• 1
  • 2
2024-03-24, 11:49
Medlem
Lill-Anns avatar
Hejsan!

Sur. I min kommun har man gått den lokala ridskolan / ridhuset till mötes och tillåtit ridning på många gångar, stigar, leder, motionsspår, gång - och cykelbanor och friluftsområden.

Så hände detta: Jag är ute och joggar, kommer in på ett kombinerat motions - ridspår och mötter två ryttarinnor. Jag kommer i nedförslut och i en krök och den ena hästen blir nervös och guppar upp och med med sitt stora fejs. Jag är tvungen att gå ut i vegetationen för att släppa förbi hästarna och där är sumpigt värre och mina skor tar in vatten och jag blir blöt om tassarna. Det uppstår en irriterad stämning, som slutar med att den ena ryttarinnan, en medelålders kvinna med snorkig uppsyn, skäller ut mig så mina öron fladdrar. Jag joggar därifrån, tacksam att jag slipper se ut som henne!

Ridskolan har satt upp lappar om att cyklister ska visa hänsyn gentemot ryttarna, men jag upplever alltsom oftast att det är just hänsyn hästfolket saknar, då vi övriga motionärer och cyklister får hålla undan. Och allt detta hästbajs som hamnar rakt där det är tänkt att man ska springa eller cykla.

Någon säger: Men spring på annan plats så slipper du hästarna. Det gör jag också, men ibland korsar spåren varandra, eller så går ett spår in i ett hästspår och för eller senare blir där ett möte. Och dessa hästar finns överallt.

Hur upplever ni hästfolket? Har ni varit med om något liknande?

Berätta gärna.
Senast redigerad av Lill-Ann 2024-03-24 kl. 11:56.
Citera
2024-03-24, 12:01
Bannlyst
Fina kroppar med bra rövar är mer regel än undantag, den kvinnodominerade miljön gör att vilken prinskorv som helst sticker ut och kan få komma till.

Hästtjejer 10/10, hästar 1/10 då det är lättskrämda och opålitliga bytesdjur på över ett halvt ton.
Citera
2024-03-24, 12:03
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Hejsan!

Sur. I min kommun har man gått den lokala ridskolan / ridhuset till mötes och tillåtit ridning på många gångar, stigar, leder, motionsspår, gång - och cykelbanor och friluftsområden.

Så hände detta: Jag är ute och joggar, kommer in på ett kombinerat motions - ridspår och mötter två ryttarinnor. Jag kommer i nedförslut och i en krök och den ena hästen blir nervös och guppar upp och med med sitt stora fejs. Jag är tvungen att gå ut i vegetationen för att släppa förbi hästarna och där är sumpigt värre och mina skor tar in vatten och jag blir blöt om tassarna. Det uppstår en irriterad stämning, som slutar med att den ena ryttarinnan, en medelålders kvinna med snorkig uppsyn, skäller ut mig så mina öron fladdrar. Jag joggar därifrån, tacksam att jag slipper se ut som henne!

Ridskolan har satt upp lappar om att cyklister ska visa hänsyn gentemot ryttarna, men jag upplever alltsom oftast att det är just hänsyn hästfolket saknar, då vi övriga motionärer och cyklister får hålla undan. Och allt detta hästbajs som hamnar rakt där det är tänkt att man ska springa eller cykla.

Någon säger: Men spring på annan plats så slipper du hästarna. Det gör jag också, men ibland korsar spåren varandra, eller så går ett spår in i ett hästspår och för eller senare blir där ett möte. Och dessa hästar finns överallt.

Berätta gärna.
Bortskämt överklasspack som borde vara inhägnade året runt!
Citera
2024-03-24, 12:15
Medlem
kl4sseKocks avatar
Inget emot folket i sig men när de rör sig på allmänna vägar och djuret får för sig att uträtta sina behov det är inga dåliga klumpar, dessa pack ska väl ha samma regel som hundägare ta bort skiten efter era djur!
Citera
2024-03-24, 12:25
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Bortskämt överklasspack som borde vara inhägnade året runt!
Snarare vidriga as som TROR att dom är överklass för att dom sysslar med hästar.

