2024-03-20, 09:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Personligen så tycker jag det endast riskerar att orsaka mer olyckor om man gör på ditt sätt TS.
Om den yttre filen håller sig till att ta första utfarten eller andra utfarten, och den inre håller sig till att ta den andra och tredje utfarten så riskerar man ju aldrig en krock.
Dock om den yttre filen ska även använda sig av tredje och fjärde utfarten så riskerar man ju att en inre bilist kör rakt in i förarsidan på dig.

Är även skyltat på detta sätt i många rondeller så för mig känns det helt uppenbart att man kör så.

Till vardags kör jag precis som dig, men det är fullt förståeligt att många lägger sig i högerfil eftersom det inte är uttryckligen förbjudet och man med 99% säkerhet blir vållande om man byter från innerfilen för att köra ut och då kör på en annan bil. Kör jag tyngre fordon så tar jag *alltid* högerfilen (dels för att hugga ytan så att man kommer runt men också för att plocka bort risken att bli ansedd som vållande om det skulle smälla).
Citera
2024-03-20, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Dessa jag tänkte på.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftrafiko.se%2Ffaktabank% 2Fkormoment%2Fcirkulationsplats-rondell&psig=AOvVaw1T-lWXi1B0cLQhGbZ6F7YQ&ust=1711007061219000&source=im ages&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBIQjRxqFwoTCOjg9pSs goUDFQAAAAAdAAAAABAd

Får scrolla ner lite till första bilden.
Den typen av skyltar visar vart respektive avfart leder, har ju inget med filval i cirkulationsplatsen att göra.
Citera
2024-03-20, 09:06
Medlem
Citat:
Personligen så tycker jag det endast riskerar att orsaka mer olyckor om man gör på ditt sätt TS.
Om den yttre filen håller sig till att ta första utfarten eller andra utfarten, och den inre håller sig till att ta den andra och tredje utfarten så riskerar man ju aldrig en krock.
Dock om den yttre filen ska även använda sig av tredje och fjärde utfarten så riskerar man ju att en inre bilist kör rakt in i förarsidan på dig.

Är även skyltat på detta sätt i många rondeller så för mig känns det helt uppenbart att man kör så.
Risken för olyckor ökar om man ligger i innerfil och skall lämna cpl.
Citera
2024-03-20, 09:10
Medlem
Citat:

Finns mycket sällan någon skyltning som visar vilken fil som skall användas även om det förekommer. Kan inte påminna mig att det existerar någonstans här (Umeå).
Citera
2024-03-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den typen av skyltar visar vart respektive avfart leder, har ju inget med filval i cirkulationsplatsen att göra.

Låter inte särskilt logiskt då det finns en guidning per körfält. Varför ha två körfältsmarkeringar om det bara handlar om vart avfarterna leder?
Citera
2024-03-20, 09:17
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Risken för olyckor ökar om man ligger i innerfil och skall lämna cpl.
I en ideell värld så hade det bara funnits rondeller med en fil, men nu är det inte så och då kan man ju helt enkelt använda några hjärnceller och köra på det sätt som uppenbarligen minimerar risker.
Varför envisas med att köra i ytterfilen när du ska ut i tredje/fjärde? Är väl knappast jobbigt för dig själv att välja innerfilen i det fallet?

Apropå skyltningen så finns det skyltar i min håla som visar exempelvis att högerfilen har en utfartspil åt första, andra, och tredje utfarten. Medans vänsterfilen enbart har en utfartspil åt tredje utfarten, medvetet alltså skippar pilen för första och andra.
Citera
2024-03-20, 09:24
Medlem
Det finns rondeller där "alla" som ska ta tredje avfarten väljer högerfil hela vägen. Inte för att det är "rätt". Men alla gör så av två anledningar: Det ena är att efter den där tredje avfarten ska "alla" svänga höger ett par hundra meter senare. Eftersom det alltid är kö redan från rondellen till den där avfarten gäller det att hogga sin plats i högerfilen redan från början. Man blir inte insläppt om man kommer från vänster. Den andra anledningen är att "alla andra gör så".

Jämför Råsundavägen i Solna. Om du kommer ut från någon av sidogatorna och försöker hävda högerregeln så kommer du bli påkörd av någon som kör rakt på Råsundavägen.

På många ställen råder egna, lokala "regler". Kan man inte dem råkar man illa ut.
Senast redigerad av ealdorman3 2024-03-20 kl. 09:31.
Citera
2024-03-20, 09:24
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.

Finns rondeller som har enfiliga utfarter och dubbelfiliga infart, dubbla utfarten men enkelfiliga infarter. Och även de som har blandat.

Där blir det mer konstigt hur folk beter sig.
Citera
2024-03-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.

