2024-03-27, 20:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Vad är chansen på att månen och jorden snurrar på sin egen Axel så att du alltid sen samma siden av månen ? Gå ut på en sen sommardag kolla på månen eller använd en kamera och zooma in. Då kommer du se att skuggorna är blå och inte svarta
Vad jag vet finns det ingen fenomen som kan göra skuggorna blå, varför är det vara nasas mån bilder som har svarta skuggor ?

Ganska stor chans, eftersom det finns kräfter som verkar för det. Kallas bunden rotation, och håll i dig nu: det finns planeter som har dubbel bindning, dvs både planeten och dess satellit vänder samma sida mot varandra hela tiden.
Citera
2024-03-27, 20:23
Medlem
Citat:
Så exakt hur mätte de gamla grekerna upp jorden ?
Sättet dom mätte på för att få en rund planet kan man även räkna ut hur solen färdas på en platt jord

1. Dom såg skepp försvinna över horisonten- motbevisat med zoom
2 solar eclipse kastar en halvmåne skugga på månen - motbevisat att när man kastar skugga från en boll till en annan boll så är skuggan inte en halvmåne då skuggan följer objektet
3 sen använde han en matematisk uträkning med hjälp av solen för att räkna ut en cirkel-
Citera
2024-03-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ganska stor chans, eftersom det finns kräfter som verkar för det. Kallas bunden rotation, och håll i dig nu: det finns planeter som har dubbel bindning, dvs både planeten och dess satellit vänder samma sida mot varandra hela tiden.
Okej, hur vet du att vissa planeter har dubbel bindning ?
Håller i mig !
Citera
2024-03-27, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jaha men det rör sig inte om cd skivor för det första.

Och om nu ljuset som kommer tillbaks, i teorin, är 10 miljoner miljarders gånger svagare än det som skickades iväg. Ska man verkligen tro på det?(nej svara inte, jag vet redan att du och andra tror på sånt här)
Glöm inte jordens påstådda rotation och alla andra löjeveckande hastigheter heliocentri-fantasin dikterar. Detta hade gjort att lasern inte ens kom tillbaka till samma ställe som den sköts från. Man blir mörkrädd av vad folk tror på bara för att de har en auktoritet de gillar.
Citera
2024-03-27, 20:40
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Glöm inte jordens påstådda rotation och alla andra löjeveckande hastigheter heliocentri-fantasin dikterar. Detta hade gjort att lasern inte ens kom tillbaka till samma ställe som den sköts från. Man blir mörkrädd av vad folk tror på bara för att de har en auktoritet de gillar.

Vad menar du med löjeväckande hastigheter?

Vilken auktoritet är det du tänker på?
Citera
2024-03-27, 21:17
Medlem
Citat:
Nej, jag anser inte det är löjligt, eftersom jag vet att det är sant. Och konceptet med vatten, med mera, som stannar kvar utanpå ett klot kommer jag också tror på den dagen det presenteras övertygande bevis.
Här får du det förklarat. Kanske kan du lära dig något med, vem vet?
Scimandan förklarar varför vattnet stannar kvar på jorden, varsågod:
https://youtu.be/hco4zlEahm8?si=EczCSnCSYBj72euq
Citera
2024-03-27, 21:20
Medlem
Citat:
Vilken auktoritet avser du? Matematik? Jepp, den gillar vi. Fysik? Jepp, den gillar vi. Jorden roterar med hälften av en timvisares hastighet. Ser du timvisaren röra sig väldigt fort?
Citera
2024-03-27, 21:26
Medlem
Citat:
Du som sitter på kunskap
Hur mycket kraft måste en fågel använda är den ska kunna flyga när gravitationen kan hålla allt vatten fast samt månen i omlopp ?

Du behöver varken ha kraft eller riktning på en platt jord

Om fågeln har en massa på 0,1 kg så handlar det om 1 N. Går att jämföra med att du lyckas vifta med dina tår, känns inte helt omöjligt.

Citat:
Du behöver varken ha kraft eller riktning på en platt jord

Det låter skumt. Så själva definitionen av kraft är alltså felaktig och vi kan slänga grundläggande mekanik i soptunnan?

Vi kan väl uttrycka det så här: Det är en jävla tur att du inte sysslar hållfasthetsberäkningar för broar, hissar och liknande. Och det där med att det inte behövs riktningar känns väldigt läskigt, handlar det bara om tur när du drar upp rullgardinen?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-27 kl. 22:22.
Citera
2024-03-27, 21:37
Medlem
Citat:
Nej, jag anser inte det är löjligt, eftersom jag vet att det är sant. Och konceptet med vatten, med mera, som stannar kvar utanpå ett klot kommer jag också tror på den dagen det presenteras övertygande bevis.
Väl genomtänkt, men det finns fortfarande hjärntvättade idioter som inte inser att David Weiss, Jeran Campanella och Eric Dubay är världens mest mångsidiga och kunniga vetenskapsmän, även om någon i Skandinavien upprepar vad de säger gång på gång på gång. Det borde inte vara möjligt att vara så trög.
Citera
2024-03-27, 21:41
Medlem
Citat:
Nej, ingen vettig människa kan anse att Cavendish bevisar något. Vilket vi gått igenom många gånger i denna tråd.

Så din tes är att alla fysiker och ingenjörer är ovettiga? Och ju mindre man kan förklara desto vettigare är man?

Det där med att okunskap är samma sak som att vara vettig känns lite som en vattendelare. Jag tycker nog tvärtom, ju mindre man kan förklara saker desto mindre vettiga blir ens ogrundade påståenden.
Citera
2024-03-27, 21:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Okej, hur vet du att vissa planeter har dubbel bindning ?
Håller i mig !

Jag har iof endast besökt en sådan planet, men har varit där en handfull gånger:.

Pluto - på den tiden Pluto ansågs vara en planet - är ju låst mot Charon.
Citera
2024-03-27, 21:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vad är månens hastighet gentemot jorden? Bertätta o du torskburgare, som vet dessa saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in