Hästtjejer är något av det dummaste på planeten. Snäppet över själva hästen, ett av våra allra dummaste djur.
Citera
2024-03-24, 13:15
Medlem
Citat:
Hejsan!

Berätta gärna.

Du måste bo i en liten kommun där du känner dig nödgad att ta din joggingtur på ridskolans domäner. I så fall finns en enkel lösning, ta din joggingtur 500m åt andra hållet in i grannkommunen istället så är problemet löst.
Citera
2024-03-24, 15:09
Medlem
killdozer666s avatar
En häst väger typ 500-600 kilo. Som du själv märkt blir hästar ofta oroliga och rädda vid typ oväntade möten eller bara för att det blåser lite i busken. 600 kilo häst är inte lätt för ryttaren att alltid hantera. För min egen skull hade jag hållit avstånd, för om hästen får spatt vill inte jag stå i vägen. Däremot så ska ryttare vara jävligt tacksamma för att de får lov att rida som de gör i samhällen och städer, och man gör det inte lätt för sig om man som ryttare inte visar sig tacksam och försöker visa hänsyn från sin sida också.
Citera
2024-03-24, 15:23
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du måste bo i en liten kommun där du känner dig nödgad att ta din joggingtur på ridskolans domäner. I så fall finns en enkel lösning, ta din joggingtur 500m åt andra hållet in i grannkommunen istället så är problemet löst.

Det är inte bara på ridskolans domäner. Läs öppningsinlägget.
Citera
2024-03-24, 15:25
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
En häst väger typ 500-600 kilo. Som du själv märkt blir hästar ofta oroliga och rädda vid typ oväntade möten eller bara för att det blåser lite i busken. 600 kilo häst är inte lätt för ryttaren att alltid hantera. För min egen skull hade jag hållit avstånd, för om hästen får spatt vill inte jag stå i vägen. Däremot så ska ryttare vara jävligt tacksamma för att de får lov att rida som de gör i samhällen och städer, och man gör det inte lätt för sig om man som ryttare inte visar sig tacksam och försöker visa hänsyn från sin sida också.

Tacksamheten består i att sätta upp lappar att cyklister ska visa hänsyn.

Hänsyn?

Har aldrig haft problem med att möta andra joggare eller cyklister i spåret.

Det är hästfolket som är problemet.
Senast redigerad av Lill-Ann 2024-03-24 kl. 15:37.
Citera
2024-03-24, 16:13
Medlem
Citat:
Det är inte bara på ridskolans domäner. Läs öppningsinlägget.

F'låt, antog att du kunde tänka till lite själv, det kanske jag inte skulle gjort? Med ridskolans domäner menar jag såklart det lilla området runt ridskolan där de håller till.
Citera
2024-03-24, 16:21
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
F'låt, antog att du kunde tänka till lite själv, det kanske jag inte skulle gjort? Med ridskolans domäner menar jag såklart det lilla området runt ridskolan där de håller till.

Och kommunen har gett sitt tillstånd att det får ridas lite varstans, precis vad jag skrev i öppningsinlägget.
Senast redigerad av Lill-Ann 2024-03-24 kl. 16:26.
Citera
2024-03-24, 16:27
Medlem
Citat:
Och kommunen har gett sitt tillstånd att dett får ridas lite varstans, precis vad jag skrev i öppningsinlägget.

Eftersom du inte angett vilken kommun/ridskola det rör sig om (för att inte outa dig?) så tar jag mig friheten att fylla ut med relevant information enligt egna gissningar. Kommunen du är i är bara några km stor och genom att springa några hundra meter åt andra hållet så är du i en annan kommun och fri från dina oöverstigliga problem med hästar.

Notera för övrigt att normalt är det tillåtet att rida på väg och natur, så att kommunen gett tillstånd är lite felvisande. Det behöver inte kommunen göra, det är snarare tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in