2022-10-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Men att lämna företräde innebär väl att inte hindra eller störa de bilar som är inne i cirkulationsplatsen och att tydligt visa sina avsikter att stanna om så behövs.
Så om det ligger en bil i innersta körfältet, men på ett avstånd så jag kan köra in i cp utan att hindra vare sig om bilen väljer att ligga kvar eller byta körfält, så är det ju helt lugnt.
Om avståndet är sådant att jag skulle hindra om bilen väljer att i samma ögonblick gå ut i ytter så bör jag stanna.
Men ja, om jag hunnit in och bilen i innefilen kör något snabbare än mig och går ut i ytter utan att vara uppmärksam och det sker krock är den bilen vållande. Väl inne i rondellen gäller väl fullt ansvar på den som gör ett körfältsbyte, speciellt om det är ut mot höger.?

Ungefär så jag efter att ha snabbläst ditt inlägg.

Hur det blir bedömt av sakkunniga vid ev rättslig prövning eller hos försäkringsbolag är inte helt lätt att sia om då vi bara har ena sidans beskrivning att gå på, och vi kan ju inte veta säkert om det är helt korrekt återgivet etc.
Citera
2022-10-27, 16:37
Medlem
Citat:
Men att lämna företräde innebär väl att inte hindra eller störa de bilar som är inne i cirkulationsplatsen och att tydligt visa sina avsikter att stanna om så behövs.
Så om det ligger en bil i innersta körfältet, men på ett avstånd så jag kan köra in i cp utan att hindra vare sig om bilen väljer att ligga kvar eller byta körfält, så är det ju helt lugnt.
Om avståndet är sådant att jag skulle hindra om bilen väljer att i samma ögonblick gå ut i ytter så bör jag stanna.
Men ja, om jag hunnit in och bilen i innefilen kör något snabbare än mig och går ut i ytter utan att vara uppmärksam och det sker krock är den bilen vållande. Väl inne i rondellen gäller väl fullt ansvar på den som gör ett körfältsbyte, speciellt om det är ut mot höger.?

Ponera att du svänger in på en landsväg där det råder 70km/h, du ser en bil men anser att du kan köra in framför den och den smäller in i din bak. Då kan du anse att du redan var inne på vägen och således borde den ha tvärnitat?

Då får varken köra in i en CPL eller på en landsväg om du har väjningsplikt om du utgör något hinder för de på vägen. Det vill säga att du måste hinna komma upp i rätt hastighet innan bilen når fram till dig. Har du däremot hunnit låt säga minst 1/4 varv runt i CPL då är du inne i den väl innan hen vill byta fil.
Citera
2022-10-27, 20:15
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Ponera att du svänger in på en landsväg där det råder 70km/h, du ser en bil men anser att du kan köra in framför den och den smäller in i din bak. Då kan du anse att du redan var inne på vägen och således borde den ha tvärnitat?

Då får varken köra in i en CPL eller på en landsväg om du har väjningsplikt om du utgör något hinder för de på vägen. Det vill säga att du måste hinna komma upp i rätt hastighet innan bilen når fram till dig. Har du däremot hunnit låt säga minst 1/4 varv runt i CPL då är du inne i den väl innan hen vill byta fil.

såklart 👍🏻 Skrev att det innebär att inte störa eller hindra den bilen. Men om den bilen ökar inne i cp, det kan man ju inte förutspå. Vet inte exakt var försäkringssnubbarna drar sin gräns, de verkar döma lite speciellt ibland. Hursomhelst, Vid körfältsbyte har man absolut ansvar att ha koll så det går att utföra på ett säkert sätt.
Citera
2023-10-07, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Om man står i filen bredvid (alltså, den högra) så kan man utan problem ligga bredvid genom halva rondellen om man ska rakt fram, eftersom man vet (nåja, nästan) att bilen bredvid inte helt plötsligt avser byta körfält.

Vann jag?
Nej, oftast i tvåfiliga cp finns skyltar och pilmarkeringar i gatan i god tid innan cp. Ligger man då redan innan cp i rätt fil behövs ingen blinkers in i cp, när du ligger i högerfil och bilen jämsides bilen i vänsterfil blinkar vänster, ser du det?

De som är bakom, behöver de bry sig om vart människan framför ska?

De enda som behöver ha koll på andras blinkers är de som ska in i cp, någon som inte blinkar ska fortsätta förbi där du står, lämna företräde. Den som blinkar höger i tid ska ut, då kan du köra in!

Den här skitdiskussionen kommer sig av att körskollärare inte kan tolka verkligheten och därigenom förvränga lagtexten från att man "kan" blinka vänster till att man "ska" blinka vänster.

Det bästa vore om lagtexten ändradet till att man blinkar ut ur cp och inget annat flum som att man "får" vilket kan misstolkas!

