2026-05-23, 05:13
Medlem
Protonic75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protonic75
Vad det kommer till Palme mordet så av alla teorier anser jag Christer A spåret vara den mest troliga. Kan inte se Vad Krille hade för motiv? Han gillade ju till och med Palme.

Och jag känner till teorin om att det CP eventuellt skulle kunna förväxlat Palme för Cigge Cedergren, men tror helt enkelt inte att en sån sopa som CP skulle kunnat ro hem en sån sak som Palmemordet.
Christer rätta element var ju att sno kvartingar på systembolaget, och knappt det klarade han ju.
Citera
2026-05-23, 14:05
Medlem
Citat:
Och jag känner till teorin om att det CP eventuellt skulle kunna förväxlat Palme för Cigge Cedergren, men tror helt enkelt inte att en sån sopa som CP skulle kunnat ro hem en sån sak som Palmemordet.
Christer rätta element var ju att sno kvartingar på systembolaget, och knappt det klarade han ju.

CP var inte gm. Lisbets utpekande var felaktigt tyvärr. Hon såg inte ens gm ansikte, utseende.

(FB) Tråden om Christer Pettersson

(FB) Tråden om Christer Pettersson
Citera
2026-05-23, 17:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det är en helt felaktig beskrivning. CP var en grov våldsbrottsling och gjorde sig även skyldig till många andra brott. Du har fallit för en myt om CP, spridd av någon som med hjälp av felaktigheter vill göra det mindre sannolikt att han mördade Palme. Vad gäller våldsamheten, hänsynslösheten och att vara kapabel att utgöra mordet hade CP inga som helst problem med en sådan sak.
Citera
2026-05-23, 17:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Vad det kommer till Palme mordet så av alla teorier anser jag Christer A spåret vara den mest troliga. Kan inte se Vad Krille hade för motiv? Han gillade ju till och med Palme.

Det var vad han själv påstod. Visserligen finns det uppgifter som styrker det, men det finns även uppgifter som motsäger det.

CP avskydde samhället i form av auktoriteter på ett allmänt plan och var starkt påverkad av sina vänner Tingström och Miekkalinna som från olika utgångspunkter ansåg att vi levde i ett orättvist tjuvsamhälle - med Palme i ledningen. CP hade också personligen reagerat starkt på hur det gick till med ett fritidshus hans far ägt och tyckte sig illa behandlad.

Att en sådan person har ett starkt drag av rättshaverist är inte alls förvånande. Inte minst eftersom Tingström i långa stycken verkligen hade rätt i han drabbats av orättvisa och CP var intelligent och kunde förstå och sympatisera med det.

Mordet utfördes inte på order av Tingström utan inspirerat av honom. Om CP var den skyldige.
Citera
2026-05-24, 17:45
Medlem
Protonic75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är en helt felaktig beskrivning. CP var en grov våldsbrottsling och gjorde sig även skyldig till många andra brott. Du har fallit för en myt om CP, spridd av någon som med hjälp av felaktigheter vill göra det mindre sannolikt att han mördade Palme. Vad gäller våldsamheten, hänsynslösheten och att vara kapabel att utgöra mordet hade CP inga som helst problem med en sådan sak.

Ok kände du CP personligen? Vet att han ju dräpte en person i sin ungdom så visst var farlig men har som sagt fått bilden av honom som misslyckat fyllo som åkte dit för allt han gjorde.
Citera
2026-05-26, 03:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ok kände du CP personligen? Vet att han ju dräpte en person i sin ungdom så visst var farlig men har som sagt fått bilden av honom som misslyckat fyllo som åkte dit för allt han gjorde.

Nej, jag kände honom inte, men jag har tagit del av hans omfattande brottskatalog. Han begick flera våldsbrott. Jag har inte tillgängligt exakt vilka, men söker man går det att få en allmän bild. Tveksamheten kring om han hade förmåga att utföra mordet gäller enligt min mening främst hans brist på vapenvana, inte att han var kapabel till brott.

CP vid tiden för mordet var en annan än den nedgångna pundare och alkis han senare blev.
Citera
2026-05-26, 09:58
Medlem
Citat:
Nej, jag kände honom inte, men jag har tagit del av hans omfattande brottskatalog. Han begick flera våldsbrott. Jag har inte tillgängligt exakt vilka, men söker man går det att få en allmän bild. Tveksamheten kring om han hade förmåga att utföra mordet gäller enligt min mening främst hans brist på vapenvana, inte att han var kapabel till brott.

CP vid tiden för mordet var en annan än den nedgångna pundare och alkis han senare blev.

Det finns flera saker som skaver. Motivbilden är krystad. Jag uppfattar icke CP som en person som skulle agera utifrån längre perspektiv Tingström.
CP var i mångt och mycket en impulsiv herre. De brott han begick med litet längre tidsperspektiv inblandat var i motivbild rån där pengar och/eller narkotika var drivkraften. Bajonettmordet är ett direkt impulsdåd.

Som jag ser det uppfyller hypotes CP endast ett M av tre..Möjlighet.

