Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-26, 00:04
  #49
Medlem
Ännu en tråd där TS inte läser den förordning som denne vill diskutera...

Trafikförordning:

[K1]4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

[K3]12 § På väg ska vägrenen användas:
- av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Sedan stadgar trf att det är tillåtet för kommunen att stadga lokala föreskrifter för ridvägar. Dessa skall skyltas med rätt skylt och där får faktiskt inte TS jogga.
Citera
2024-03-26, 00:12
  #50
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
🇸🇪

Mitt syfte med tråden var inte att diskutera lokala ordningsstadgar, utan hur hästfolket kan bete sig och jag har heller inte påstått att ryttarinnorna red där det var förbjudet. De red på ett ridspår där mitt motionsspår löpte in i ridspåret.

Nu diskuterar jag inte ytterligare med dig.
Då får ni väl för fan samsas.
Hur svårt kan det vara.
Jag är 'rytarinna', rolig term förresten, men även ryttare i allmänhet ska ha mer vett än någon man möter om spåren korsas, löper in i varandras spår!
Vi har ett stort djur och som är "a 900 Lb chicken on teflon".

Men han lite respekt från båda sidor, kom inte farande som ett jehu, som wokefolket, som ska kräva sin rätt hela tiden. Det blir ju bara löjligt.
__________________
Senast redigerad av Rodja 2024-03-26 kl. 00:18. Anledning: Tillägg
Citera
2024-03-26, 00:16
  #51
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
DU behöver inte säga mer än ”hej”, visa att du är en människa. Men ok, fel tillfälle för dig, när DU gör dina kilometer
Gnäll inte över hästar och ryttare om DU inte vill visa god vilja i att mötas på ett säkrare sätt.
Bra skrivet 👍
Citera
2024-03-26, 00:22
  #52
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Din trådstart ” Förbannade hästfolk” är en barnslig trådstart.

Så hästfolket breder ut sig?
I vilka fler frågor än ”ridspår” tar de för mycket plats?
Så lilla egot fick sätta tassen utanför spåret, vilken fasa!

Själv blir jag glad när jag ser ett ekipage ute i naturen.
Bra skrivet 👍
Blir också glad då jag möter ett ekipage ute i skogen.
Även polishästarna får en klapp av mig i stan då de står någonstans.
Citera
2024-03-26, 10:38
  #53
Medlem
Chablisnoirs avatar
Citat: ” De red på ett ridspår där mitt motionsspår löpte in i ridspåret.”

Ett ridspår
Mitt motionsspår.
DU, DITT

Stöter ofta på hästar och ryttare.
Har aldrig haft några problem med detta.

Som någon annan skrev.
Bakom en kurva, dålig sikt framåt, då tar man det lite lugnt. Kunde ha stått en älg där.
Men älgarna breder ju ut sig, är oberäkneliga så ”skjut dem allihop”.

Du har nog större problem med dig själv, än att du blev blöt om foten, allt är djur och naturs fel.
__________________
Senast redigerad av Chablisnoir 2024-03-26 kl. 10:48.
Citera
2024-03-26, 11:03
  #54
Medlem
Chablisnoirs avatar
Citat från trådstart:
”Jag joggar därifrån, glad att slippa se ut som henne”

Alltså vad menar du?
Var ryttaren ful också?
Citera
2024-03-26, 11:25
  #55
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Citat från trådstart:
”Jag joggar därifrån, glad att slippa se ut som henne”

Alltså vad menar du?
Var ryttaren ful också?

Hon såg obehaglig ut, såg inte snäll ut.

Hon var en så kallad Karen.

Den andra ryttarinnan såg ut som Agneta Fältskog. Såg snäll ut.☀️
Citera
2024-03-26, 11:50
  #56
Medlem
Chablisnoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Hon såg obehaglig ut, såg inte snäll ut.

Hon var en så kallad Karen.

Den andra ryttarinnan såg ut som Agneta Fältskog. Såg snäll ut.☀️

Om jag förstår dig rätt så sprang du parallellt med spåret, inne i vegetationen.
Då blir hästarna jätterädda!

