2024-03-28, 03:50
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, Lisbeth Palme säger inte detta. Hennes uppfattning som hon hela tiden gett uttryck för är att hon sett mördaren och att hon haft klart för sig det ända sedan hon fått klart för sig vilken person på mordplatsen den förmodade mördaren var, dvs den hon såg när hon såg sig om och då hon såg honom springa in i gränden.

Nej, inget direkt tyder på att LP blandat ihop mördaren med AB. De har helt olika signalement.

Nej, 12 mordplatsvittnen säger rock eller kappa och 5 säger jacka.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

För övrigt är att märka om man tror att SE var mördaren eller att mördaren bar keps, så har det mycket dåligt stöd bland vittnesmålen.

Vill man som du hävda att Jeppsson är osäker på jacka så är han också osäker på keps. Han landar till slut i att det med säkerhet var en mörk figur och inte mycket annat. Tar du bort LJ så finns ännu mindre stöd för keps.

Nej 10 av 12 av mordplatsvittnena säger från början- mörk rock som gick ner till knäna- inte blå täckjacka. Lars J var också osäker på rock eller jacka redan från början. Återstår bara Lisbet. Det mesta tyder på att Lisbet blandar ihop sina intryck från mordplatsen. Anders B lite bulliga täckjacka blir gm klädsel. Men allt tyder på att gm klädsel var mörk rock som gick ner till knäna och fladdrade när han sprang- inte blå täckjacka. CP hade inget med Palmemordet att göra.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-03-28 kl. 04:08.
Citera
2024-03-28, 09:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Nej 10 av 12 av mordplatsvittnena säger från början- mörk rock som gick ner till knäna- inte blå täckjacka. Lars J var också osäker på rock eller jacka redan från början. Återstår bara Lisbet. Det mesta tyder på att Lisbet blandar ihop sina intryck från mordplatsen. Anders B lite bulliga täckjacka blir gm klädsel. Men allt tyder på att gm klädsel var mörk rock som gick ner till knäna och fladdrade när han sprang- inte blå täckjacka. CP hade inget med Palmemordet att göra.

Vadå nej? Har du inte läst sammanställningen? Av 20 mordplatsvittnen säger initialt 12 rock eller kappa, 5 säger jacka, och 3 har ingen uppfattning. Ett vittne säger keps och det är Lars Jeppsson som du vill räkna som allmänt osäker, fast han inte direkt var mer osäker än någon annan.

Vad är felet med sammanställningen menar du? Det fanns definitivt fler än 12 mordplatsvittnen.

Citera
2024-03-28, 09:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vadå nej? Har du inte läst sammanställningen? Av 20 mordplatsvittnen säger initialt 12 rock eller kappa, 5 säger jacka, och 3 har ingen uppfattning. Ett vittne säger keps och det är Lars Jeppsson som du vill räkna som allmänt osäker, fast han inte direkt var mer osäker än någon annan.

Vad är felet med sammanställningen menar du? Det fanns definitivt fler än 12 mordplatsvittnen.

Lisbeths vittnesmål ("blå något bullig täckjacka") sticker väl ut lite där. Ingen av de 26 andra i sammanställningen du länkar till säger något om "blå", ingen säger "bullig", och ingen säger något om "täckjacka".
Citera
2024-03-28, 11:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Lisbeths vittnesmål ("blå något bullig täckjacka") sticker väl ut lite där. Ingen av de 26 andra i sammanställningen du länkar till säger något om "blå", ingen säger "bullig", och ingen säger något om "täckjacka".

Lars Jeppsson uppger mörkt blå dunjacka, vilket är synonymt med täckjacka. Blå förtydligas i senare förhör där han uttrycker osäkerhet, men det är hans första intryck att det är en mörk jacka och det finns ingen anledning att tro att han lagt till blå i det förhör där han medger sin osäkerhet.

http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Med ”lite bullig” skall rimligtvis förstås ”inte speciellt bullig”.

LP och LJ står relativt nära mördaren när de gör sina observationer. På längre håll är det längden som är relevant. Uppger man jacka är det förenligt med blå täckjacka men inte med svart rock.

För mig är det som sagt talande att de närmaste vittnena uppger mörkblå täckjacka. Om polisen Lena Löhr har rätt uppger Anders Björkman det också initialt, och ändrat sig då eventuellt när han på mordplatsen hör svart rock av andra vittnen, vilket kan förklara varför hans vittnesmål avviker från LP: s och LJ: s. På håll kan en längre jacka misstas för mörk rock.
Citera
2024-03-28, 12:33
Citat:

Du vägrar inse att du har fel. 10 av 12 ansåg redan från början att gm hade en mörk rock eller kappa som gick ner till knähöjd. Inte en blå lite bullig täckjacka som Lisbet ansåg. Lars J var osäker på jacka eller rock. CP hade ingen sådan klädsel som gm hade på sig.

https://www.youtube.com/watch?v=734G...saligblandning
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-03-28 kl. 12:36.
Citera
2024-03-28, 14:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Du vägrar inse att du har fel. 10 av 12 ansåg redan från början att gm hade en mörk rock eller kappa som gick ner till knähöjd. Inte en blå lite bullig täckjacka som Lisbet ansåg. Lars J var osäker på jacka eller rock. CP hade ingen sådan klädsel som gm hade på sig.

https://www.youtube.com/watch?v=734G...saligblandning

Mordplatsvittnena var 20 st. Det säger även Borgnäs i filmen du länkar till. Varför skriver du om 12 vittnen?
Citera
2024-03-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Har du läst något alls om falska minnen? Eller grundläggande litteratur hur minnen fungerar?