Känner någon igen att det kommer en bil med vänsterblinkers på när man vill in i cp, precis när man själv stannat vrider aset i vänsterblinkande bilen över ratten mot höger just innan avfarten man stannat vid, möjligen kommer den åt blinkerspaker när den svänger... Idioter!
Citera
2023-10-07, 08:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Rondell med dubbla filer och dubbla påfartsfiler.
Jag ska av första avfarten direkt efter att jag åkt in i rondellen.
När jag väntar på att köra in kommer det en bil från vänster som kör innerfilen.
Kör jag in i rondellens högerfil och svänger direkt höger och bilen som kommer från vänster också kör ut från rondellen i högerfil så krockar vi, den kör in i mig. Men svänger han ut från rondellen i vänsterfilen så går det bra.
Hur ska man tänka när man står och väntar på att komma in i rondellen?
Kör jag in dyker jag ju upp som gubben i lådan, men väntar jag så kan det ju vara 10 bilar som tar vänstra filen ut ur rondellen och där jag kunde kört.
http://cdn1.mestmotor.se/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwNDIzNDY7czoxOiJ3IjtpOjMyMD A7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtp OjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJlYWIyMzE1Zjk4NTA1MmQ2MWQyNT dhYjVlMTQ3ZjgwZThjNjVlZWQyIjt9
Väjningsplikten gäller mot alla fordon i rondellen, även mot bilar i innerfilen. Du vet inte när de ska svänga ur cirkulationen och byter fil.
Du kommer bedömas skyldig om det smäller. Finns domslut på det som lär vara prejudicerande.
Citera
2023-10-07, 08:24
Avslutad
Citat:
Men.. man måste väl lämna företräde för bilar i båda filerna inne i rondellen? De ska kunna köra ut var de vill?
Endast om någon tydligt blinkar vänster i innerfilen, vågar jag mig ut i ytterfil samtidigt.
Vb kan betyda vad som helst så var beredd på att det kan smälla, för han har rätt att ändra sin färd, och du bröt just mot väjningsplikten!
Citera
2023-10-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovarn
Nej, oftast i tvåfiliga cp finns skyltar och pilmarkeringar i gatan i god tid innan cp. Ligger man då redan innan cp i rätt fil behövs ingen blinkers in i cp, när du ligger i högerfil och bilen jämsides bilen i vänsterfil blinkar vänster, ser du det?

De som är bakom, behöver de bry sig om vart människan framför ska?

De enda som behöver ha koll på andras blinkers är de som ska in i cp, någon som inte blinkar ska fortsätta förbi där du står, lämna företräde. Den som blinkar höger i tid ska ut, då kan du köra in!

Den här skitdiskussionen kommer sig av att körskollärare inte kan tolka verkligheten och därigenom förvränga lagtexten från att man "kan" blinka vänster till att man "ska" blinka vänster.

Det bästa vore om lagtexten ändradet till att man blinkar ut ur cp och inget annat flum som att man "får" vilket kan misstolkas!

Känner någon igen att det kommer en bil med vänsterblinkers på när man vill in i cp, precis när man själv stannat vrider aset i vänsterblinkande bilen över ratten mot höger just innan avfarten man stannat vid, möjligen kommer den åt blinkerspaker när den svänger... Idioter!

Min fetning ovan.
Det som brukar finnas skyltat är vart respektive avfart leder, inte vilken fil du skall använda i cpl. Inget som hindrar att du ligger i höger fil även om avsikten är att lämna cpl i avfart tre.
Citera
2023-10-07, 13:50
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Vb kan betyda vad som helst så var beredd på att det kan smälla, för han har rätt att ändra sin färd, och du bröt just mot väjningsplikten!

Ja du har rätt.. minns inte hur jag tänkte här riktigt. Jag brukar inte lita på deras vänsterblink, men kan eventuellt köra ut lite tajtare än vad jag annars gör, men med utrymme för dom att ändra sig om det blir så..
Citera
2024-03-19, 23:00
Medlem
Varför ska man köra på detta sätt i en rondell?

https://dvfcu9m9pjfqx.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/placering-cirkulationsplats-och-korsningar-1.jpg?_ga=2.242304194.1189183658.1710885201-1022831663.17 10885200

Har funderat en del på hur man ska köra i en dubbelfilig rondell.

Enligt reglerna verkar det som om man ska svänga höger eller "köra rakt fram" kan ligga i ytterfilen. Annars ska man lägga sig i innerfilen tills man ska svänga.

Varför ska man lägga sig i innerfilen? Vad är problemet med att köra i ytterfilen även när man ska köra ut på tex tredje avfarten?

Brukar vara en del som tutar på mig när jag ligger i ytterfilen och kör där även när jag ska ut på tredje avfarten.
Citera
2024-03-19, 23:29
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker du inte att du ger den som kommer från höger och som skall direkt till höger en större chans, dvs lite bättre helhetsflöde?
Citera
2024-03-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tycker du inte att du ger den som kommer från höger och som skall direkt till höger en större chans, dvs lite bättre helhetsflöde?

Jo, kanske. Men är det olagligt att ligga i ytterfil som jag gör?
Citera
2024-03-19, 23:34
Medlem
Jag brukar förvisso köra lite som jag känner för och ibland som man ska, ibland inte.... Men gissar att man ska ligga i innerfilen för att trafiken ska flyta på bättre? Tänker att om man själv ska ta vänster/tredje avfarten och ligger i innerfilen hindrar man inte någon från höger att komma in i rondellen (som kanske vill köra höger/ta första avfarten osv)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in