2024-03-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Folk kan inte se skillnad på olika lokaliseringsmärken. De tror att en orienteringstavla (F1) är det samma som en Körfältsindelningstavla (F21). Den första brukar inte betyda något mer än lämpligt filval till destinationen. Den senare är förvisso också för lämpligt filval, men efter den brukar en hård avstängning förekomma, dvs att visar tavlan att högerfilen enbart svänger höger så KOMMER du bara att kunna svänga höger i den filen.
Det är så jag beskrivit det också, skall det regleras hur filerna använts så erfordras F21.
Citera
2024-03-20, 22:37
Medlem
Tob-i-ass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det stora mysteriet med rondeller är väl alla som envisas med att blinka vänster när de kör in i en rondell om de ska ut vid tredje utfarten. Senast igår såg jag en övningskörare som gjorde det, så beteendet verkar gå i arv också.

En tvåfilig rondell är en cirkulärt formad tvåfilig enkelriktad huvudled som har påfarter och avfarter. Alla påfarter har väjningsplikt mot huvudleden och precis som på vilken väg som helst så blinkar man vid filbyte och avfart. Det enda som är lite speciellt är väl att man normalt inte byter till vänsterfilen när man väl är inne i rondellen om man inte åkte rakt in i den vid infarten.

Och sluta för fan att blinka vänster!

Vad är det stora mysteriet ? Att visa vart man ska så andra kan planera agera bättre utefter det ?

Hatar fan folk som inte blinkar vänster när dom ska ta tredje utfarten.
Citera
2024-03-20, 22:39
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den som är i innerfilen är skyldig att lämna företräde ill den som kommer parallellt i yttre fil när den förra avser att lämna cpl.
Ja och det är här det skiter sig för alla som har "senap i arselet" ska då köra fort in i rondellen och försöka hinna förbi den som ligger i innerfilen. Vilket gör att den i innerfilen blir blockerad att svänga ut till höger eftersom hon/han har väjningsplikt mot "senaps-arslet.
Om det vore omvänt att den som ligger i högerfil i rondellen har väjningsplikt mot det till vänster då skulle läget bli ett annat.
Citera
2024-03-20, 22:41
Medlem
Pungpuckels avatar
Om den är tvåfilig, så är det troligtvis därför att den brukar vara ganska trafikerad?

Om alla skulle åka i ytterfilen så hade det blivit stopp och köer.
Citera
2024-03-20, 22:44
Medlem
Citat:
Det är så jag beskrivit det också, skall det regleras hur filerna använts så erfordras F21.

Jo, jag vet. Folk förstår inte det.

Folk verkar heller inte förstå att det är cirkulationsplatsens storlek som avgör vad för regler som gäller.

- Grunden är att fordonets placering inför och i en vägkorsning ska gälla, då det inte finns en definition på vägkorsning, ej heller på cirkulationsplats. Cirkulationsplatser är enkom specialfall av vägkorsning.

- HD och HR har resonerat så att de allmänna reglerna för fordonets plats i en vägkorsning inte är lämpliga i stora cirkulationsplatser - då du inte kan överblicka platsen - kan föraren av fordonet således välja att köra i den fil denne vill, då det inte finns några andra regler stadgat.

Detta medför att det inte per automatik är så att man fritt kan köra som man vill i en CP, åker du in i en liten CP som typ bara är en "svamp" så gäller stadga om fordonets plats i vägkorsning. Åker du i t.ex. Åbyrondellen eller CP Brommaplan så är det mer lämpligt att således välja lämplig fordonsplacering i förhållande till rådande trafiksituation.

Väjningsplikt för filbyte finns ALLTID och du ska ALLTID signalera din avsikt (både vänster och högerblink).

https://lagen.nu/dom/nja/1994s591#domslut-1
Citera
2024-03-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Ja och det är här det skiter sig för alla som har "senap i arselet" ska då köra fort in i rondellen och försöka hinna förbi den som ligger i innerfilen. Vilket gör att den i innerfilen blir blockerad att svänga ut till höger eftersom hon/han har väjningsplikt mot "senaps-arslet.
Om det vore omvänt att den som ligger i högerfil i rondellen har väjningsplikt mot det till vänster då skulle läget bli ett annat.

Såå synd för den som valt innerfilen. Av hävd väljer jag ALDRIG innerfilen när CP är stor nog. Givetvis väljer jag vänsterplacering i CP som är små nog att kunna överblickas. Dock vet man också att det finns dårar som inte vet vad väjningsplikt är och därför kör man defensivt då man plötsligt kan bli kapad av någon som inte har koll på sin bil.
Citera
2024-03-20, 22:59
Medlem
Tack för alla intressanta svar. Dock en grej jag inte riktigt förstår.

En del påstår att det är farligt att man ligger i ytterfil då de i innerfil behöver köra ut.

Har därför illustrerat en svart körning där man kör i ytterfil "för att svänga vänster" samt en blå körning som startar vid nästa infart/utfart och som kör rakt fram i ytterfil (som jag antar alla tycker är OK). Är det inte lika farligt för den som kör i innerfil och ska försöka hitta ut om den blåa kör i ytterfil?

https://i.postimg.cc/vTMXP97F/Vad-r-skillnaden-p-svarts-ytterk-rning-och-bl-s-ytterk-rning.jpg
Citera
2024-03-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Är det inte så att det är den som svänger ut ur rondellen som ska se till att han kan göra det utan att krocka? Om Audin kör in i min förardörr då har han väl brustit i uppmärksamhet?

Citat:
Den som är i innerfilen är skyldig att lämna företräde ill den som kommer parallellt i yttre fil när den förra avser att lämna cpl.
Ni kommer att krocka om ni kör på det viset. Formellt är det då någon annans fel, men är det inte bättre att ni kör som folk och slipper krocka bilen?
Citera
2024-03-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Tack för alla intressanta svar. Dock en grej jag inte riktigt förstår.

En del påstår att det är farligt att man ligger i ytterfil då de i innerfil behöver köra ut.

Har därför illustrerat en svart körning där man kör i ytterfil "för att svänga vänster" samt en blå körning som startar vid nästa infart/utfart och som kör rakt fram i ytterfil (som jag antar alla tycker är OK). Är det inte lika farligt för den som kör i innerfil och ska försöka hitta ut om den blåa kör i ytterfil?

https://i.postimg.cc/vTMXP97F/Vad-r-skillnaden-p-svarts-ytterk-rning-och-bl-s-ytterk-rning.jpg
Den blå bilen har väjningsplikt och ska alltså vänta tills bilen i CP har passerat innan den kör in.
Citera
2024-03-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Den blå bilen har väjningsplikt och ska alltså vänta tills bilen i CP har passerat innan den kör in.

Om blå kör in i rondellen först. Sen kör den bilen i vänsterfil in. Men hastigheten på den blå är låg och hastigheten på den innersta är högre. Då blir det väl samma sits med potentiell krock?
Citera
2024-03-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset

Precis. Den svarta är väl ändå inte tillåten? Då borde det ju smälla betydligt oftare när den i innerfilen lämnar cirkulationsplatsen via avfarten rakt fram.
Citera
2024-03-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Precis. Den svarta är väl ändå inte tillåten? Då borde det ju smälla betydligt oftare när den i innerfilen lämnar cirkulationsplatsen via avfarten rakt fram.

Nej, den svarta är nog inte optimal. Jag kör ofta enligt den svarta men brukar ha folk som tutar mot mig. Så börjar ifrågasätta om jag kör rätt och försöker lära om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in