Citat:
Ursprungligen postat av
GhanaKoSjukan
För oss som inte är *yrkesförare* kan ytterfilen vara säkrare.
Brommaplan i rusning är ibland svår att komma ur om man sitter innerst, medbilister har ibland så bråttom att tre sekunder är skillnaden på liv och död.
Att blinka vänster ut och höger in är ju rätt bra, även om andra tycker det är onödigt...
Den rondellen/cirkulationsplatsen är ett riktigt bra exempel på när rondellkörning är förenat med livet som insats.
Kommer man från Alvik och ska vidare mot Hässelby då kan jag få köra innervarv i flera rundor innan jag är säker på att de till höger tänker släppa ut mig ur rondellen. Att jag blinkar höger och vill ut verkar många inte ta någon notis om/ kunna se.
Speciellt om jag kör in i rondellen i vänsterfil och ser Abdi komma i sin svarta Audi i 70 knyck från Bromma-hållet, då gör jag bäst i att köra ett extra varv.
Annars kommer jag att ha honom i höger bakdörr när jag svänger ut mot Hässelby.
Att jag kör ett extra vara i rondellen gör inte att trafiken flyter bättre, men hellre det än att stå och käfta med den som varken trafikvett eller trafikförsäkring har.
Är det i rusningstrafik så är alla så kåta på att komma fram så då packar de i högerfilen igen med 5 dm lucka mellan bilarna så då går det inte att komma ut till höger heller om man gjort misstaget att lägga sig i vänsterfil.