Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-25, 08:19
  #37
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det är nog du som har någon sorts problem du inte berättar om.

Jag joggar i princip i samma spår som vår lokala ridskola använder och har aldrig haft några problem alls.

Att skjuta allt ansvar på ts är vanligt här på Flashback.😸
Citera
2024-03-25, 09:03
  #38
Medlem
hockexs avatar
Ja det är väl inte positivt med hästskit här och var samt att det faktist är en opålitlig best som närsomhelst kan få panik. Än mindre kul om man har barn med sig

Vet om ett par som dragit på sig rejäla skador för livet av deras häst, en som sprang in i ett träd t.ex. pga en plastpåse.

Så jävla dumt
Citera
2024-03-25, 09:56
  #39
Medlem
Bassplays avatar
Jag brukar gå och cykla på en led längs vattnet och det ligger ganska ofta stora högar hästskit där, förstår att det inte går ta med sig en påse som när man har hund då det är typ 3 kilo minst men dom hade gärna fått skyffla undan skiten lite åt sidan.

Var också med om ett möte med två tjejer på häst, jag saktar in rejält men ser tydligt att den ena tjejen smittade av sin nervositet på sin häst så jag minskar ner till gångfart, och precis när jag är vid hästen vänder hon den så den står med baken mot mig. Hade hästfan blivit rädd och sparkat hade jag hamnat i vattnet och antagligen drunknat , riktigt obehagligt. Vad sägs som att hålla sig på sin sida och bara fortsätta gå , eller helt enkelt stanna helt?
Citera
2024-03-25, 10:04
  #40
Medlem
Hussefars avatar
Det är mycket jobb med hästar. Mocka skit, kamma man och hålla dem rena. Otacksam arbetsbörda. Dyrt är det också.

Antagligen därför hästfolket är på så dåligt humör.
Citera
2024-03-25, 10:19
  #41
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Hejsan!

Sur. I min kommun har man gått den lokala ridskolan / ridhuset till mötes och tillåtit ridning på många gångar, stigar, leder, motionsspår, gång - och cykelbanor och friluftsområden.

Så hände detta: Jag är ute och joggar, kommer in på ett kombinerat motions - ridspår och mötter två ryttarinnor. Jag kommer i nedförslut och i en krök och den ena hästen blir nervös och guppar upp och med med sitt stora fejs. Jag är tvungen att gå ut i vegetationen för att släppa förbi hästarna och där är sumpigt värre och mina skor tar in vatten och jag blir blöt om tassarna. Det uppstår en irriterad stämning, som slutar med att den ena ryttarinnan, en medelålders kvinna med snorkig uppsyn, skäller ut mig så mina öron fladdrar. Jag joggar därifrån, tacksam att jag slipper se ut som henne!

Ridskolan har satt upp lappar om att cyklister ska visa hänsyn gentemot ryttarna, men jag upplever alltsom oftast att det är just hänsyn hästfolket saknar, då vi övriga motionärer och cyklister får hålla undan. Och allt detta hästbajs som hamnar rakt där det är tänkt att man ska springa eller cykla.

Någon säger: Men spring på annan plats så slipper du hästarna. Det gör jag också, men ibland korsar spåren varandra, eller så går ett spår in i ett hästspår och för eller senare blir där ett möte. Och dessa hästar finns överallt.

Hur upplever ni hästfolket? Har ni varit med om något liknande?

Berätta gärna.

Har inte haft så mycket med hästfolk att göra. Men ett par hus jag vart intresserade av har blivit absurt dyra.

Varning, försök aldrig köpa en fastighet där det finns något ens liknar ett stall eller där man enkelt kan bygga om till ett stall. Hästfolket kommer vara där och buda över varandra in absurdum...
Citera
2024-03-25, 12:19
  #42
Medlem
DraconianTimess avatar
Själv har jag inte upplevt så mycket problem med just hästar. Hästskiten som ligger på vägen efteråt är nog värst.