Jag jämför med hypotes Christer A..där alla tre..Medel och Motiv tillkommer..synes uppfyllda.
Citera
2026-05-26, 12:33
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det finns flera saker som skaver. Motivbilden är krystad. Jag uppfattar icke CP som en person som skulle agera utifrån längre perspektiv Tingström.
CP var i mångt och mycket en impulsiv herre. De brott han begick med litet längre tidsperspektiv inblandat var i motivbild rån där pengar och/eller narkotika var drivkraften. Bajonettmordet är ett direkt impulsdåd.

Jag jämför med hypotes Christer A..där alla tre..Medel och Motiv tillkommer..synes uppfyllda.

Nu är jag visserligen väldigt tveksam till hypotesen att CP var GM, men för att vara rättvis: rent teoretiskt kan CP ha varit GM och ändå ha agerat impulsivt. Om vi talar om en ”ensam galning” — alltså ett oplanerat dåd — räcker det i praktiken med en knäppgök och en puffra.

Men i stort har du helt rätt. CP:s ganska gedigna brottshistorik rör främst omfattande småkriminalitet: stölder, rattfylleri, misshandel och narkotikabrott. Därtill har vi det beryktade bajonettmordet, som — förutom vissa geografiska beröringspunkter — saknar egentlig likhet med ett statsministermord.
Citera
2026-05-26, 13:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Motivbilden är inte det minsta krystad. Om det var CP som sköt drevs han av samhällshat. Mordet var sedan impulsivt eftersom han agerade då möjligheten infann sig då han såg Palme vid Grand. Att sedan genomföra det med så mycket planering att han återvände med ett vapen han hade nära tillgängligt var inte konstigare än att han klarade att planera ett rån.

Motivet var alltså hans eget. Tingström och Miekkalinna var inspirationskällor som samtalspartner och vänner med eget samhällshat . Tingström kunde berätta om orättvisor mot honom som gav bränsle åt CP : s tankar. Tingström hade verkliga skäl till sitt missnöje också som fick honom att hämnas eftersom han i likhet med CP saknade spärrar. Att CP skulle anse samhället som rätt och rättvist eller varit liknöjd till skillnad från Christer A ser jag som osannolikt.

Tror man på Sigge Cedergrens utpekande på dödsbädden och det finns inget direkt skäl till att misstro det, så hade CP medel till att utgöra mordet.
Citera
2026-05-26, 13:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu är jag visserligen väldigt tveksam till hypotesen att CP var GM, men för att vara rättvis: rent teoretiskt kan CP ha varit GM och ändå ha agerat impulsivt. Om vi talar om en ”ensam galning” — alltså ett oplanerat dåd — räcker det i praktiken med en knäppgök och en puffra.

Men i stort har du helt rätt. CP:s ganska gedigna brottshistorik rör främst omfattande småkriminalitet: stölder, rattfylleri, misshandel och narkotikabrott. Därtill har vi det beryktade bajonettmordet, som — förutom vissa geografiska beröringspunkter — saknar egentlig likhet med ett statsministermord.

Mord på politiker kan se olika ut. Om GM är en ensamagerande som drivs av samhällshat är det inte något som hindrar att det är en småbrottsling som aldrig skjutit någon med revolver förut. Man kan argumentera för att CP inte passar tillräckligt bra med en gärningsmannaprofil, men att hans profil i någon högre grad talar emot att han kunde begått mordet stämmer inte.
Citera
2026-05-26, 14:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Mord på politiker kan se olika ut. Om GM är en ensamagerande som drivs av samhällshat är det inte något som hindrar att det är en småbrottsling som aldrig skjutit någon med revolver förut. Man kan argumentera för att CP inte passar tillräckligt bra med en gärningsmannaprofil, men att hans profil i någon högre grad talar emot att han kunde begått mordet stämmer inte.

Men poängen är sannolikhet, inte möjlighet.

Jag känner inte till många tydliga exempel på politikermord där gärningsmannen i första hand passar profilen återkommande småkriminell missbrukare med bakgrund i stölder, rattfylleri, misshandel och narkotikabrott. Det gör förstås inte CP omöjlig som GM, men det gör att hans profil avviker från vad man normalt förknippar med politiska attentat.
Citera
2026-05-26, 16:04
Medlem
Protonic75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men poängen är sannolikhet, inte möjlighet.

Jag känner inte till många tydliga exempel på politikermord där gärningsmannen i första hand passar profilen återkommande småkriminell missbrukare med bakgrund i stölder, rattfylleri, misshandel och narkotikabrott. Det gör förstås inte CP omöjlig som GM, men det gör att hans profil avviker från vad man normalt förknippar med politiska attentat.

Jag var i alla år säker på att det var CP, men sen när CA spåret kom fram och det gedigna arbete som Otto gjorde kring detta ändrade jag uppfattning, men visst kan det varit CP absolut. Många vill ju få det till att mordet var ett välplanerat sofistikerat proffsjobb av utländska organisationer och inte en impuls händelse av en kriminell tjackpundare från Rotebro eller en asocial introvert enstöring som råkade få syn på Palme på sin kvällspromenad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in