2024-03-14, 07:28
Medlem
Komvux, skillnad på distans och platsstudier

Hej,

Jag har kollat genom några trådar om Komvux och hittar ingen men just min frågeställning. Vad är det för skillnad på studier på distans och studier som är lärarledda på plats på komvux? Säg att jag läser historia, kommer jag att ha onlinelektioner om jag studerar distans, eller förväntas jag plugga in allt på hemmaplan? Är det i så fall mer texter som ska författas under resans gång (vid distansstudier). Jag frågar för att jag har en anhörig som tidigare läste svenska och hade 0 (noll) lektioner och bara förväntades lämna in uppgifter.
Citera
2024-03-14, 07:54
Medlem
Det bör du fråga kommunen om, då det varierar. Är det på distans så brukar det vara lektioner i Zoom och några fysiska träffar. Men upplägget ser annorlunda ut överallt. Du förväntas naturligtvis att lämna in prov/texter för att bevisa dina kunskaper
Citera
2024-03-14, 07:54
Medlem
styckets avatar
Hade inga lektioner när jag läste komvux distans. Har lätt för mig i skolan så det passade jätte bra för mig la ned väldigt lite tid på varje kurs. Gjorde uppgifterna på nån timme per vecka resten glassade jag runt med massor av fritid och tusenlappar från csn =)
Citera
2024-03-14, 10:42
Medlem
Jag rekommenderar distans, allt är ju vad man vill och orkar. Min personliga erfarenhet av komvux är att det är fyllt med icke-svenskar och människor som bara vill fördriva tiden, två tre likasinnade som mig hittade jag på plats, som ville vidare. Majoriteten var där för att soc eller AFM har satt dom där. Lärarna och rektorerna är nersmetade med dagens propaganda politik.
Jag klarade två kurser på plats, resterande 8 har jag gjort på distans och rekommenderar det av flera anledningar:

* Du får mer pengar över varje månad om du går på CSN (slipper ta dig fram och tillbaka om du inte har gå avstånd)

* Du slipper gå ner till bebis nivå på svenskan för att folk ska förstå dig

* Som ovan sa, har man lätt för dessa ämnen så behöver man lägga mindre tid hemma än man vad MÅSTE göra på plats.

*Det är frihet under ansvar.

Sen är det upp till dig! Trivs du i sådana miljöer och känner att du inte har något emot andra kulturer och dofter kör på plats!

Ska också tillägga att det är ”lektioner” fast med videos på youtube och uppgifter du kan repetera, sen följer man liksom ett schema, vilka sidor du ska läsa etc sen koller det prover på olika delar för att mäta din kunskap som sen avrundas med slutprov, muntlig examination och en skriftlig examination. Är det Svenska, Engelska eller Matematik så är det obligatoriskt NP på plats.

OBS
PRATAR AV MIN ERFARENHET, finns säkert bättre skolor, jag gick på Hermods, nu NTI distans, NTI har enklare mall att följa på hemsidan medans hermods är rätt krånglig!
Senast redigerad av Southie 2024-03-14 kl. 10:44.
Citera
2024-03-14, 10:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenpelare
Hej,

Jag har kollat genom några trådar om Komvux och hittar ingen men just min frågeställning. Vad är det för skillnad på studier på distans och studier som är lärarledda på plats på komvux? Säg att jag läser historia, kommer jag att ha onlinelektioner om jag studerar distans, eller förväntas jag plugga in allt på hemmaplan? Är det i så fall mer texter som ska författas under resans gång (vid distansstudier). Jag frågar för att jag har en anhörig som tidigare läste svenska och hade 0 (noll) lektioner och bara förväntades lämna in uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det bör du fråga kommunen om, då det varierar. Är det på distans så brukar det vara lektioner i Zoom och några fysiska träffar. Men upplägget ser annorlunda ut överallt. Du förväntas naturligtvis att lämna in prov/texter för att bevisa dina kunskaper
I Stockholm finns det femtielva olika företag som har onlinekurser för komvux, och vad jag hört så är alla ungefär samma: det finns inga närvarokrav*, och inga riktiga lektioner. I vissa kurser så erbjuds det lektioner, men de är helt frivilliga, och täcker inte hela kursen på det vis de gör vid traditionell undervisning.

Sen finns det olika nivåer av seriositet bland företagen. Hermods är t.ex. känt för att vara ganska oseriöst och löst organiserat, med låga krav, medan NTI är ett av de mer seriösa, med välstrukturerade studiescheman och högre krav.

*Vissa kurser kan ha obligatoriska nationella prov eller laborationer, och vissa kommuner har avtal där man måste skriva prov på plats. De flesta verkar dock tillåta prov på distans (undantaget eventuella nationella prov).
Citera
2024-03-14, 11:05
Medlem
Kantarellgudens avatar
Du kan ju anmäla dig och ta reda på det själv hur det är, erfarenhet med distansstudier är en särskilt nyttig erfarenhet att ha om du aldrig gjort det innan.
Citera
2024-04-08, 13:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade till samlingtråd.

Rubrik justerad.

Mod.
Citera
2024-05-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott
Hallå där,

Mod får placera om om jag råkar posta fel nu, men tyckte den här tråden verkade lämplig så att jag inte gör en ny.

Jag är nyfiken på hur skrivningar (prov) går till på Komvux.

Frågade både lärarna och SYVen men de menade på att det sker med papper och penna såtillvida att man inte har någon svårighet eller hinder som gör att man måste skriva på en dator.

Är det multiple-choice-frågor och eller ska man skriva sina svar, och är det som läraren sade ca 2 timmar skrivning. Hur många frågor är det?
Frågan gäller främst just undersköterskeutbildningen på Komvux-nivå.

