda. Rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2024-03-27, 19:21
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Ja, de som älskar solceller säger att det är ekonomiskt försvarbart. Men när det visar sig inte vara ekonomiskt försvarbart så kommer andra argument fram, att det är bra med redunans, kul med ny teknik, miljövänlighet osv...

Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Fast det är ju ändå rätt kasst rent ekonomiskt. Sätter du samma summa på börsen är den summan "återbetald" på typ 7 år. Dvs fått 100% avkastning, då har du hela det investerade beloppet kvar. Samma procedur med solceller tar dubbelt så länge, kräver ändå en del jobb och engagemang samt har tappat mycket av sitt värde när dom är återbetalda. Rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2024-03-28, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon

Det finns säkert många sätt att få högre avkastning än att investera i solceller. Men med det resonemanget kan man inte försvara någon investering alls. Ta en bil, t.ex. Hur många som helst köper en dyr bil, betalar av eller leasar för dyra pengar och har samtidigt en enorm värdeminskning. Om man däremot köper en elbil och laddar gratis/kör "gratis" med hjälp av solcellerna går återbetalningen mycket snabbare.

Det finns så klart både fördelar och nackdelar med allt. Jag är inte någon fanatisk förespråkare av solceller, men jag vill inte heller slå ner det som att det är något dåligt.
Citera
2024-03-28, 10:20
Medlem
Orbizs avatar
Det kommer alltid vara så att en majoritet av befolkningen är dåliga på ekonomiska beslut. När man läser denna tråden så bör man minnas att det var fullt av folk som gick på idén om att bygga solpaneler i gator (solar roadways). Det var till och med vissa städer som köpte dessa.
Citera
2024-03-28, 10:30
Medlem
Vad är problemet? Självklart är det lite av en trendgrej men det ser bra ut, dom kan följa sin el-inkomst i nån app som många säkert anser är skoj, dom tjänar pengar och de lär väl öka bostadens värde vid försäljning. Ser inga som helst problem med det.
Senast redigerad av Psykoslek 2024-03-28 kl. 10:38.
Citera
2024-03-28, 10:42
Medlem
Citat:
Det finns säkert många sätt att få högre avkastning än att investera i solceller. Men med det resonemanget kan man inte försvara någon investering alls. Ta en bil, t.ex. Hur många som helst köper en dyr bil, betalar av eller leasar för dyra pengar och har samtidigt en enorm värdeminskning. Om man däremot köper en elbil och laddar gratis/kör "gratis" med hjälp av solcellerna går återbetalningen mycket snabbare.

Det finns så klart både fördelar och nackdelar med allt. Jag är inte någon fanatisk förespråkare av solceller, men jag vill inte heller slå ner det som att det är något dåligt.

Tråden summerad i ett svar. Det är otroligt ibland vilka efterblivna grejer Flashback kan hitta diskussionsvärde i. 80+ sidor för att hata på solceller som är en fullgod investering för att tjäna pengar som bara är ett av alla incitament
Citera
2024-03-28, 12:07
Medlem
Citat:

Absolut, nä jag är inte heller den som förkastar solceller helt och hållet. Men på vissa låter det som en riktig guldgruva att investera i solceller, men jag lyckas inte få ihop den kalkylen. Jag tycker ändå man kan använda en investering i en bred indexfond som någon slags nollpunkt för vad som är en bra/dålig investering. En bil tex är ju ingen investering, det är ren och skär konsumtion enligt mig
Citera
2024-03-28, 16:54
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
Säkerligen har flera köpare andra skäl till att köpa solpaneler, det har du alldeles rätt i.
Men jag vill påstå att det är en minoritet. S k "early adopters" är alltid snabba att ta till sig ny teknik, av diverse anledningar.

Blir nog mest irriterad på den mästrande tonen, om att det minsann ska vara "rätt byggt".
Jag tror i så fall att vi egentligen är överens. Jag borde kanske valt mina ord annorlunda. Jag menade att det är lite som att köpa en walkie-talkie som bara funkar när man har mobiltäckning: säkert jättepraktiskt om man pratar ofta med någon som är i närheten och vill spara in på ett mobilabonnemang, men man missar lite poängen...
Citat:
Intresset ljuger aldrig som det heter.
Oftast är det så, men det finns gott om fall där stora skaror människor gör saker som är så oförenliga med sina intressen att man ibland undrar.
Citera
2024-03-28, 17:08
Medlem
Musikopps avatar
De flesta människor kan inte göra en enkel kalkyl utan förlitar sig på vad leverantören säger. Fick själv en offert för ett par år sedan som visade att jag under 30 års tid skulle göra en vinst på 1 miljon kronor. Detta med en årsförbrukning på 9.500 kWh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in