Då hade nog vilken ryttare som helst sett lite Karen ut.
__________________
Senast redigerad av Chablisnoir 2024-03-26 kl. 11:54.
Citera
2024-03-26, 12:30
  #57
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Om jag förstår dig rätt så sprang du parallellt med spåret, inne i vegetationen.
Då blir hästarna jätterädda!

Då hade nog vilken ryttare som helst sett lite Karen ut.

Mitt motionsspår anslöt tilll ridspåret och är både motionsspår och ridspår. Motionsspåret( det jag följde) viker sedan till vänster och hästspåret fortsätter rakt fram.

Jag klev ut i terrängen för att släppa fram hästarna. Passagen är ganska smal.

Allt står i öppningsinlägget.
__________________
Senast redigerad av Lill-Ann 2024-03-26 kl. 12:33.
Citera
2024-03-28, 09:56
  #58
Medlem
qaaqs avatar
Allemansrätten ger oss rätten att röra oss väldigt fritt. Givetvis får vi gå i ridspår, precis som vi får gå på cykelbanor. Inte alltid den bästa lösningen, men fullt tillåtet och nödvändigt när andra bättre alternativ saknas. MÅnga tror att det är förbjudet att promenera på cykelbanan, men läser man föreskrifterna så stämmer inte det alltid.

Ridspår ligger väl i skogen mest brukar inte va så bra utmärka, inte där jag bor iaf. Jag går ofta där, även om de är geggigare ibland, men ofta bredare och man ser lite roligare platser än att gå grusvägen. Vid möten får man ju akta sig lite och det är sällan problem. Både de och jag vet att vi båda får va där, så nemas problemas.

Chilla istället och sluta va så arg, det är ju lättare för dig att vika av än att nån 13 årig hästflicka med sin ridlärare ska göra det. De ska ju inte rida i bredd förstå, då gör de fel.
Citera
2024-04-05, 07:34
  #59
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Allemansrätten ger oss rätten att röra oss väldigt fritt. Givetvis får vi gå i ridspår, precis som vi får gå på cykelbanor. Inte alltid den bästa lösningen, men fullt tillåtet och nödvändigt när andra bättre alternativ saknas. MÅnga tror att det är förbjudet att promenera på cykelbanan, men läser man föreskrifterna så stämmer inte det alltid.

Ridspår ligger väl i skogen mest brukar inte va så bra utmärka, inte där jag bor iaf. Jag går ofta där, även om de är geggigare ibland, men ofta bredare och man ser lite roligare platser än att gå grusvägen. Vid möten får man ju akta sig lite och det är sällan problem. Både de och jag vet att vi båda får va där, så nemas problemas.

Chilla istället och sluta va så arg, det är ju lättare för dig att vika av än att nån 13 årig hästflicka med sin ridlärare ska göra det. De ska ju inte rida i bredd förstå, då gör de fel.

Kortisolpåslag gör mig vresig.😾
Citera
2024-04-07, 20:14
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ännu en tråd där TS inte läser den förordning som denne vill diskutera...

Trafikförordning:

[K1]4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

[K3]12 § På väg ska vägrenen användas:
- av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Sedan stadgar trf att det är tillåtet för kommunen att stadga lokala föreskrifter för ridvägar. Dessa skall skyltas med rätt skylt och där får faktiskt inte TS jogga.

Spännande, då det rent faktiskt finns två alternativ där. Dels har vi ju påbudsmärken som inte kräver lokala trafikföreskrifter för att få användas (blå/vita vägmärken), där innebörden i vägmärket D8 Ridväg är att även fotgängare är tillåtna.

Det andra alternativet blir ju att kombinera D8 med tilläggstavla "gäller ej fotgängare" och då krävs ju en föreskrift. Vilket jag har otroligt svårt att se någon kommun eller länsstyrelse införa på den typen av plats som det verkar handla om.

Det verkar betydligt vanligare att förbjuda ridning i motionsspåren än det är att förbjuda jogging i ridspår.

Därutöver så tillkommer ju allemansrättens bestämmelser och vad man får göra med stöd av det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback