Citat:
Ursprungligen postat av
Aeon369
Exakt, ingen som helst betydelse att dom byter skepnad, domar kanske dom får ut, men dom kan inte sälja dom. Försöka skapa någon slags svart marknad med läckta dokument förutsätter att mottagaren dvs rekryteringbyråerna är villiga att begå brott genom att köpa dom. Kommer knappast ske.
Så länge som det fortsätter att läckas ut känsliga personuppgifter från våra domstolar kommer det finnas en marknad för handlingarna. Grundproblemet är att det inte görs någon avvägning mellan allmänintresset och den enskildes integritet när domhandlingar lämnas ut. Utgångspunkten bör vara att personuppgifter sekretessbeläggs. I de fall ett särskilt allmänintresse kan uppvisas i det enskilda fallet kan en prövning göras för att offentliggöra uppgifterna.
Huruvida handeln av uppgifterna sker via av myndigheter sanktionerade verksamheter eller inte kommer inte stå till hinder för den nyfikne. Måhända att vissa seriösare aktörer kanske väljer att avstå från gråmarknaden, men finns uppgifterna att tillhandagå kan man vara säker på att de kommer att eftersökas.
Mitt liv blev oåterkallerligt förstört ögonblicket en digital kopia av min domhandling spreds vidare till en privat aktör. Avvägning mellan allmänintresset i att jag har rökt cannabis och den effekt det får genom att jag för resten av mitt liv blir stigmatiserad som en narkoman var inget som togs i beaktande. Jag kommer aldrig att bli fri från min handling nu, hur mycket jag än ångrar den och vill försonas kommer det för alltid att förfölja mig. Trots att mitt straff i lagens mening ska vara avtjänat när mitt belastningsregister är prickfritt, kommer jag aldrig bli kvitt min handling. Många rättfärdigar det med att man som kriminell förtjänar den behandlingen. Jag själv, liksom EU-rätten genom GDPR, anser att människor ska ha rätt att leva sina liv utan att bli dömda och stigmatiserade efter ett avtjänat straff. Den verkligheten finns inte i Sverige, och kommer inte finnas så länge som var och varenda domhandling innehållandes personuppgifter delas ut och privata register förs.
Att av samhället klassas som kriminell och aldrig ha möjlighet till upprättelse är en otrolig förnedring. Konsekvenserna av den hantering som tillåts pågå ska inte nonchaleras till att de helt plötsligt är åtgärdade när sidor med utgivningsbevis eventuellt hindras att hänga ut folk, även om det är en bra början. Det Finska förhandsavgörandet visar vägen för hur restriktivt domhandlingar innehållandes personuppgifter ska lämnas ut, vi får hoppas att Sverige tar ställning och följer EU-rätten till förmån av mänskliga rättigheter.