Citat:
Ursprungligen postat av
Dusty Circuits
Det bästa är nog egentligen att du läser den tekniska dokumentationen för hur GPS-systemet fungerar om du vill ha detaljerad information. Det är ganska omfattande och behandlar tex olika relativistiska effekter som satelliterna upplever pga deras hastighet och mycket mycket annat. Jag besitter inte all denna information men jag kan försöka svara på några av de frågor du ställer.
Satelliterna kretsar runt jorden i något som kallas MEO eller "medium earth orbit" och på drygt 20000km höjd. De kretsar runt jorden ungefär 2 gånger per dygn.
Satelliterna vet sin position relativt jorden på några olika sätt:
1. Satellitbanor: GPS-satelliter kretsar runt jorden på exakta platser och kända hastigheter. Dessa banor beräknas noggrant och övervakas av markkontrollstationer.
2. Sända signaler: Varje GPS-satellit sänder kontinuerligt signaler som innehåller en tidsignal och satellitens exakta plats.
3. Mottagare på jorden: En GPS-mottagare på jordens yta tar emot signaler från flera satelliter. Genom att mäta tiden det tar för signalerna att nå mottagaren kan mottagaren bestämma avståndet till varje satellit. Detta görs genom att jämföra tiden signalen sändes av satelliten med tiden den mottogs på jorden.
4. Trilateration: När GPS-mottagaren har bestämt sitt avstånd från åtminstone tre satelliter kan den använda trilateration för att beräkna sin egen position. Trilateration är en geometrisk teknik som använder de kända positionerna för satelliterna och deras avstånd från mottagaren för att bestämma mottagarens position.
5. Tänk dig att du vet att du är en viss avstånd från tre landmärken (satelliterna), och du känner till de exakta platserna för de landmärkena. Genom att rita cirklar runt varje landmärke med en radie lika med ditt avstånd från det, är punkten där alla tre cirklar skär varandra din plats.
Lägga till fler satelliter: GPS-mottagare tar vanligtvis emot signaler från fler än tre satelliter för att förbättra noggrannheten i positionsberäkningen. Ju fler satelliter mottagaren kan "se", desto mer exakt blir positionsberäkningen. Med signaler från fyra eller fler satelliter kan mottagaren också beräkna sin höjd över havsytan.
6. Korrektionssignaler: För att ytterligare förbättra noggrannheten kan GPS-mottagare också ta emot korrektionssignaler från markbaserade stationer eller andra satelliter för att kompensera för faktorer som atmosfäriska fördröjningar eller fel i satellitbanor.
Hoppas att det hjälpte lite. Det finns säkert en hel del som jag missat men jag är ingen expert på ämnet.
Låter mer som Science Fiction enligt min åsikt, satellitförespråkarna menar alltså att satelliter håller sina banor med exakt precision runt jordgloben trots jordens rotation som varierar från breddgrad till breddgrad, från1600 km/tim vid ekvatorn till nästan 0 vid polerna. Vi får ej heller glömma jordens rotationshastighet, 108 000 km/tim, runt solen, globen ömsom knuffar satelliterna framför sig när dom befinner sig framför jordens rotationsriktning, ömsom släpar satelliterna efter sig.
Vill absolut inte klanka ner på din tro men du måste väl hålla med om att hela scenariot låter ganska osannolikt.
Håller nog fast vid mina mobilmaster och jag tror inte heller att satelliter används för navigering till sjöss eller i luften, utan navigeringen sker med en uppdaterad version av LORAN. Det är lite svårt att hitta pålitlig info om navigationssystemet men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det kontrolleras av den amerikanska militären