Vi ska skriva första provet efter 10 veckor. Och frågan är om det är samma på alla 10 - 15 delkurser?!

Upplys mig!

//Ozzelott

Lärare på komvux här, inom just undersköterskeutbildning. Ingen här kommer ge dig svar generellt. Olika skolor gör olika. Olika lärare på samma skola gör Olika. Osv. Fråga din lärare på skolan hur det går till. Se första testet som ett lära-känna- moment. Men. Plugga innan på avsedda avsnitt. Som lärare sliter jag mitt hår när elever kommer och testar att skriva fast de inte pluggat. Realitetet blir slöseri av din tid som elev och min tid som lärare.

JAG föredrar papper och penna-prov. Gällande uppgifter avråder Skolverket numer från att använda inlämningsuppgifter som betygsättande moment pga att vi omöjligt ser vad som är AI. Många skolor kommer troligen inom kort övergå till fler prov, och att skriva uppgifter på plats u skolan som examinerande vilket kräver mkt mer av elever. Plugga in större områden etc .

Vissa komvuxare klarar av att plugga in 2 sidor i boken, andra klarar av 3 områden på samma gång. Mkt är att skräddarsy och anpassa till höger och vänster. Har pluggat en del högskolepoäng och har ett par examen därifrån. Komvux är väldigt daltigt och anpassat jämfört med att vara student på högskolan.
Citera
2024-06-08, 18:51
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Lärare på komvux här, inom just undersköterskeutbildning. Ingen här kommer ge dig svar generellt. Olika skolor gör olika. Olika lärare på samma skola gör Olika. Osv. Fråga din lärare på skolan hur det går till. Se första testet som ett lära-känna- moment. Men. Plugga innan på avsedda avsnitt. Som lärare sliter jag mitt hår när elever kommer och testar att skriva fast de inte pluggat. Realitetet blir slöseri av din tid som elev och min tid som lärare.

JAG föredrar papper och penna-prov. Gällande uppgifter avråder Skolverket numer från att använda inlämningsuppgifter som betygsättande moment pga att vi omöjligt ser vad som är AI. Många skolor kommer troligen inom kort övergå till fler prov, och att skriva uppgifter på plats u skolan som examinerande vilket kräver mkt mer av elever. Plugga in större områden etc .

Vissa komvuxare klarar av att plugga in 2 sidor i boken, andra klarar av 3 områden på samma gång. Mkt är att skräddarsy och anpassa till höger och vänster. Har pluggat en del högskolepoäng och har ett par examen därifrån. Komvux är väldigt daltigt och anpassat jämfört med att vara student på högskolan.

Tack för svar, det uppskattas!,

Nu gick inte bara min, men även flera andra skolor i konkurs dessvärre. Lade ned helt enkelt mitt i utbildningen. Fick en ny skola, men tycker att upplägget på dessa Komvux- skolor har varit mycket struligt. Jag har så långt in bra betyg och precis som du skriver så känns det "daltigt".
Kanske bara att härda ut?!,
Man får bråka en hel del med skolor, syv och APL samordnare som verkar vilja styra allt själva. (Förmodligen hårt ansatta för att skolan ska tjäna in sina pengar).
Det värsta var att vår skola inte talade om för oss för ens precis innan de stängde ned.

//Ozzelott
Citera
2024-06-09, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott
Tack för svar, det uppskattas!,

Nu gick inte bara min, men även flera andra skolor i konkurs dessvärre. Lade ned helt enkelt mitt i utbildningen. Fick en ny skola, men tycker att upplägget på dessa Komvux- skolor har varit mycket struligt. Jag har så långt in bra betyg och precis som du skriver så känns det "daltigt".
Kanske bara att härda ut?!,
Man får bråka en hel del med skolor, syv och APL samordnare som verkar vilja styra allt själva. (Förmodligen hårt ansatta för att skolan ska tjäna in sina pengar).
Det värsta var att vår skola inte talade om för oss för ens precis innan de stängde ned.

//Ozzelott

Gissar att du läst via ett privat utbilingsföretag? Jobbade för ett sådant tidigare, innan det också lade ner. En mkt otrygg utbildningsform för både elev och anställda tyvärr som många kommuner dessvärre gått över till. Kommunal utbildning är säkrare kort... där det finns.
Beklagar verkligen allt strul som det medför dig och övriga elever etc.
Dessvärre är det nog bara att härda ut, ja.
Citera
2024-06-26, 22:49
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Gissar att du läst via ett privat utbilingsföretag? Jobbade för ett sådant tidigare, innan det också lade ner. En mkt otrygg utbildningsform för både elev och anställda tyvärr som många kommuner dessvärre gått över till. Kommunal utbildning är säkrare kort... där det finns.
Beklagar verkligen allt strul som det medför dig och övriga elever etc.
Dessvärre är det nog bara att härda ut, ja.

Stort tack för svar, det uppskattas!

Ja precis, den första skolan hette KUI och var helt "ok", medans den andra skolan, Cuben inte var något vidare alls.

Nu går jag vidare till en tredje skola och där får vi se om de håller måttet, men alla tre är privata. Även fler privata kommer ju lägga ned också.

Frågan är om man ska köra hela utbildningen klart och fortsätta att jobba som uska sedan eller vad man ska göra?, eller dra utomlands igen. Men det skulle kännas som en halv-fail om du förstår vad jag menar?!

Mvh

//Ozzelott
Citera
2024-09-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvenbeen
Tänkte söka in som elektriker på komvux men har kompletta gymnasiebetyg. Kommer det bli svårt för mig att få plats då? Jag läste att man prioriterar folk med låg utbildbingsnivå, alltså folk som inte gått gymnasiet alls och att folk som gått gymnasiet sällan får plats

Hur gick det för dig? Är i samma sits som dig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in