2024-03-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Det brukar väl ganska ofta finnas markering på vägen vilken fil som går till höger och vilken som går rakt fram eller till vänster?

Inne i en cirkulationsplats? Nej, möjligen innan, men de gäller inte när du sedan är i cpl.
Sedan är all vägmarkering dold av snö och is halva året.
Citera
2024-03-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Håller helt med dig.
I teorin är det helt idealiskt.
I praktiken så har vi problemet är när det kommer någon med senap i arslet och kör in i rondellen där vi har första avfarten.
Då har du raskt en svart Audi som ligger i din döda vinkel på höger sida och ilsket signalerar när du ska försöka ta dig ut i tredje avfarten.
Det problemet slipper jag om jag lägger mig i högerfil redan från början.
Om du lägger dig i högerfil från början är det du som inte kan köra bil, och dessutom kommer du få den där Audin i förardörren när du inte svänger när du ska.
Citera
2024-03-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Om du lägger dig i högerfil från början är det du som inte kan köra bil, och dessutom kommer du få den där Audin i förardörren när du inte svänger när du ska.
Finns inget som hindrar att använda ytterfilen hela varvet runt.
Citera
2024-03-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns inget som hindrar att använda ytterfilen hela varvet runt.
Eftersom du förr eller senare vid den andra avfarten kommer att krocka med bilen i innerfilen så blir du hindrad.
Citera
2024-03-20, 20:48
Medlem
KillenArCPs avatar
Följande lär man ut på körskolan:
1. Precis som på bilden
2. Det är inte olagligt att ligga i högerfilen men det skapar sämre flöde om man ska svänga vänster.
3. En cpl hanteras precis som en vanlig fyrvägskorsning.
4. Nej, det är en jävla myt att det skulle vara farligare att ligga i vänsterfilen om man ska svänga till vänster.
5. Det rekommenderas att man blinkar till vänster inne i en rondell, detta för att tydliggöra för de som väntar på att köra in i rondellen att vänta men även för bakomliggande fordon.
6. Det finns en lag som ytterst få verka veta, detta är dock en trafiklag. MAN SKA blinka till höger när man åker ut ur en rondell. Till er CP-mongon som inte gör det, börja med det genast!
Citera
2024-03-20, 20:51
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Är det inte så att det är den som svänger ut ur rondellen som ska se till att han kan göra det utan att krocka? Om Audin kör in i min förardörr då har han väl brustit i uppmärksamhet?
Citera
2024-03-20, 21:37
Medlem
För man är inte ett pucko.

Skärp dig och kör som folk!
Citera
2024-03-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200
Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?
1. För att underlätta för andra. Håller dig i innerfilen, så kan andra köra in i rondellen.
2. För att undvika onödiga olyckor. Bil 1 & 2 står bredvid varandra och ska köra in i rondellen. 1 står i vänster körfält och ska rakt fram. 2 står i höger körfält, men är CP och ska ta 3e avfarten. Det blir en lucka och båda bilarna kör. Bil 1 måste ställa sig på bromsen för CP i bil 2 tycker det är nice att alltid ligga till höger i en rondell.
Citat:
Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.
Hade jag fått bestämma hade jag betalat ut skottpengar på sådana som du.
Citera
2024-03-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.

"Reglerna" som körskolorna apar efter är en tolkning som gamla Vägverket gjorde, där de anser att fordons placering inför en korsning skall gälla även cirkulationsplatser (då dessa är en specialform av korsning). Transportstyrelsen har sedan behållit den tolkningen, vilket medför att körskolorna lär ut att du ska ligga i vänsterfil/ innerfil när du ska fortsätta, men att du ska ligga i högerfil/ytterfil om du ska svänga höger eller åka "rakt fram". Denna tolkning fungerar inte i större cirkulationsplatser och därför har både HR och HD tagit bort kraven. Du kan ligga i båda filerna och innerfilen HAR VÄJNINGSPLIKT som i ett vanligt filbyte.

Så här resonerar Hovrätten i en olycka i Åbyrondellen, Stockholm

Citat:
Den aktuella cirkulationsplatsen har en sådan utformning och storlek att den, enligt hovrättens mening, inte kan betraktas som en vägkorsning. Bestämmelsen i 3 kap. 25 § trafikförordningen (1998:1276), som uppställer krav på placering av fordon i visst körfält vid sväng i vägkorsning, är således inte tillämplig. Vid färd genom cirkulationsplatsen gäller istället allmänna trafikregler i den mån särskilda anvisningar på platsen inte anger annat (se NJA 1994 s. 591). Någon allmän trafikregel som förpliktigar förare att vid färd i cirkulationsplats placera sitt fordon i visst körfält beroende på åt vilket håll han eller hon ska svänga finns inte. Vid den infart till den aktuella cirkulationsplatsen som H.J.O. kom från finns både körfältsvägvisare och körfältspilar. Dessa anger lämplig färdväg men är inte bindande för vilket körfält som ska användas vid färden. Det finns mot denna bakgrund inte anledning att klandra H.J.O. för att han valt att färdas i höger körfält genom cirkulationsplatsen.
https://lagen.nu/dom/rh/2011:7#hovr-tten

Här har du HDs lite mer köttigare argumentation kring fordonets placering i en cirkulationsplats:
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591#domslut-1
Det är även den domen som HR använder i ovan dom.
Citera
2024-03-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det stora mysteriet med rondeller är väl alla som envisas med att blinka vänster när de kör in i en rondell om de ska ut vid tredje utfarten. Senast igår såg jag en övningskörare som gjorde det, så beteendet verkar gå i arv också.

En tvåfilig rondell är en cirkulärt formad tvåfilig enkelriktad huvudled som har påfarter och avfarter. Alla påfarter har väjningsplikt mot huvudleden och precis som på vilken väg som helst så blinkar man vid filbyte och avfart. Det enda som är lite speciellt är väl att man normalt inte byter till vänsterfilen när man väl är inne i rondellen om man inte åkte rakt in i den vid infarten.

Och sluta för fan att blinka vänster!

FEL!

En cirkulationsplats ÄR att betrakta som ett specialfall av vägkorsning. Reglerna för fordonets plats inför och i en vägkorsning skall gälla i cirkulationer som är så små att de kan överblickas. Reglerna för fordonets plats på väg i en vägkorsning kan frångås när cirkulationen har en omkrets stor nog att det inte går att överblicka och reglerna blir då olämpliga. Det finns INGENTING som antyder att en CP plötsligt blir en huvudled. DÄREMOT gäller regler för filbyte även i en korsning/CP. Blinka vänster och sedan höger!
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591#domslut-1
Citera
2024-03-20, 22:25
Medlem
Citat:
Eftersom du förr eller senare vid den andra avfarten kommer att krocka med bilen i innerfilen så blir du hindrad.
Den som är i innerfilen är skyldig att lämna företräde ill den som kommer parallellt i yttre fil när den förra avser att lämna cpl.
Citera
2024-03-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns mycket sällan någon skyltning som visar vilken fil som skall användas även om det förekommer. Kan inte påminna mig att det existerar någonstans här (Umeå).

Folk kan inte se skillnad på olika lokaliseringsmärken. De tror att en orienteringstavla (F1) är det samma som en Körfältsindelningstavla (F21). Den första brukar inte betyda något mer än lämpligt filval till destinationen. Den senare är förvisso också för lämpligt filval, men efter den brukar en hård avstängning förekomma, dvs att visar tavlan att högerfilen enbart svänger höger så KOMMER du bara att kunna svänga höger i den filen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in