Citat:
Ursprungligen postat av
E.M.S.I.
Lärare på komvux här, inom just undersköterskeutbildning. Ingen här kommer ge dig svar generellt. Olika skolor gör olika. Olika lärare på samma skola gör Olika. Osv. Fråga din lärare på skolan hur det går till. Se första testet som ett lära-känna- moment. Men. Plugga innan på avsedda avsnitt. Som lärare sliter jag mitt hår när elever kommer och testar att skriva fast de inte pluggat. Realitetet blir slöseri av din tid som elev och min tid som lärare.
JAG föredrar papper och penna-prov. Gällande uppgifter avråder Skolverket numer från att använda inlämningsuppgifter som betygsättande moment pga att vi omöjligt ser vad som är AI. Många skolor kommer troligen inom kort övergå till fler prov, och att skriva uppgifter på plats u skolan som examinerande vilket kräver mkt mer av elever. Plugga in större områden etc .
Vissa komvuxare klarar av att plugga in 2 sidor i boken, andra klarar av 3 områden på samma gång. Mkt är att skräddarsy och anpassa till höger och vänster. Har pluggat en del högskolepoäng och har ett par examen därifrån. Komvux är väldigt daltigt och anpassat jämfört med att vara student på högskolan.
Tack för svar, det uppskattas!,
Nu gick inte bara min, men även flera andra skolor i konkurs dessvärre. Lade ned helt enkelt mitt i utbildningen. Fick en ny skola, men tycker att upplägget på dessa Komvux- skolor har varit mycket struligt. Jag har så långt in bra betyg och precis som du skriver så känns det "daltigt".
Kanske bara att härda ut?!,
Man får bråka en hel del med skolor, syv och APL samordnare som verkar vilja styra allt själva. (Förmodligen hårt ansatta för att skolan ska tjäna in sina pengar).
Det värsta var att vår skola inte talade om för oss för ens precis innan de stängde ned.
//Ozzelott