2024-03-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jag blinkar alltid (höger) när jag svänger ur både en enfilig och en tvåfilig cirkulationsplats. Inget annat.

Keep it simple, and correct:

Att köra i en cirkulationsplats

Transportstyrelsen
Information om att köra i cirkulationsplats.

https://youtu.be/M75DVzrVlZs

Det är inte ”okorrekt” att VB i CP.

Det du länkar till anger endast vad som är minsta krav, man får ge mer signaler så länge dessa inte blir direkt felaktiga/missvisande gentemot andra trafiklagar. Och detta borde inte vara så jäkla svårt för folk att förstå, om man minns nåt från körskolan t ex…
Citera
2024-03-22, 09:23
Medlem
Citat:
Jag blinkar alltid (höger) när jag svänger ur både en enfilig och en tvåfilig cirkulationsplats. Inget annat.

Keep it simple, and correct:

Att köra i en cirkulationsplats

Transportstyrelsen
Information om att köra i cirkulationsplats.

https://youtu.be/M75DVzrVlZs

Du ska inte ens blinka höger om du ska rakt fram i mindre CP. Det för att mindre CP är att betrakta som vägkorsning.
Du ska däremot blinka höger om du ska höger och vänster om du ska vänster.
Citera
2024-03-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du ska inte ens blinka höger om du ska rakt fram i mindre CP. Det för att mindre CP är att betrakta som vägkorsning.
Definition på "mindre"?
Citera
2024-03-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Definition på "mindre"?

Då får juristen gå och läsa på i HR- och HD-domarna, för där är dessa saker tydligt definierat.
Citera
2024-03-22, 20:38
Medlem
Citat:

Eh va? 😆

Lämna in körkortet och börja gå.
Citera
2024-03-22, 22:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Fel.

Det är gamla förlegade trafikregler.

Se videon ovan. Den är från Transportstyrelsen. De har koll på reglerna, och förklarar mycket pedagogiskt i videon hur du skall både köra och använda blinkers.

Grunden är att en cirkulationsplats inte är en korsning. Det är i grunden vanlig filkörning. Och när man byter fil så skall man använda blinkers för att i god tid indikera så.
Citera
2024-03-22, 23:00
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inte ”okorrekt” att VB i CP.

Det stämmer. Det är inte olagligt att använda blinkers lite hur som helst.

Men man måste använda det när man byter fil. Dvs. när man skall svänga ur en cirkulationsplats.

Själv nöjer jag mig med det som lagen säger och det som Transportstyrelsen rekommenderar.
Citera
2024-03-22, 23:21
Medlem
Citat:
Det stämmer. Det är inte olagligt att använda blinkers lite hur som helst.

Men man måste använda det när man byter fil. Dvs. när man skall svänga ur en cirkulationsplats.

Själv nöjer jag mig med det som lagen säger och det som Transportstyrelsen rekommenderar.

Ok, så tänker du runt signalgivning i samband med CP, men hur gör och tänker du med signalgivning om du ska stanna utmed trottoar/vägkant på en mindre väg/gata…?
Och hur tycker du bilar framför dig på liknande gata ska signalera om de ämnar stanna utmed kanten…?
Citera
2024-03-23, 05:53
Medlem
Citat:
Fel.

Det är gamla förlegade trafikregler.

Se videon ovan. Den är från Transportstyrelsen. De har koll på reglerna, och förklarar mycket pedagogiskt i videon hur du skall både köra och använda blinkers.

Grunden är att en cirkulationsplats inte är en korsning. Det är i grunden vanlig filkörning. Och när man byter fil så skall man använda blinkers för att i god tid indikera så.

Men vännen, jag citerade förut två prejudicerande domar som förklarar läget för dig.
Cirkulationsplatser skall anses vara vanliga vägkorsningar fram till dess de inte går att överblicka.
Citera
2024-03-23, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så, varför tror du att trafikskolorna fortsätter att lära ut VB i CP….? Tror du att utbildade trafiklärare i certifierade trafikskolor har mindre kunskaper om detta än dig…? Eller att de andra myndigheter etc som i samråd utformar hur trafikskolorna ska utbilda…?

