Citat:
Ursprungligen postat av
Turistparadiset
Man svänger åt höger.
Det är dessutom så att det bara är i de absolut minsta cp som man öht ser och/eller behöver bry sig om vad bilarna mittemot håller på med. Oftast har man ingen aning om var den där vänsterblinkande bilen körde in i cp.
Om en bil inte blinkar höger ligger den kvar i cp, och man måste vänta med att köra ut. Att blinka vänster är helt överflödig information, som dessutom lätt kan misstolkas.
Det är också tydligt i regler och utbildningsmaterial att man inte förväntas blinka vänster.
Blinka vänster är lämpligt om man gör filbyte inne i CP, eller möjligen om man kör förbi mer än en avfart i högerfil, vilket man inte ska.
Så, varför tror du att trafikskolorna fortsätter att lära ut VB i CP….? Tror du att utbildade trafiklärare i certifierade trafikskolor har mindre kunskaper om detta än dig…? Eller att de andra myndigheter etc som i samråd utformar hur trafikskolorna ska utbilda…?
Du kan även ta dig en funderar på varför det är krav på, eller att körskolor lär ut VB i CP i en drös andra länder världen runt. Har alla dessa som styr och formar dessa körskolors utbildningar, trafikregler etc, mindre kunskaper om trafik än dig…
Om du tycker att VB i CP är helt överflödig information så säger det nog en del om din egen förmåga att tolka och nyttja signaler i trafiken. Jag har i en annan ”liten” tråd om VB i CP i ett otal inlägg förklarat att VB i CP kan ge en hel del info som andra i eller runt CP kan dra nytta av.
T ex så för min egen del kan jag absolut ha nytta av VB i CP, både när andra gör det eller jag själv gör det. T ex kan ja ha nytta av att bilar VB som åker efter mig in mot, eller i CP, men en bit bakom mig, kan du räkna ut på vilket sätt….?