Annars är det hästbrudarna i sig som jag inte är direkt jätteförtjust i efter att ha haft ett misslyckat samboförhållande med en sådan.
Alla pengar hon tjänade gick till hästkraken så att hon själv inte hade råd att ens köpa knäckebröd. Jag fick stå för resten i hushållet inklusive städning. Efter ett tag började hon förhandla om att slippa betala halva hyran då hennes häst var ju så viktig del av hennes liv. Jag tänkte inte ta mer skit av bruden och vi avslutade förhållandet under destruktiva former.
Citera
2024-03-25, 13:34
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Problemet var att jag varken såg eller hörde hästarna bakom kröken och det blev en chock för både mig, hästen längst fram och ryttarinnnan.

Klart det ska råda ömsesidig respekt. Absolut. Och den råder mellan oss andra - joggare och cyklister, men hos hästfolk funkar den inte.
Inte menat som kritik mot dig men det är väl alltid bra att sakta ner på ställen där man inte har fri sikt. Kunde lika gärna ha kommit en fartdåre på cykel som man riskerar att krocka med, höll på att hända mig en gång. Det bästa är att gå åt sidan och visa ett lugnt kroppsspråk för att lugna hästen. Nu blev hästen skrämd och förmodligen reagerade ryttaren med irritation pga stress. Ingen ursäkt såklart, de måste ju ta med i beräkningen att sånt händer och välja lämpliga ställen att rida.
__________________
Senast redigerad av marageo 2024-03-25 kl. 13:40.
Citera
2024-03-25, 17:14
  #44
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Inte menat som kritik mot dig men det är väl alltid bra att sakta ner på ställen där man inte har fri sikt. Kunde lika gärna ha kommit en fartdåre på cykel som man riskerar att krocka med, höll på att hända mig en gång. Det bästa är att gå åt sidan och visa ett lugnt kroppsspråk för att lugna hästen. Nu blev hästen skrämd och förmodligen reagerade ryttaren med irritation pga stress. Ingen ursäkt såklart, de måste ju ta med i beräkningen att sånt händer och välja lämpliga ställen att rida.

Jag tycker bara hästfolket breder ut sig för mycket och de har kommunen i ryggen i fler frågor än ridspår. Det är inga små varelser vi pratar om. En joggare eller cyklist tar ingen plats alls (vanligtvis) att möta i spåret, som man ibland tvingas kliva av som du skriver, mitt i en intensiv träning.

Irriterande.
Citera
2024-03-25, 18:38
  #45
Medlem
Chablisnoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Tack för tipset, men jag bara känner att jag inte har mycket att prata om då jag gör mina kilometrar.

Fel tillfälle.😸

DU behöver inte säga mer än ”hej”, visa att du är en människa. Men ok, fel tillfälle för dig, när DU gör dina kilometer
Gnäll inte över hästar och ryttare om DU inte vill visa god vilja i att mötas på ett säkrare sätt.
Citera
2024-03-25, 21:09
  #46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2024-03-25, 21:24
  #47
Medlem
Barkbitares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jag tycker bara hästfolket breder ut sig för mycket och de har kommunen i ryggen i fler frågor än ridspår. Det är inga små varelser vi pratar om. En joggare eller cyklist tar ingen plats alls (vanligtvis) att möta i spåret, som man ibland tvingas kliva av som du skriver, mitt i en intensiv träning.

Irriterande.

Din trådstart ” Förbannade hästfolk” är en barnslig trådstart.

Så hästfolket breder ut sig?
I vilka fler frågor än ”ridspår” tar de för mycket plats?
Så lilla egot fick sätta tassen utanför spåret, vilken fasa!

Själv blir jag glad när jag ser ett ekipage ute i naturen.
Citera
2024-03-25, 22:43
  #48
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Din trådstart ” Förbannade hästfolk” är en barnslig trådstart.

Så hästfolket breder ut sig?
I vilka fler frågor än ”ridspår” tar de för mycket plats?
Så lilla egot fick sätta tassen utanför spåret, vilken fasa!

Själv blir jag glad när jag ser ett ekipage ute i naturen.

Fanns en tanke och en känsla bakom den rubriksättningen.

Tar för stor plats kommunens budget.

Se de på avstånd är ok, men inte att få dem face to face.😾
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback