2024-03-19, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Återigen. Du använder LJ konstant i varje inlägg.

Exakt när säger LJ att GM hade en " lite längre täckjacka av äldre typ "?!

Det absolut första han säger är fortfarande: " kan varit klädd i en mörk dunjacka."
I nästa förhör när han får möjlighet att utveckla säger han: " Jag tänkte inte så noggrant på kläderna. just då, utan nu efteråt när jag hade kontakt med polisbilarna så hade jag fått för mig att det var en typ mörkblå täckjacka eller nånting. Det var nåt mörkt i alla fall, nåt mörkt klädesplagg."

Du stoppar liksom ord i Ljs mun här och använder det för att stödja din tes om att den blå täckjackan har "stöd i materialet".

Det är fortfarande fruktansvärt oärligt debatterande.

Lars J visste vem CP var sedan tidigare. Enligt Lars J var det inte CP han såg springa förbi inne i gränden eftersom han kände till CP sedan tidigare från Sollentuna. https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/

"Han såg gärningsmannen bakifrån när han flydde uppför en trappa. Längre upp, på längre håll, vände sig gärningsmannen om och såg mot Jeppsson och mot mordplatsen. Jeppsson har trots många förfrågningar aldrig tidigare pekat ut någon som den gärningsman han såg fly från mordplatsen.

Han berättar i stället hur han under Christer Pettersson-utredningen pressades av polisen att peka ut Pettersson som mördare.

– De märktes att de ville få mig att säga att det var Pettersson jag sett. De upprepade samma frågor och jag kände mig nedtryckt i skoskaften. Det var lite aggressivt, en tuff stil och de försökte pressa mig.

– Men jag kände ju till Pettersson sedan tidigare från Sollentuna och visste att det inte var han jag sett. Så jag bestämde mig för att inte ge mig, utan försökte berätta korrekt vad jag sett och hört."
Citera
2024-03-19, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Lars J visste vem CP var sedan tidigare. Enligt Lars J var det inte CP han såg springa förbi inne i gränden eftersom han kände till CP sedan tidigare från Sollentuna. https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/

"Han såg gärningsmannen bakifrån när han flydde uppför en trappa. Längre upp, på längre håll, vände sig gärningsmannen om och såg mot Jeppsson och mot mordplatsen. Jeppsson har trots många förfrågningar aldrig tidigare pekat ut någon som den gärningsman han såg fly från mordplatsen.

Han berättar i stället hur han under Christer Pettersson-utredningen pressades av polisen att peka ut Pettersson som mördare.

– De märktes att de ville få mig att säga att det var Pettersson jag sett. De upprepade samma frågor och jag kände mig nedtryckt i skoskaften. Det var lite aggressivt, en tuff stil och de försökte pressa mig.

– Men jag kände ju till Pettersson sedan tidigare från Sollentuna och visste att det inte var han jag sett. Så jag bestämde mig för att inte ge mig, utan försökte berätta korrekt vad jag sett och hört."

Jeppsson blev hotad av CP:s polare:
https://youtu.be/pmZEnfYPjK8?si=WgxXTPI5wuV_hXTd&t=867
Citera
2024-03-19, 17:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om man tittar på Jackies beteende vid JFK-mordet, så stämmer det med vad LP beskrev, dvs först så försökte de båda titta till sina respektive makar, varefter de sökte efter hjälp. Vad vi kan se i videon så tyder ingenting på att Jackie försökte ta reda på vart ifrån faran kom. Att hon i det där initiala läget skulle börja fokusera på personers anletsdrag och klädsel tycker inte jag känns sannolikt, vilket videon ger stöd för. Reptilhjärnan gick igång. Detsamma tror jag hände för LP.

Man kan naturligtvis inte utesluta att LP i ett tidigt skede tittade upp och såg ansiktet på mördaren och att minnesbilden klarnade efter en tid. Jag tycker dock att materialet klart visar att LP först tittade till OP och sen sökte hjälp (precis som Jackie). Materialet säger också att LP inte såg något vapen, så före innan mördaren hade stoppat undan vapnet är det inte ett sådant scenario sannolikt. Det stöds av vittnesforskningen, som menar att man i en traumatisk situation kommer ihåg livshotande saker som t ex att ett vapen fanns i närheten.

Det är väl sannolikt att mördaren hellre sprang ifrån mordplatsen så fort som möjligt, än att han började stirra på LP efter att vapnet var undanstoppat. Det finns ju i alla fall stöd från AB att LP stirrade på honom. Jag återknyter åter till Jackie, om hon i det tillståndet skulle sett någon perifer person, någon enstaka sekund stirra på henne, så är det svårt att tro att hon hade anledning och möjlighet att lägga detaljer på minnet. Det strider helt mot Vittnespsykologin.

Slutligen så måste man förklara förflyttningen från Dekorima-hörnan till södra delen av vägen norr om baracken. Varför skulle mördaren korsa vägen för att sen ge sig av in i gränden? Instinktivt väljer man kortast möjliga väg vid flykt. Min teori är att LP inte såg någon sådan förflyttning. Anledningen tror jag var att hon tittade till OP igen. Den i mitt tycke enklaste förklaringen är att hon såg AB, sen mördaren snett bakifrån, varefter LJ en stund senare. För övrigt tror jag inte att LP försökte undanhålla något. Hon gjorde säkert så gott hon kunde och hon trodde naturligtvis på att det var CP hon såg.

Jackie rör sig på Zapruderfilmen snabbt bakåt över bakdelen på bilen efter skotten och efter att ha tittat på sin man. Hon och Connally vänder sig rätt omedelbart åt höger. Det är något olika situationer om man jämför med Palmemordet. Jackie förstår väl intuitivt eller logiskt att skytten inte är nära inpå. Men hon vänder sig om mot dit skotten kommit från även om det nu är för att plocka upp delar av Kennedys hjärna, vilket föreslås som skäl till hennes rörelse.

Frågan om LP undanhåller något är komplex. Finns det förhör med henne där hon berättar mer utförligt om detaljerna som hemligstämplats som Gunnar Wall resonerar kring? Är Lars Christianssons förhör på mordnatten ett av dessa? I så fall gör kanske LP så gott hon kan men vi har inte tillgång till detaljerna när hon gör det.
Citera
2024-03-19, 17:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Jeppsson såg inte mördarens ansikte och hade anledning att ens tänka över om det var CP han såg förrän långt senare. Han skulle inte känt igen CP i den mörka gränden om det var CP som sprang förbi enbart på löpsteget och på ryggen. Så det saknar i princip helt betydelse att han kände CP till utseendet. Jeppsson tror fel när han föreställer sig att han definitivt skulle känt igen CP under dessa omständigheter.
Citera
2024-03-19, 17:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Återigen. Du använder LJ konstant i varje inlägg.

Exakt när säger LJ att GM hade en " lite längre täckjacka av äldre typ "?!

Det absolut första han säger är fortfarande: " kan varit klädd i en mörk dunjacka."
I nästa förhör när han får möjlighet att utveckla säger han: " Jag tänkte inte så noggrant på kläderna. just då, utan nu efteråt när jag hade kontakt med polisbilarna så hade jag fått för mig att det var en typ mörkblå täckjacka eller nånting. Det var nåt mörkt i alla fall, nåt mörkt klädesplagg."

Du stoppar liksom ord i Ljs mun här och använder det för att stödja din tes om att den blå täckjackan har "stöd i materialet".

Det är fortfarande fruktansvärt oärligt debatterande.

LJ: s första intryck är en mörkt blå jacka vilket är i linje med LP: s beskrivning av vad mördaren hade och som stöds av andra vittnen. Det är du som av biasskäl vill göra dessa vittnesmål extra osäkra utan anledning när de i själva verket stöder varandra och kommer från de vittnen som stod närmast mördaren tillsammans med Anders Björkman.
Citera
2024-03-19, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jeppsson såg inte mördarens ansikte och hade anledning att ens tänka över om det var CP han såg förrän långt senare. Han skulle inte känt igen CP i den mörka gränden om det var CP som sprang förbi enbart på löpsteget och på ryggen. Så det saknar i princip helt betydelse att han kände CP till utseendet. Jeppsson tror fel när han föreställer sig att han definitivt skulle känt igen CP under dessa omständigheter.

Lars kände igen gång- och löpstilen på CP. Lars var och är säker på att det inte var CP. CP blev en lämplig syndabock tyvärr.
Citera
2024-03-19, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lirod555
Jeppsson blev hotad av CP:s polare:
https://youtu.be/pmZEnfYPjK8?si=WgxXTPI5wuV_hXTd&t=867

Finns det några riktiga belägg, bevis för det? Inte bara en utslagen persons påståenden långt senare?
Citera
2024-03-19, 17:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
När har någon argumenterat för en särställning?
Vänligen sluta upp med halmgubbarna.

Jag besvarade:

"Det stämmer inte. Lars Jeppsson uppger blå jacka och det finns fler uppgifter om en sådan hos vittnena. Skall vi uppmärksamma att LJ inte är helt säker gäller det i princip alla vittnen och den generella osäkerheten gör att de mycket väl kan ha misstagit en längre jacka för en kortare rock."

Vi tar det igen. Vänligen hänvisa till när dessa vittnen uttrycker osäkerhet kring ytterplagget!
Att de kan ha misstagit sig är ett helt annat samtal och rena spekulationer från ditt håll.

Oehört oärligt debatterande.

Vi har 22 mordplatsvittnen. Ska vi posta listan igen?
En stor majoritet pratar om ett mörkt långt ytterplagg som fladdrar. Sådär hälften använder ordet rock. Detta inkluderar också vittnen som befann sig nära. AB, AD, AH, YN osv.

