2022-08-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
kan du visa att den inte gör det, om så är du kung.
Snälla, tänk en gång extra här. Jag ber dig. I annat fall, visa var det står att jorden är platt i bibeln.
Citera
2022-08-27, 01:18
Medlem
Citat:
kan du visa att den inte gör det, om så är du kung.
Du kan väl visa bibeltexter och googla på det finns många ställen på google som beskriver att bibeln inte visar att jorden är platt.

Sen kan du ju fråga henne varför alla andra planeter är glober och man kan se det genom kikare och större observatorium.

Tror du själv att Gud skulle skapa en platt jord och sen resten glober som finns i vårat solsystem även månen är rund.

Märker du inte hur dumt det låter själv
Det finns ett fåtal kristna som tror jorden är platt men dem är inte många.

Den stora massan av kristna tror att jorden är glob
Lyssna på yt klipp som går emot platt jord eller läs denna tråd.
Finns många bra svar i denna tråd

Hoppas du hittar och får bra svar.
Mvh
Citera
2022-08-27, 04:04
Avslutad
Det hela är egentligen trivialt. Presentera en modell som förutsätter en platt jord, och som samtidigt förklarar alla fenomen som den vanliga vetenskapen förklarar. Stjärnhimmelen, solnedgångar, säsonger, tidvatten, navigering etc. Den vanliga vetenskapen förklarar alla dessa fenomen, hur är din modell bättre?

Plattjordare är konspirationsteoretiker utan utbildning, så de kan inte leverera. Allt de kan göra är att hänvisa till konspirationsteorier om judar etc.
Citera
2022-08-27, 06:16
Medlem
Citat:

Det är 1000 mil från Nordpolen till ekvatorn. Och ekvatorn är 4000 mil lång, säger mig ingenting.

Avståndet nordpolen - ekvatorn är 1000 mil.
Ekvatorns längd runt jorden är 4000 mil.
Det räcker med dessa två fakta för att bevisa att jorden inte är platt.

Den som förnekar detta är antingen okunnig i grundläggande geometri eller totalt dum i huvudet.
Senast redigerad av pewana 2022-08-27 kl. 06:19.
Citera
2022-08-27, 06:58
Medlem
Citat:
Vad ska jag göra förbjuda henne att vara religös? Jag själv tror det finns något där uppe vi alla svarar för när den dagen kommer, men jag identifierar mig inte med någon religion.

Detta var det bästa jag läst hittills, tack! Jag antar att övriga förutsätter att man är astronom för att kunna tyda deras inlägg.

Övriga förklaring är väldigt enkla att förstå för vem som helst, inklusive barn på lågstadiet.

Vad är det som är så avancerat?

Nåväl, heder åt dig att du försöker styra upp din sambo.

Ett annat enkelt men väldigt tydligt exempel är att stjärnorna roterar medsols på södra halvklotet och motsols på norra.

Även att månen är "upp och ner" på södra halvklotet jämfört med norra, men vi ser samma sida. På en platt jord skulle man istället se baksidan på månen på södra halvklotet (och undersidan vid ekvatorn)

Lycka till!
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-08-27 kl. 07:00.
Citera
2022-08-27, 07:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Så ni hoppar tillbaks till horisonten igen. Horisonten själv bevisar inte jordens form, däremot är jag nyfiken på hur du tänkt dig en fungerande formel för horisont på platt jord.
På en sfärisk jord kan vi beräkna den visuella horisonten oavsett betraktarens höjd, men hur man gör detta på en platt jord har aldrig visats.

Jag är väldigt nyfiken på den formeln och förklaringen.

Det här är ett diskusionsforum. Inte ett "ta senaste inlägget ur kontext"-forum.
Citera
2022-08-27, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Det här är ett diskusionsforum. Inte ett "ta senaste inlägget ur kontext"-forum.

Så du slipper läsa igenom vad som tidigare sagts så att vi andra måste läsa ditt malande?

Nå, hur fungerar formeln för beräkningen på en platt jord?
Citera
2022-08-27, 09:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Så du slipper läsa igenom vad som tidigare sagts så att vi andra måste läsa ditt malande?

Nå, hur fungerar formeln för beräkningen på en platt jord?

Jag och andra påtalade bara att kurvatur inte syns från 40 km höjd.

Det var kontexten.

Hade du faktiskt läst diskusionen hade du sett det.

Kurvatur syns på ännu högre höjd det är ett faktum.

Men 40 km är för lågt.

Fotot där jag uppmanade någon att ta något rakt och kontrollera är taget på 40 km höjd.

Så hyfsa till dig.
Citera
2022-08-27, 12:25
Medlem
Citat:

Det var kontexten.

Men 40 km är för lågt.

Fotot där jag uppmanade någon att ta något rakt och kontrollera är taget på 40 km höjd.

Så hyfsa till dig.

Men jag ser kurvatur på lägre höjd än så, det vill säga det du sitter och drallar ur dig är skitsnack.
Så definiera hur du vill att man ska se kurvaturen, våra ögon och en kameralins ser omvärlden på helt skilda sätt vilket du såklart vet om.

Så hur ska din ideal kamera vara utformad för att beviset ska räcka till dig?
När jag vet det ska jag se om man kan få tag på en sådan så ska jag fixa både direkta och indirekta bevis.

Tills dess kan du fundera på radiovågor, vad för osynlig barriär anser du att de stöter på?
Citera
2022-08-27, 12:26
Medlem
Citat:

Det var kontexten.

Men 40 km är för lågt.

Så hyfsa till dig.

Nu var poängen att det hoppet inte gjordes ifrån 29000km, utan 40, därav att man inte såg hela jorden.

Likväl så den bild jag hänvisar till är rätt smal, hade man haft full synvinkel så hade man sett kurvaturen ännu tydligare.

Hittade den här simulatorn och skrev in 40 000m. Och då ser man kurvaturen väldigt tydligt. Jag tror gränsen går nånstans vid 20km att man kan börja ana den.

http://walter.bislins.ch/bloge/index.asp?page=Finding+the+Curvature+of+the+Earth
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-08-27 kl. 12:38.
Citera
2022-08-27, 14:09
Avslutad
Citat:

Det var kontexten.

Men 40 km är för lågt.

Så hyfsa till dig.

Hej. Hur förklarar din modell årstider, tidvatten, navigering och solnedgångar?

Redigering: Glömde stjärnhimmelen.
Senast redigerad av löktårta 2022-08-27 kl. 14:11.
Citera
2022-08-27, 14:16
Avslutad
Hur lång är det mellan Sao Paolo och Kapstaden, som kråkan flyger?

Hur förklarar du korrelationen mellan månen och tidvattnet?

Varför ser någon i Sydney en helt annan stjärnhimmel än någon i Gävle?

Hur kan det komma sig att det är vinter på Falklandsöarna när det är sommar i Danmark?

Varför går solen ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in