1. Händelse X sker.
2. Efter tidsrymd X återkallar du minnet av denna händelse. Redan då kommer det att vara små fel.
3. Efter tidsrymd X återkallar du minnet igen. Denna gång minns du inte händelsen. Du minns minnet av händelsen. Och denna gång har ännu fler fel adderats.
4. Efter tidsrymd X återkallar du minnet igen. Denna gång minns du minnet av minnet av händelsen.
Osv osv osv.

Problemet är det finns inget sätt för att dig att särskilja punk 4 med punkt 1.
Du kommer uppfatta det som att punkt 4 alltid har varit korrekt.

Du kommer inte ha någon vettig förklaring på om någon påpekar att vid punkt 2 sa du inte X. Och att vid punkt 4 har du adderat helt ny info. För dig är punkt 4 korrekt och det enda du kan säga är att i såfall tänkte du inte på det vid punkt 2.
Hjärnan sparar inte alla versioner av minnet. Den sista versionen sparar över de äldre.

Det är vansinnigt simplistiskt av dig att hela tiden undra om folk tror att LP ljuger.
Med all sannolikhet gör hon inte det. Hon förmedlar den information som hon har tillgänglig vid tidpunkt X.

Problemet är fortfarande att minnen är dynamiska och ändras varje gång du återkallar dem.

Finns oerhörda mängder studier på det här.

Det är helt enligt känd vetenskap att när väl LPs falska minne gällande ansiktet är på plats så kommer hon uppleva det som om hon alltid har haft det minnet.

OBS: Jag säger inte att så är fallet. Jag pratar hypotetiskt.

Vad anser du om bevisvärdet av ett utpekande i en korrekt utförd vittneskonfrontation? Om vittnet dessutom uppger sig vara helt säker på att den utpekade är identisk med GM.
Citera
2024-03-28, 14:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Vad anser du om bevisvärdet av ett utpekande i en korrekt utförd vittneskonfrontation? Om vittnet dessutom uppger sig vara helt säker på att den utpekade är identisk med GM.

Ger mig mer info.

När skulle observationen av GM har gjorts i tiden och under vilka förhållanden osv?
Citera
2024-03-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ger mig mer info.

När skulle observationen av GM har gjorts i tiden och under vilka förhållanden osv?

Om konfrontationen med LP skötts enligt konstens alla regler, allt annat lika.
Citera
2024-03-28, 18:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//

Citat:
Lars Jeppsson uppger mörkt blå dunjacka
Jag hänger inte med riktigt nu. Menar du att det är något fel i den där sammanställningen du hela tiden själv hänvisar till?
Senast redigerad av Draifos 2024-03-28 kl. 18:43.
Citera
2024-03-28, 22:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag hänger inte med riktigt nu. Menar du att det är något fel i den där sammanställningen du hela tiden själv hänvisar till?

Nej, som jag förklarar ovan så anger initialt Jeppsson mörk dunjacka. Sammanställningen jag länkar till ger en summarisk överblick över vad vittnena uppger initialt.

Jeppsson förtydligar senare i april det till blå täckjacka vilket han menar var var vad han fått för sig och uppgav till poliserna på mordplatsen. Jag försökte vara tydlig med det ovan.

Jag anser inte att principen att de första förhören är viktigast skall tolkas så att de är de enda som är viktiga och alltid skall betraktas isolerat.
Citera
2024-03-28, 22:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Om konfrontationen med LP skötts enligt konstens alla regler, allt annat lika.

Tack för förtydligandet.

Det finns ingen känd vetenskap (eller juridisk praxis) att luta sig emot här.

Även om utpekandet hade varit 100% by the book kvarstår grundproblematiken.

LP nämner inte i de initiala förhören att hon har sett ansiktet. Det är först efter fantombilden hon börjar prata.
LP vet inte vem som har skjutit dem.
LP kan inte beskriva GMs rörelser på brottsplatsen på ett överensstämmande eller trovärdigt (övrigt material) sätt. Faktum är att det vid 2 tillfällen blir direkt fel. GM stod aldrig 10 - 15 meter bort efter skotten. GM stannade inte 70 meter in i gränden och stirrade på henne.
LP verkar helt ovetande om att GM befann sig ca 1 meter från henne.
Det finns i hennes uppgifter att hon inte har några detaljer om utseendet att lämna.

Sedan har vi det inte så lilla problemet att det är 2 år! efteråt.
Jag slänger ut frågan igen - Finns det någon praxis här?
Finns det något känt fall alls i historien där ett offer/vittne har pekat ut någon med pricksäkerhet efter så lång tid? Jag kan inte hitta något och jag känner inte till något.

Mitt svar är iaf nej. Även om utpekandet hade varit 100% by the book hade det inte spelat någon roll. Problemet (för mig) är inte hur utpekandet gick till. Det är hur hon lämnade sina uppgifter. Se punkt 1-5. Hon saboterade sitt eget vittnesmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in