2024-03-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det stora mysteriet med rondeller är väl alla som envisas med att blinka vänster när de kör in i en rondell om de ska ut vid tredje utfarten. Senast igår såg jag en övningskörare som gjorde det, så beteendet verkar gå i arv också.

En tvåfilig rondell är en cirkulärt formad tvåfilig enkelriktad huvudled som har påfarter och avfarter. Alla påfarter har väjningsplikt mot huvudleden och precis som på vilken väg som helst så blinkar man vid filbyte och avfart. Det enda som är lite speciellt är väl att man normalt inte byter till vänsterfilen när man väl är inne i rondellen om man inte åkte rakt in i den vid infarten.

Och sluta för fan att blinka vänster!
Hehe. Jag blinkar alltid vänster om jag ska ut vid tredje avfarten. Detta för att det är bättre att vara övertydlig, till skillnad från Abdi med BMW som förväntar sig att övriga trafikanter ska kunna läsa hans tankar och därför struntar i att blinka höger när han ska ut.

Vad jag vet är det inte heller olagligt så jag kommer fortsätta blinka vänster i rondeller för att göra människor som dig förbannade
Citera
2024-03-20, 16:30
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Håller helt med dig.
I teorin är det helt idealiskt.
I praktiken så har vi problemet är när det kommer någon med senap i arslet och kör in i rondellen där vi har första avfarten.
Då har du raskt en svart Audi som ligger i din döda vinkel på höger sida och ilsket signalerar när du ska försöka ta dig ut i tredje avfarten.
Det problemet slipper jag om jag lägger mig i högerfil redan från början.

Den idioten bör då lära sig köra och kommer få fingret. Typ så. Idioten ska anpassa sin fart till situationen och inte bränna rakt in i en cpl.

Problemet med ditt förslag är om alla börjar tänka så kommer alla köra ytterfil i cpl och trafiken korkar igen då alla använder samma fil. Då kan vi lika bra bygga cpl med endast en fil om ingen använder innerfilen när de ska runt.
Citera
2024-03-20, 16:54
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Men minskar skaderisken.

Jag vill tro att om man har tagit körkort så kan man framföra ett fordon säkert, även i en rondell. Det är ganska grundläggande kunskaper.

Sen dom vanligaste olyckorna är faktist fotgängarna som blir påkörda samt äldre personer i korsningar, rondeller har sin egen kategori men har inte i närheten samma mängd olyckor.
Citera
2024-03-20, 17:03
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boynk
Du pratar flera gånger om "rakt fram" när du förmodligen menar 2:a avfarten. Detta är en tankevurpa. Kör du "rakt fram" i en rondell kommer du att köra i cirklar tills bensinen/batteriet tar slut.
Ja när jag tog körkort fanns det bara en rondell i hela stan och då sa man att man kör rakt fram i rondellen. Tycker inte det är fel eftersom man kör rakt fram och inte svänger. Om man googlar står det överallt om att köra rakt fram i rondellen så det är ingen tankevurpa utan helt rätt.
Senast redigerad av Tervull 2024-03-20 kl. 17:08.
Citera
2024-03-20, 17:22
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som nästan aldrig finns i en cirkulationsplats.

Det brukar väl ganska ofta finnas markering på vägen vilken fil som går till höger och vilken som går rakt fram eller till vänster?
Citera
2024-03-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.
För oss som inte är *yrkesförare* kan ytterfilen vara säkrare.
Brommaplan i rusning är ibland svår att komma ur om man sitter innerst, medbilister har ibland så bråttom att tre sekunder är skillnaden på liv och död.

Att blinka vänster in /ut/ och höger ut /in/ är ju rätt bra, även om andra tycker det är onödigt...
Senast redigerad av GhanaKoSjukan 2024-03-20 kl. 17:44. Anledning: ut och in...
Citera
2024-03-20, 17:54
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhanaKoSjukan
För oss som inte är *yrkesförare* kan ytterfilen vara säkrare.
Brommaplan i rusning är ibland svår att komma ur om man sitter innerst, medbilister har ibland så bråttom att tre sekunder är skillnaden på liv och död.

Att blinka vänster ut och höger in är ju rätt bra, även om andra tycker det är onödigt...
Den rondellen/cirkulationsplatsen är ett riktigt bra exempel på när rondellkörning är förenat med livet som insats.
Kommer man från Alvik och ska vidare mot Hässelby då kan jag få köra innervarv i flera rundor innan jag är säker på att de till höger tänker släppa ut mig ur rondellen. Att jag blinkar höger och vill ut verkar många inte ta någon notis om/ kunna se.
Speciellt om jag kör in i rondellen i vänsterfil och ser Abdi komma i sin svarta Audi i 70 knyck från Bromma-hållet, då gör jag bäst i att köra ett extra varv.
Annars kommer jag att ha honom i höger bakdörr när jag svänger ut mot Hässelby.
Att jag kör ett extra vara i rondellen gör inte att trafiken flyter bättre, men hellre det än att stå och käfta med den som varken trafikvett eller trafikförsäkring har.
Är det i rusningstrafik så är alla så kåta på att komma fram så då packar de i högerfilen igen med 5 dm lucka mellan bilarna så då går det inte att komma ut till höger heller om man gjort misstaget att lägga sig i vänsterfil.
Citera
2024-03-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Är det i rusningstrafik så är alla så kåta på att komma fram så då packar de i högerfilen igen med 5 dm lucka mellan bilarna så då går det inte att komma ut till höger heller om man gjort misstaget att lägga sig i vänsterfil.
Mmm, indeed...
Citera
2024-03-20, 18:02
Medlem
Citat:
https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.

För att du kanske inte följt reglerna
Citera
2024-03-20, 18:04
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Ja när jag tog körkort fanns det bara en rondell i hela stan och då sa man att man kör rakt fram i rondellen. Tycker inte det är fel eftersom man kör rakt fram och inte svänger. Om man googlar står det överallt om att köra rakt fram i rondellen så det är ingen tankevurpa utan helt rätt.
En CP är att betrakta som en egen enkelriktad rak väg, som råkar svänga åt vänster. Så när man kör "rakt fram i rondellen" kör man fram till CP, sedan svänger man åt höger in i CP (då behöver man inte blinka höger eftersom CP är enkelriktad) och slutligen följer man CP-vägen till man kommer till väg man vill köra ut på (fallet "rakt fram" antagligen andra avfarten) och då blinkar man höger eftersom man ska köra in på en ny väg.
Citera
2024-03-20, 18:22
Avstängd
Citat:
Jo, kanske. Men är det olagligt att ligga i ytterfil som jag gör?

Det ser du på skyltningen!
Vissa rondeller får man svänga vänster i bägge filerna, ingen skyltningen så är det vänster filen du ska köra i!
Varför, för att annars korsar du deras väg som ska rakt fram! Lätt att det blir en krock.
Säkert därför dom tutar 😉
Citera
2024-03-20, 19:29
Avslutad
Kör enligt anvisningarna. Vägmärken och pilar. Hur svårt kan det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in