2024-03-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Skulle du kunna förtydliga, hur vet satelliterna vad dom har för koordinatposition över din klot? Är det geostationära satelliter du har i åtanke eller satelliter i omlopp? Försök nu att besvara min fråga hur satelliter vet vilka koordinater dom befinner sig över?
Jag har studerat ämnet länge, påstår inte att jag har svar på alla frågor och är alltid villig att lära.

De spåras från stationer på marken och markstationerna kommunicerar med satelliterna.

Citat:
Jag har studerat ämnet länge, ....

Hoppsan... och trots detta har du inte lyckats snappa upp hur de funkar? Men ge inte upp, på det igen. Tillslut lyckas väl även du lära dig något.
Citera
2024-03-26, 22:26
Medlem
Citat:
Stackars snurrande foliehatt, försök att förstå skillnaden mellan mobilsamtal och det som kallas för ping.

Så hur kommer det sig att GPS funkar mitt ute på Atlanten?

Eller vi kan väl uttrycka det så här: Om GPS funkar mitt ute på Atlanten och om flyg och fartyg hittar mha av GPS och WGS84 så vet vi att du har fel och vi vet att jorden är en boll.
Citera
2024-03-26, 22:47
Medlem
Citat:
Det finns inget som heter satellitpositionering och mobilpositionering funkar inte ute till havs utan kontakt med mobilmaster. Positionering ute till havs sker med radiofyrar.
.

En dedikerad GPS-mottagare har inte ens någon mottagare för mobilsignaler i sig. Och ännu mindre någon teknik för att kunna pejla radiofyrar. Och trots detta funkar de. Även ute till havs.

När du snurrar igång blir det snabbt fullständigt absurt. Vete fan om du ens själv tror på dina egna påståenden. Och för normala människor framstår du som helt borta.
Citera
2024-03-26, 22:57
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Imponerad, hur vet du allt det där, har du sett det på teve? Hur räknar man fotoner?
Undrar bara.
Vi som kan sånt där är fysiker och/eller ingenjörer. I utbildningen ingår att göra massor med egna experiment och mätningar för att kolla om teorierna stämmer, men självklart inte om precis varenda relevant detalj som finns eftersom det är så jäkla mycket. Just om fotoner finns det rätt enkla experiment och demonstrationer som kan göras redan i fysikkursen på gymnasiet.

OM du faktiskt är nyfiken ska du alltså börja plugga fysik. Lycka till!
Senast redigerad av nerdnerd 2024-03-26 kl. 23:33.
Citera
2024-03-27, 01:06
Medlem
Citat:
Det är faktiskt ganska enkelt att förklara hur GPS-systemet fungerar utan satelliter på en platt jord.

Alla mobilmaster är utplacerade på bestämda koordinater, longitud och latitud, din mobiltelefon har ständig kommunikation med mobilmasterna. Mobiltelefonen skickar "pingar" till mobilmasten och får i svarspinget information om mobilmastens koordinater plus svarstiden i millisekunder och då kan mobilen med ganska stor precision bestämma mobilens koordinatposition. Ju fler master desto större precision.
Mobilmaster?
Renodlade GPS-mottagare är inte beroende av kontakt med mobilmaster.
GPS ger position även långt in i fjällvärldens dalgångar utan en enda mobilmast i närheten.

"pingar"?
Renodlade GPS-mottagare har ingen sändare som kan "pinga"
Citera
2024-03-27, 11:22
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Skulle du kunna förtydliga, hur vet satelliterna vad dom har för koordinatposition över din klot? Är det geostationära satelliter du har i åtanke eller satelliter i omlopp? Försök nu att besvara min fråga hur satelliter vet vilka koordinater dom befinner sig över?
Jag har studerat ämnet länge, påstår inte att jag har svar på alla frågor och är alltid villig att lära.

Här har du en pedagogisk video (30 minuter) som förklarar GPS fungerar och hur den blivit bättre.

Jag rekommenderar att du ser den, det tar endast 30 minuter av dit liv och du kommer lära dig mycket.

https://youtu.be/qJ7ZAUjsycY?si=EC3u87OYA1kErhlG
Citera
2024-03-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Men då går det nog inte att skjuta prick med en laser på någonting som är väldigt mycket mindre än vad ögat kan uppfatta som dessutom rör sig extremt fort samt vibrerar och dessutom göra det flera hundratusen gånger i sekunden?

Jaha men det rör sig inte om cd skivor för det första.

Och om nu ljuset som kommer tillbaks, i teorin, är 10 miljoner miljarders gånger svagare än det som skickades iväg. Ska man verkligen tro på det?(nej svara inte, jag vet redan att du och andra tror på sånt här)
Citera
2024-03-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Nej, det får man inte alls. På båda bilderna syns hela bilen, inkl hjulen. Att den andra bilden är av dålig kvalitet ändrar inte detta faktum.

Ser ut som punka runt om på ena bilden. det kan du inte förneka. Och självklart blir kvaliteten sämre eftersom jag zoomade in
Citera
2024-03-27, 15:59
Medlem
Folketstempels avatar
Hur snurrar satelliter runt den platta jorden?
Eller är de en bluff?
Citera
2024-03-27, 16:17
Medlem
Dusty Circuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jaha men det rör sig inte om cd skivor för det första.