Den som tutar förlorar. I synnerhet i den här fallet då det är du som har rätt (sedan kan det vara osmidigt att hävda sin rätt bara för att det är rätt, men det är en annan sak).

Hur cirkulationsplatsen fungerar blir enklare att förstå om du tänker dig att du förstorar upp den så att den blir flera hundra meter i diameter. Då blir det mer självklart att när du kör in i cirkulationsplatsen så svänger du till höger in på en enkelriktad väg (och du är dum i huvudet om du blinkar vänster när du ska köra in på vägen). Väl inne på cirkulationsplatsvägen så kommer du ha ett antal avtagsvägar åt höger att välja på. Självklart får du då ligga i högerfilen (ytterfilen) i väntan på att din avfart dyker upp, där du blinkar höger och svänger av. De som ligger i vänsterfilen (innerfilen) kan göra det för att de vill speeda på förbi de första avtagsvägarna, men när de väl kommer fram till den tredje avfarten där de vill lämna cirkulationsplatsvägen så måste de se till att de har fritt i högerfilen innan de kastar dig över hela körbanan och svänger av. Lämpligen blinkar de och byter till höger någonstans mellan andra och tredje avtagsvägen så att de är säkra på att smidigt hitta en lucka. Är det så att de ligger parallellt med någon till höger när de är framme där det ska svänga av så får de snällt släppa denne vidare först.
Citera
2024-03-20, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det stora mysteriet med rondeller är väl alla som envisas med att blinka vänster när de kör in i en rondell om de ska ut vid tredje utfarten. Senast igår såg jag en övningskörare som gjorde det, så beteendet verkar gå i arv också.

En tvåfilig rondell är en cirkulärt formad tvåfilig enkelriktad huvudled som har påfarter och avfarter. Alla påfarter har väjningsplikt mot huvudleden och precis som på vilken väg som helst så blinkar man vid filbyte och avfart. Det enda som är lite speciellt är väl att man normalt inte byter till vänsterfilen när man väl är inne i rondellen om man inte åkte rakt in i den vid infarten.

Och sluta för fan att blinka vänster!

Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Vad skulle det vara för problem med att blinka vänster? Problemet är ju alla som ger fan i att blinka höger när de ska ut ur rondellen.

Herre gud… dra inte igång denna sak om VB i denna tråd med, det finns en galet enorm tråd om VB i CP som de som ännu inte förstått varför det är både fullt lagligt och kan ge många fördelar både säkerhetsmässigt och flödesmässigt, och inte heller är den enda plats och situation där signalgivning med körriktningsvisare kan betyda en eller fler saker och förare skall ha nog med intelligens för att kunna tolka och hantera.

I övrigt så är det synnerligen märkligt att TS som väl bör ha gått i trafikskola ännu inte förstår varför det finns mindre och större cirkulationsplatser, med en eller två filer. Att det kan ha med aktuellt behov att klara vissa trafikflöden verkar vara nåt TS inte kan tänka sig…
Citera
2024-03-20, 09:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det finns rondeller där "alla" som ska ta tredje avfarten väljer högerfil hela vägen. Inte för att det är "rätt". Men alla gör så av två anledningar: Det ena är att efter den där tredje avfarten ska "alla" svänga höger ett par hundra meter senare. Eftersom det alltid är kö redan från rondellen till den där avfarten gäller det att hogga sin plats i högerfilen redan från början. Man blir inte insläppt om man kommer från vänster. Den andra anledningen är att "alla andra gör så".

Jämför Råsundavägen i Solna. Om du kommer ut från någon av sidogatorna och försöker hävda högerregeln så kommer du bli påkörd av någon som kör rakt på Råsundavägen.

På många ställen råder egna, lokala "regler". Kan man inte dem råkar man illa ut.

Kan vara farligt att köra egna lokala regler, förr eller senare kommer någon i en äldre bil som de gärna får inlöst och då ör det perfekt om någon kör in i vänstersidan så att bilskrället blir inlöst, och dessutom får den som inte respekterar högerregeln betala via sin försäkring och självrisk så det där är inte att rekommendera..
Citera
2024-03-20, 09:48
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Min fetning ovan. Nej, det kan snarare jämna ut flödet och framförallt reducera de risker vilka följer av filbyten.

Vi har exempelvis här en cpl där de från ett håll till 80% svänger av först i tredje avfarten, detta resulterar inte sällan i en lång kö i vänster fil samtidigt som den högra är tom. Att använda höger fil gör att du kan raskt passera 15-20 bilar för att sedan i cpl stanna kvar i höger fil och då givetvis även lämna den till den högra filen i den väg som ansluter.

Visst, en enstaka rondell här och där. Men knappast resterande. Det slöar ner flödet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in