Citat:
Ursprungligen postat av
Turistparadiset
Varför tror du att Transportstyrelsen uttryckligen skriver att man inte behöver blinka vänster?
Du frågade inte mig, men en inte alltför djärv gissning skulle ju kunna vara att Transportstyrelsen skriver så därför att man inte behöver blinka vänster?
I trafiken, som i så många andra situationer i livet, är det skillnad på vad man måste göra enligt lag och vad man, utöver lagkraven, kanske kan överväga att göra för att man helt enkelt tror att det vore bra eller klokt.
I det här fallet har vi alltså en situation (mindre cirkulationsplatser med fri sikt) där många trafikanter anser att en vänsterblinkning i vissa fall kan underlätta för andra trafikanter – och dessa vänsterblinkande trafikanter har enligt gällande regler rätt att blinka vänster. Och vissa andra trafikanter, såsom jag, uppskattar när andra blinkar vänster på det sättet och därmed låter mig veta hur de har för avsikt att färdas. Samtidigt är det uppenbart att en del andra trafikanter upprörs över detta, kanske för att de blir konfunderade (vissa förefaller till och med tro att en vänsterblinking kan betyda att den vänsterblinkande trafikanten har för avsikt att köra mot körriktningen, att döma av en del inlägg i den här tråden).
Du har dock helt rätt i att det efter EU-anpassningen av trafikreglerna för cirka 20 år sedan ej längre finns krav på vänsterblinking. Det är numera krav på vänsterblinkning enbart om/när man har för avsikt att byta körfält inne i cirkulationsplatsen.
Sedan kan jag tänka mig att det finns nötter som blinkar vänster för att därefter ligga kvar, blinkande vänster, i högra körfältet hela vägen runt cirkulationsplatsen... Ett sådant agerande skulle irritera mig också.
Citat:
Ursprungligen postat av
LoveLiveDie
Jag passerar Brommaplan dagligen. [...] Det är en dubbelfilig cirkulationsplats på cirkus 50-60 meter i diameter med sex infarter varav tre har trafikljus. [...] Det är värdelöst att blinka vänster när man ska in i en cp med sex utfarter.
Ja, Brommaplan är väl ett typexempel på när det är meningslöst att blinka vänster. Det var dock länge sedan jag själv körde där – ser du ofta vänsterblinkande där (frånsett när folk byter körfält)?
Tidigare idag körde jag in i en något mindre cirkulationsplats som dock har ett stort monument i mitten av rondellen. Eftersom monumentet skymmer sikten mellan infarterna så var det förstås ingen mening att blinka för att visa att jag ämnade mig åt höger ut ur cirkulationsplatsen (jag befinner mig i ett land med vänstertrafik så trafiken färdas medurs runt rondellen).