Och om nu ljuset som kommer tillbaks, i teorin, är 10 miljoner miljarders gånger svagare än det som skickades iväg. Ska man verkligen tro på det?(nej svara inte, jag vet redan att du och andra tror på sånt här)

Laserljuset som skickas ut är på en väldigt specifik våglängd samt mycket noggrant polariserat. Det gör det "lättare" att sålla ut från allt bakgrundsljus som också träffar detektorn. Jag tror att det står beskrivet i någon av de länkar jag postade förrut.

Förutom ljus så har forskare även skickat radarpulser mot månen och därefter detekterat dessa. Bland annat så gjordes det experiment med Arecibo-observatoriet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arecibo_Observatory

Idag går det att köpa komponenter på nätet för en relativt billig peng för att detektera enskilda fotoner. En variant är fotomultiplicerare (photomultiplier) och en annan är lavindioder (avalanche diodes).

Om du är intresserad av optik och hur ljus fungerar så kan jag varmt rekommendera Huygens Optics på YouTube. Han ger väldigt bra förklaringar på ett ganska komplicerat ämne. Han bygger även många experiment och beskriver i detalj hur de fungerar.

https://www.youtube.com/@HuygensOptics
Citera
2024-03-27, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusty Circuits
Det bästa är nog egentligen att du läser den tekniska dokumentationen för hur GPS-systemet fungerar om du vill ha detaljerad information. Det är ganska omfattande och behandlar tex olika relativistiska effekter som satelliterna upplever pga deras hastighet och mycket mycket annat. Jag besitter inte all denna information men jag kan försöka svara på några av de frågor du ställer.

Satelliterna kretsar runt jorden i något som kallas MEO eller "medium earth orbit" och på drygt 20000km höjd. De kretsar runt jorden ungefär 2 gånger per dygn.

Satelliterna vet sin position relativt jorden på några olika sätt:

1. Satellitbanor: GPS-satelliter kretsar runt jorden på exakta platser och kända hastigheter. Dessa banor beräknas noggrant och övervakas av markkontrollstationer.

2. Sända signaler: Varje GPS-satellit sänder kontinuerligt signaler som innehåller en tidsignal och satellitens exakta plats.

3. Mottagare på jorden: En GPS-mottagare på jordens yta tar emot signaler från flera satelliter. Genom att mäta tiden det tar för signalerna att nå mottagaren kan mottagaren bestämma avståndet till varje satellit. Detta görs genom att jämföra tiden signalen sändes av satelliten med tiden den mottogs på jorden.

4. Trilateration: När GPS-mottagaren har bestämt sitt avstånd från åtminstone tre satelliter kan den använda trilateration för att beräkna sin egen position. Trilateration är en geometrisk teknik som använder de kända positionerna för satelliterna och deras avstånd från mottagaren för att bestämma mottagarens position.

5. Tänk dig att du vet att du är en viss avstånd från tre landmärken (satelliterna), och du känner till de exakta platserna för de landmärkena. Genom att rita cirklar runt varje landmärke med en radie lika med ditt avstånd från det, är punkten där alla tre cirklar skär varandra din plats.
Lägga till fler satelliter: GPS-mottagare tar vanligtvis emot signaler från fler än tre satelliter för att förbättra noggrannheten i positionsberäkningen. Ju fler satelliter mottagaren kan "se", desto mer exakt blir positionsberäkningen. Med signaler från fyra eller fler satelliter kan mottagaren också beräkna sin höjd över havsytan.

6. Korrektionssignaler: För att ytterligare förbättra noggrannheten kan GPS-mottagare också ta emot korrektionssignaler från markbaserade stationer eller andra satelliter för att kompensera för faktorer som atmosfäriska fördröjningar eller fel i satellitbanor.

Hoppas att det hjälpte lite. Det finns säkert en hel del som jag missat men jag är ingen expert på ämnet.

Låter mer som Science Fiction enligt min åsikt, satellitförespråkarna menar alltså att satelliter håller sina banor med exakt precision runt jordgloben trots jordens rotation som varierar från breddgrad till breddgrad, från1600 km/tim vid ekvatorn till nästan 0 vid polerna. Vi får ej heller glömma jordens rotationshastighet, 108 000 km/tim, runt solen, globen ömsom knuffar satelliterna framför sig när dom befinner sig framför jordens rotationsriktning, ömsom släpar satelliterna efter sig.
Vill absolut inte klanka ner på din tro men du måste väl hålla med om att hela scenariot låter ganska osannolikt.
Håller nog fast vid mina mobilmaster och jag tror inte heller att satelliter används för navigering till sjöss eller i luften, utan navigeringen sker med en uppdaterad version av LORAN. Det är lite svårt att hitta pålitlig info om navigationssystemet men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det kontrolleras av den amerikanska militären
Citera
2024-03-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Hur snurrar satelliter runt den platta jorden?
Eller är de en bluff?

Kan satelliter kretsa kring ett klot, kan de lika gärna kretsa kring en pizza-formad värld. Det blir varken mer eller mindre hokus pokus med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in