Lisbeth beskriver en lite bullig blå täckjacka som går en bit nedanför midjan på en man som enligt henne står 10-15 bort.

LJ säger i första anteckningarna : "Jeppssons första intryck var att mannen kan varit klädd i en mörk dunjacka."

Redan i nästa samtal säger han följande:

"J: Jag ser en bred ryggtavla och nånting på huvudet som ser ut som en keps, nån typ :.... .... keps. Jag tänkte inte så noggrant på kläderna. just då, utan nu efteråt när jag hade kontakt med polisbilarna så hade jag fått för mig att det var en typ mörkblå täckjacka eller nånting.

F: Det var nånting som du bara hade fått för dig?

J: Ja, just, det var nånting jag hade fått för mig. Det var nåt mörkt i alla fall, nåt mörkt klädesplagg."

Att gå från ovanstående till "Sammantaget har blå jacka gott stöd i vittnesutsagorna." resulterar i att du känns oerhört oseriös faktiskt.

Jag ångrar att jag svarade dig.

Men så svara inte då. Du borde tala med din fru som väl hade vissa psykologiska insikter om ditt aggressiva och oacceptabla uppträdande mot andra.

Ja, många vittnen beskriver en mörk rock, men att eftersom ändå ett antal är inne på mörkt blå jacka har det ett gott stöd i materialet. Det är inte så enkelt att man utan urskiljning kan stödja sig på vilken uppfattning som är i majoritet liksom det inte är så enkelt som att sanningen finns i de första förhören. Du övertolkar enligt min mening denna i sig goda princip som du tydligen övertolkar säkerheten i observationerna av en mörk rock. Vittnena förväxlar troligare den mörkt blå jackan för en rock på längre håll än tvärtom. Det är därför en bättre förklaring.
Citera
2024-03-19, 17:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Lars kände igen gång- och löpstilen på CP. Lars var och är säker på att det inte var CP. CP blev en lämplig syndabock tyvärr.

Under de omständigheter som rådde då han såg mannen som sprang förbi är det osannolikt att han skulle känt igen CP trots dennes löpstil och oavsett vad Jeppsson själv tror om saken. Han överskattar de möjligheterna, inget ont om Jeppsson för det.
Citera
2024-03-19, 17:54
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man har förvisso frågat vittnen om CP: s klädsel men det är ingen minutiös utredning som definitivt slår fast allt vad CP någonsin varit klädd i. Täckjackan från spaningsbilderna på CP verkar förvisso för kort för att vara den som satt på mördaren, men det är ingen extrem skillnad mot Tensonjackan i länken ovan. Han skulle säkert modemässigt kunna acceptera att ha på sig denna Tensonjacka.

Jag uppskattar att du är med på att jackan på spaningsbilden inte passar in i vittnesmålen. Men det är ändå ett stort problem för teori CP att han vad vi vet aldrig setts i ett längre ytterplagg i något annat sammanhang.

Det kan kanske inte helt uteslutas, men ingenting talar för att han ägde eller brukade gå runt i något sådant plagg under månaderna före mordet.

Det blir som sagt lite som om en Saab girat upp från Sveavägen och mejat ner Palme till döds, och man försöker lansera CP som GM trots att han ägde en Fiat och aldrig setts köra en Saab. Då måste man in på någon väldigt långsökt teori om att han lånat en okänd Saab på ett förslaget sätt som inte rimmar med hans person eller modus operandi.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-03-19 kl. 18:05.
Citera
2024-03-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Oavsett hur vederhäftigt detta eventuellt är går ju Lisbeths utpekande inte att använda eftersom förfarandet var felaktigt. Således har ingen forskning om ”suspect identifications made with high confidence” någon bäring på diskussionen.

Då återstår bara hennes framväxande ”minnesbilder” som inte är kopplade till själva utpekandet. Betydligt mer relevant för diskussionen vore därför forskning på huruvida framväxande minnesbilder i ett senare skede kan sägas vara tillförlitliga.

Är allt som framkommer under förhören men inte sägs i det, oftast mycket korta och summariska, första förhöret "framväxande minnesbilder"?
I så fall har i princip alla vittnen i MOP "framväxande minnesbilder".
Citera
2024-03-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirod555
Är allt som framkommer under förhören men inte sägs i det, oftast mycket korta och summariska, första förhöret "framväxande minnesbilder"?
I så fall har i princip alla vittnen i MOP "framväxande minnesbilder".

Lisbeth kan inte ha någon större framväxande minnesbild på Sabb timmen efter mordet när hon finner att hennes observationer av gärningsman synes stämma väl överens med Mårten Palmes observationer av grandmannen utanför det nedsläckta skyltfönstret,där för övrigt Grandmannen uppenbarligen står och stirrar på samma soffa i detta nedsläckta fönster under cirka minst fyra minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in