Du kan även ta dig en funderar på varför det är krav på, eller att körskolor lär ut VB i CP i en drös andra länder världen runt. Har alla dessa som styr och formar dessa körskolors utbildningar, trafikregler etc, mindre kunskaper om trafik än dig…

Om du tycker att VB i CP är helt överflödig information så säger det nog en del om din egen förmåga att tolka och nyttja signaler i trafiken. Jag har i en annan ”liten” tråd om VB i CP i ett otal inlägg förklarat att VB i CP kan ge en hel del info som andra i eller runt CP kan dra nytta av.

T ex så för min egen del kan jag absolut ha nytta av VB i CP, både när andra gör det eller jag själv gör det. T ex kan ja ha nytta av att bilar VB som åker efter mig in mot, eller i CP, men en bit bakom mig, kan du räkna ut på vilket sätt….?
Varför tror du att Transportstyrelsen uttryckligen skriver att man inte behöver blinka vänster? Och jag vet inte vilken trafikskola du gick i, men i min trafikskola lärde vi oss inte så, vilket stämde med den kurslitteratur vi hade.

I vilka länder är det krav att blinka vänster?

Jag skrev ju att det kan ge värdefull information, t.ex. om bilen i höger körfält stannar i CP när den borde köra ut. Alltså inte följer skyltningen. Men vid en vanlig vänstersväng är det överflödigt.

Jag kollade för övrigt på väg till jobbet och jag kunde inte se, på grund av avsaknad av fri sikt linje, blinkers på bilarna mittemot i 4/4 tvåfiliga cp. Dessutom är bilarna mittemot så långt borta att man ju gör klokare i att fokusera på det som är i ens omedelbara närhet.
Citera
2024-03-23, 07:41
Medlem
Vad fan är det ni inte fattar!?.
När man är i CP så skall man ALLTID blinka HÖGER!! strax innan när man lämnar den oavsett om man skall 1a, 2a 3e, 4e utfart.
Folk som envisas om att "visa andra" (blinka vänster) att man har tänkt att köra runt i CP är ju helt tappade. Visa f-h att NI skall lämna så blir det inga missuppfattningar.
Jag som på 80talet blev utbildad av personal (körskolan) av en erfaren ambulansförare (även lärare inom utryckning blåljus) fick detta sätt inlärt. Och det har fungerat fin fint fram tills dessa "nya" nötter flummat ut på vägarna. Att ens trafikskolan menar att man kan köra i CP på flera sätt är helt käpprätt åt skogen.

Scenario: CP med 4st avfart och ETT körfält:
Ankommande till CP med avsikt att åka "HÖGER" blinkar HÖGER vid väjningsplikten och håller blinkers och lämnar CP
Ankommande till CP med avsikt att åka ex rakt "igenom" cp blinkar HÖGER innan ni lämnar utfart.
Ankommande till CP med avsikt att åka ex VÄNSTER blinkar INTE vänster utan blinkar HÖGER innan man lämnar.
Ankommande till CP med avsikt att åka "runt" blinkar INTE vänster utan blinkar HÖGER innan man lämnar.
Klart slut!
Citera
2024-03-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Varför tror du att Transportstyrelsen uttryckligen skriver att man inte behöver blinka vänster? Och jag vet inte vilken trafikskola du gick i, men i min trafikskola lärde vi oss inte så, vilket stämde med den kurslitteratur vi hade.

I vilka länder är det krav att blinka vänster?

Jag skrev ju att det kan ge värdefull information, t.ex. om bilen i höger körfält stannar i CP när den borde köra ut. Alltså inte följer skyltningen. Men vid en vanlig vänstersväng är det överflödigt.

Jag kollade för övrigt på väg till jobbet och jag kunde inte se, på grund av avsaknad av fri sikt linje, blinkers på bilarna mittemot i 4/4 tvåfiliga cp. Dessutom är bilarna mittemot så långt borta att man ju gör klokare i att fokusera på det som är i ens omedelbara närhet.

Du kan ju utan att göra något fel använda höger körfält hela vägen runt rondellen. Vad är det för skyltning som inte följs? Finns nästan aldrig någon sådan som påbjuder hur körningen skall ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in