Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Så, varför tror du att trafikskolorna fortsätter att lära ut VB i CP….? Tror du att utbildade trafiklärare i certifierade trafikskolor har mindre kunskaper om detta än dig…? Eller att de andra myndigheter etc som i samråd utformar hur trafikskolorna ska utbilda…?
Du kan även ta dig en funderar på varför det är krav på, eller att körskolor lär ut VB i CP i en drös andra länder världen runt. Har alla dessa som styr och formar dessa körskolors utbildningar, trafikregler etc, mindre kunskaper om trafik än dig…
Om du tycker att VB i CP är helt överflödig information så säger det nog en del om din egen förmåga att tolka och nyttja signaler i trafiken. Jag har i en annan ”liten” tråd om VB i CP i ett otal inlägg förklarat att VB i CP kan ge en hel del info som andra i eller runt CP kan dra nytta av.
T ex så för min egen del kan jag absolut ha nytta av VB i CP, både när andra gör det eller jag själv gör det. T ex kan ja ha nytta av att bilar VB som åker efter mig in mot, eller i CP, men en bit bakom mig, kan du räkna ut på vilket sätt….?
Varför tror du att Transportstyrelsen uttryckligen skriver att man inte behöver blinka vänster? Och jag vet inte vilken trafikskola du gick i, men i min trafikskola lärde vi oss inte så, vilket stämde med den kurslitteratur vi hade.
I vilka länder är det krav att blinka vänster?
Jag skrev ju att det
kan ge värdefull information, t.ex. om bilen i höger körfält stannar i CP när den borde köra ut. Alltså inte följer skyltningen. Men vid en vanlig vänstersväng är det överflödigt.
Jag kollade för övrigt på väg till jobbet och jag kunde inte se, på grund av avsaknad av fri sikt linje, blinkers på bilarna mittemot i 4/4 tvåfiliga cp. Dessutom är bilarna mittemot så långt borta att man ju gör klokare i att fokusera på det som är i ens omedelbara närhet.