2024-03-20, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jo, kanske. Men är det olagligt att ligga i ytterfil som jag gör?
Nej det är inte olagligt men det är bara kärringar och bönder som gör det.
Citera
2024-03-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Nej det är inte olagligt men det är bara kärringar och bönder som gör det.
Stämmer inte. Det finns inte så sällan orsaker att nyttja ytterfilen även om planen är att lämna cpl först vid tredje utfarten. Det står ju dessutom i anvisningarna att annan fil än det som anbefalles får väljas om det passar bättre.
Citera
2024-03-20, 00:41
Medlem
Citat:
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.
Du använder den fil som passar dig bäst, inget tvång att använda innerfilen för att sedan gå tillbaka till den yttre innan cpl lämnas. Vid jämn, hög trafik kan det dock vara lämpligt för att utnyttja filerna på bästa sätt, men inte alltid det stämmer heller.
Citera
2024-03-20, 01:56
Medlem
Först och främst ska du följa anvisning/skylt/markering.
Citera
2024-03-20, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Först och främst ska du följa anvisning/skylt/markering.
Som nästan aldrig finns i en cirkulationsplats.
Citera
2024-03-20, 02:06
Medlem
Det enda som spelar roll är ju vilken fil du ligger i innan du kommer fram till rondellen. Om du ska vänster är det väl dumt att byta till högerfil innan du kör in i rondellen?
Citera
2024-03-20, 04:28
Medlem
Förstår inte ens varför man ska ha 2-filiga rondeller då trafikreglerna säger att man har väjningsplikt mot alla som är inne i cirkulationen och är man i innerfil så ska man väja mot alla i yttre!?

Blir som idiotiskt hur man än gör då man kör inre
Citera
2024-03-20, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Det enda som spelar roll är ju vilken fil du ligger i innan du kommer fram till rondellen. Om du ska vänster är det väl dumt att byta till högerfil innan du kör in i rondellen?
Om ni menar att ni ligger i vänster fil innan cpl, då är det säkert enklast att vara kvar där, men ni måste antingen byta till ytterfil innan cpl lämnas eller korsa denna fil i samband med detta. Det är ju den manövern som ni slipper om ytterfilen används hela vägen runt till avfarten.
Citera
2024-03-20, 06:40
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argsak
Förstår inte ens varför man ska ha 2-filiga rondeller då trafikreglerna säger att man har väjningsplikt mot alla som är inne i cirkulationen och är man i innerfil så ska man väja mot alla i yttre!?

Blir som idiotiskt hur man än gör då man kör inre
Yttre är det som gäller oavsett.
Citera
2024-03-20, 06:53
Medlem
Permafloxs avatar
Det är inte olagligt, men, det är grisigt beteende. Slöar ner flödet.

Lastbilar/bussar i tightare, dubbelfiliga rondeler ser jag ligga i ytersta, men det med förståelse.

Sen går det inte i alla dubbelfiliga rondeller att ligga i högerfilen hela vägen, men det är en helt annan sak.
Citera
2024-03-20, 07:03
Medlem
Citat:
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.
Oavsett hur det är skyltat är det inte olagligt att ligga i ytterfilen genom hela rondellen till tredje avfarten, det är dock olämpligt och respektlöst(dock är det troligtvis den som kör på dig om det skulle hända en olycka som får skiten endå). Men framförallt ska man blinka höger när du ska ut ur rondellen.
Citera
2024-03-20, 07:29
Medlem
Det stora mysteriet med rondeller är väl alla som envisas med att blinka vänster när de kör in i en rondell om de ska ut vid tredje utfarten. Senast igår såg jag en övningskörare som gjorde det, så beteendet verkar gå i arv också.

En tvåfilig rondell är en cirkulärt formad tvåfilig enkelriktad huvudled som har påfarter och avfarter. Alla påfarter har väjningsplikt mot huvudleden och precis som på vilken väg som helst så blinkar man vid filbyte och avfart. Det enda som är lite speciellt är väl att man normalt inte byter till vänsterfilen när man väl är inne i rondellen om man inte åkte rakt in i den vid infarten.

Och sluta för fan att blinka vänster!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in