2024-03-21, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Om du ligger i vänsterfil innan rondellen så kör du väl inte ut i högerfilen när du kör in i rondellen? Det är markeringarna innan rondellen som styr hur man sedan ligger i rondellen också.

Markeringar på marken innan cpl gäller inte i cpl. Har vänster fil valts redan tidigare så är det givetvis naturligare att vara kvar i den, men förr eller senare måste byte till ytterfil ske alternativt att den yttre korsas, detta för att möjliggöra utkörning från cpl.
Citera
2024-03-21, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Blinka vänster gör min mormor och hennes väninnor
Och jag 🙂 Hälsa din mormor att Vedholmen säger att hon gör helt rätt. 😊 Önska henne i övrigt en god morgon och bra dag när du ändå är i farten.

Jag tycker att det finns betydligt större problem än vem som blinkar och inte blinkar, till exempel folk som inte lämnar företräde (ett elände i många länder).
Citera
2024-03-21, 10:31
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Du skall blinka när du kör ut ur CP. Hur svårt ska det vara att förstå det? Blinka vänster gör min mormor och hennes väninnor, ingen annan.

Om du inte blinkar vänster inför/i rondellen så ser inkommande bilister från andra sidan inte att du ska svänga. Efterblivet att inte blinka.

Du ska svänga vänster eller hur? Lägg i blinkers!
Citera
2024-03-21, 12:41
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
1:57 visar hur ytterfilaren beter sig när innerfilaren hinner först till avfarten. 2:30 visar hur innerfilaren beter sig när en yttervarvare ligger parallellt eller strax före (ett missfoster hade tutat här, för att uppmärksamma alla på att hen inte kan körreglerna).
Det här funkar bra i exemplet (teorin) som visas, men hur blir det när det är fyra vita bilar till snett till höger bakom den röda, som har siktet inställt på nästa avfart? Då kommer (i vekligheten) den röda aldrig att kunna svänga ut till avsedd avfart eftersom de bakomvarande vita inte släpper över den röda.
Citera
2024-03-21, 17:26
Medlem
Tack för alla hjälpande tips och råd! Idag har jag för första gången gjort en korrekt vänstersväng i dubbelfilig rondell. Krävdes 10+ års bilkörning och lite hjälp av Flashback!
Citera
2024-03-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Om du inte blinkar vänster inför/i rondellen så ser inkommande bilister från andra sidan inte att du ska svänga. Efterblivet att inte blinka.

Du ska svänga vänster eller hur? Lägg i blinkers!
Man svänger åt höger.

Det är dessutom så att det bara är i de absolut minsta cp som man öht ser och/eller behöver bry sig om vad bilarna mittemot håller på med. Oftast har man ingen aning om var den där vänsterblinkande bilen körde in i cp.

Om en bil inte blinkar höger ligger den kvar i cp, och man måste vänta med att köra ut. Att blinka vänster är helt överflödig information, som dessutom lätt kan misstolkas.

Det är också tydligt i regler och utbildningsmaterial att man inte förväntas blinka vänster.

Blinka vänster är lämpligt om man gör filbyte inne i CP, eller möjligen om man kör förbi mer än en avfart i högerfil, vilket man inte ska.
Citera
2024-03-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Bilen i vänsterfil har företräde framför den som har högerfil i rondellen. Blinkar den bilen för att svänga höger ska du sakta in och lämna plats. Om du har andra idéer om trafikreglerna ska du inte ligga i högerfil när du ska av någon annanstans än första eller möjligen andra avfart.

Tvärt om. Väjningsplikt vid filbyte gäller när du byter från innerfil till ytterfil.
Citera
2024-03-21, 22:28
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Man svänger åt höger.

Det är dessutom så att det bara är i de absolut minsta cp som man öht ser och/eller behöver bry sig om vad bilarna mittemot håller på med. Oftast har man ingen aning om var den där vänsterblinkande bilen körde in i cp.

Om en bil inte blinkar höger ligger den kvar i cp, och man måste vänta med att köra ut. Att blinka vänster är helt överflödig information, som dessutom lätt kan misstolkas.

Det är också tydligt i regler och utbildningsmaterial att man inte förväntas blinka vänster.

Blinka vänster är lämpligt om man gör filbyte inne i CP, eller möjligen om man kör förbi mer än en avfart i högerfil, vilket man inte ska.

Det är ju bra om folk visar var någonstans de ska på vägen tänker jag. Blinkar du i en en-filig rondell eller skiter du i de där å?
Citera
2024-03-21, 23:13
Medlem
Citat:
Man svänger åt höger.

Så, varför tror du att trafikskolorna fortsätter att lära ut VB i CP….? Tror du att utbildade trafiklärare i certifierade trafikskolor har mindre kunskaper om detta än dig…? Eller att de andra myndigheter etc som i samråd utformar hur trafikskolorna ska utbilda…?

Du kan även ta dig en funderar på varför det är krav på, eller att körskolor lär ut VB i CP i en drös andra länder världen runt. Har alla dessa som styr och formar dessa körskolors utbildningar, trafikregler etc, mindre kunskaper om trafik än dig…

Om du tycker att VB i CP är helt överflödig information så säger det nog en del om din egen förmåga att tolka och nyttja signaler i trafiken. Jag har i en annan ”liten” tråd om VB i CP i ett otal inlägg förklarat att VB i CP kan ge en hel del info som andra i eller runt CP kan dra nytta av.

T ex så för min egen del kan jag absolut ha nytta av VB i CP, både när andra gör det eller jag själv gör det. T ex kan ja ha nytta av att bilar VB som åker efter mig in mot, eller i CP, men en bit bakom mig, kan du räkna ut på vilket sätt….?
Citera
2024-03-21, 23:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tvärt om. Väjningsplikt vid filbyte gäller när du byter från innerfil till ytterfil.

Det kan du glömma. Kommer du in i rondellen på samma gång som mig men ligger kvar i högerfil efter andra avfarten så får du bromsa för mig.
Citera
2024-03-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det kan du glömma. Kommer du in i rondellen på samma gång som mig men ligger kvar i högerfil efter andra avfarten så får du bromsa för mig.
Uteblir denna bromsning och konsekvensen av detta att avståndet mellan bilarna blir ett negativt tal så slutar det ändå med att ni som kommer från innerfil får stå för kostnaderna som uppstår då bilarna kommit i närkontakt.
Citera
2024-03-22, 00:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Det är ju bra om folk visar var någonstans de ska på vägen tänker jag. Blinkar du i en en-filig rondell eller skiter du i de där å?

Jag blinkar alltid (höger) när jag svänger ur både en enfilig och en tvåfilig cirkulationsplats. Inget annat.

Keep it simple, and correct:

Att köra i en cirkulationsplats

Transportstyrelsen
Information om att köra i cirkulationsplats.

https://youtu.be/M75DVzrVlZs
Senast redigerad av peterpanp 2024-03-22 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in