Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Lars Jeppsson har ingen särställning som osäkert vittne som gör att hans initiala uppgift skall bortses från på ett annat sätt än vad andras initiala uppgifter skall bortses från. Det är bara ditt hittepå utifrån ditt bias där observationer av en jacka skall förklaras bort och de två närmaste vittnena misstänkliggöras i enlighet med biaset.
När har någon argumenterat för en särställning?
Vänligen sluta upp med halmgubbarna.
Jag besvarade:
"Det stämmer inte. Lars Jeppsson uppger blå jacka och det finns fler uppgifter om en sådan hos vittnena.
Skall vi uppmärksamma att LJ inte är helt säker gäller det i princip alla vittnen och den generella osäkerheten gör att de mycket väl kan ha misstagit en längre jacka för en kortare rock."
Vi tar det igen. Vänligen hänvisa till när dessa vittnen uttrycker osäkerhet kring ytterplagget!
Att de
kan ha misstagit sig är ett helt annat samtal och rena spekulationer från ditt håll.
Oehört oärligt debatterande.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Sammantaget har blå jacka gott stöd i vittnesutsagorna. De två närmaste vittnena LJ och LP är i linje med varandra och uppger blå jacka. De kan ha misstagit sig båda två på en rock som liknar en jacka men då är de fortfarande i linje med varandra.
Vi har 22 mordplatsvittnen. Ska vi posta listan igen?
En stor majoritet pratar om ett mörkt långt ytterplagg som fladdrar. Sådär hälften använder ordet rock. Detta inkluderar också vittnen som befann sig nära. AB, AD, AH, YN osv.
Lisbeth beskriver en lite bullig blå täckjacka som går en bit nedanför midjan på en man som enligt henne står 10-15 bort.
LJ säger i första anteckningarna : "Jeppssons första intryck var att mannen
kan varit klädd i en mörk dunjacka."
Redan i nästa samtal säger han följande:
"J: Jag ser en bred ryggtavla och nånting på huvudet som ser ut som en keps, nån typ :.... .... keps. Jag tänkte inte så noggrant på kläderna. just då, utan nu efteråt när jag hade kontakt med polisbilarna så hade jag fått för mig att det var en typ mörkblå täckjacka eller nånting.
F: Det var nånting som du bara hade fått för dig?
J: Ja, just, det var nånting jag hade fått för mig. Det var nåt mörkt i alla fall, nåt mörkt klädesplagg."
Att gå från ovanstående till "Sammantaget har blå jacka gott stöd i vittnesutsagorna." resulterar i att du känns oerhört oseriös faktiskt.
Jag ångrar att jag svarade dig.