2024-03-10, 21:39
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Otroligt konstigt att så många vältränade människor som ser bra ut, lider av psykisk ohälsa isåfall.
...men fortfarande i mindre grad än folk som inte gör det, bevisligen. Ingen har riktigt övertygande lyckats motbevisa "En sund själ i en sund kropp" än så länge. Det är där man borde börja i alla fall, innan man tar till mediciner som gör en passiv och fet. Effekten av mycket psykofarmaka äe högst marginell, och speciellt sedan serotonin-obalans hypotesen visade sig vara fel för något år sedan är det konstigt att ssri-preparat fortfarande används.
Citera
2024-03-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
...men fortfarande i mindre grad än folk som inte gör det, bevisligen. Ingen har riktigt övertygande lyckats motbevisa "En sund själ i en sund kropp" än så länge. Det är där man borde börja i alla fall, innan man tar till mediciner som gör en passiv och fet. Effekten av mycket psykofarmaka äe högst marginell, och speciellt sedan serotonin-obalans hypotesen visade sig vara fel för något år sedan är det konstigt att ssri-preparat fortfarande används.
Det stämmer absolut inte . Majoriteten av alla jag har känt med psykisk ohälsa har tränat regelbundet. De som varit enormt överviktiga har inte blivit det pga "lathet" utan pga psykiatrins mediciner.
Citera
2024-03-10, 21:50
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Det stämmer absolut inte . Majoriteten av alla jag har känt med psykisk ohälsa har tränat regelbundet. De som varit enormt överviktiga har inte blivit det pga "lathet" utan pga psykiatrins mediciner.

Det är ju det jag säger, jävla gifter psykiatrin stoppar I folk. Men jag lovar att jag skall överge gamla visdomar, egna erfarenheter samt en massa forskning i ämnet eftersom du känner folk som kullkastar hela teorin.
Citera
2024-03-10, 21:54
Medlem
Citat:
Det är ju det jag säger, jävla gifter psykiatrin stoppar I folk. Men jag lovar att jag skall överge gamla visdomar, egna erfarenheter samt en massa forskning i ämnet eftersom du känner folk som kullkastar hela teorin.
Jag har aldrig påstått att människor medicineras korrekt inom psykiatrin eftersom läkemedel skrivs ut på rena gissningar och vårdskadar människor genom biverkningar, långsiktiga skador etcetera. Jag säger däremot att medicinsk vård för många människor är nödvändigt. Rätt mediciner i rätt doser då, inte någon apotekets häxblandning.
Citera
2024-03-10, 22:07
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att människor medicineras korrekt inom psykiatrin eftersom läkemedel skrivs ut på rena gissningar och vårdskadar människor genom biverkningar, långsiktiga skador etcetera. Jag säger däremot att medicinsk vård för många människor är nödvändigt. Rätt mediciner i rätt doser då, inte någon apotekets häxblandning.

Visst behövs medicin vid riktig psykisk sjukdom, men det skrivs ut till höger och vänster för helt normala greijer som att vara lite ledsen eller nervös ibland. Och så finns det en massa riktlinjer som strular till det, har en medicin missbrukspotential så undviker man den oavsett om patienten har missbruk eller inte. I somras var det en läkare som erbjöd mig neuroleptika då jag klagade på att jag sovit lite dåligt på sistone, jag ville inte ens ha hjälp med det utan bara konstaterade att det kan vara därför mitt blodtryck var högre än vanligt.
Citera
2024-03-10, 22:11
Medlem
Citat:
Visst behövs medicin vid riktig psykisk sjukdom, men det skrivs ut till höger och vänster för helt normala greijer som att vara lite ledsen eller nervös ibland. Och så finns det en massa riktlinjer som strular till det, har en medicin missbrukspotential så undviker man den oavsett om patienten har missbruk eller inte. I somras var det en läkare som erbjöd mig neuroleptika då jag klagade på att jag sovit lite dåligt på sistone, jag ville inte ens ha hjälp med det utan bara konstaterade att det kan vara därför mitt blodtryck var högre än vanligt.
Ja TS verkar vara en av "offren" för utskrivning av mediciner utan korrekt vård då hen inte ska behöva äta en massa mediciner ändå må dåligt. En viss självskattad förbättring är inte detsamma som att medicinerna verkligen hjälper. Jag syftar på att medicinerna generellt alltid ger någon känsla av förbättring då de verkar kemiskt. Är det inte en påtaglig förbättring är något i behandlingen fel och byter man inte ut medicinen så bör man iallafall se till resten av vårdbehovet.
Citera
2024-03-10, 22:14
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ja TS verkar vara en av "offren" för utskrivning av mediciner utan korrekt vård då hen inte ska behöva äta en massa mediciner ändå må dåligt. En viss självskattad förbättring är inte detsamma som att medicinerna verkligen hjälper. Jag syftar på att medicinerna generellt alltid ger någon känsla av förbättring då de verkar kemiskt. Är det inte en påtaglig förbättring är något i behandlingen fel och byter man inte ut medicinen så bör man iallafall se till resten av vårdbehovet.

De leder ofta till långsiktig försämring också. Att inte vara ledsen är tillfälligt bra, men att aldrig mer vara glad bör också ses som försämring.
Citera
2024-03-10, 22:25
Medlem
Citat:
De leder ofta till långsiktig försämring också. Att inte vara ledsen är tillfälligt bra, men att aldrig mer vara glad bör också ses som försämring.
Ja. Mediciner är långsiktigt inte bra om de inte fungerar.
Hur många vårdbelastande kvinnor är inte det av just det skälet att medicinerna verkar genom att främst ta bort hämningar ? Det finns såklart ett samband mellan så kallad "borderline"- problematik och psykiatrins läkemedel.

Det är känt att medicinerna kan trigga självmord när patienternas hämningar släpper innan den antidepressiva effekten kommer från läkemedel mot depressioner men jag är övertygad om att många och då framförallt kvinnor är vårdskada de och har självskadebeteenden som framkallats av mediciner.

Men det är något läkare inte vill erkänna. I framtiden kommer nog människor se att jag får rätt i min analys av vad som pågår inom den psykiatriska vården och att många blir sjuka via den.
Citera
2024-03-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
I tusentals år har människan levt livet utan minsta möjlighet att ta ett piller för att döva ångest, öka trötthet, minsta trötthet, hämma serotonin, neuroleptika... Inget av det du äter är normalt men du är givetvis en guldklimp för Big Pharma som nu fått fritera din hjärna.

Du har fel. Opium och cannabis har använts i 5-10 tusen år bakåt i tiden.
Citera
2024-03-10, 22:41
Medlem
Lita inte på någon av ”experterna” på Flashback. Be att få en second opinion av en annan psykiatriker, och fråga denne om medicineringen.
Citera
2024-03-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Det var en del mediciner du äter med. Alimemazin och melatonin tas väl bara på kvällen när du ska sova?

Vet inte om alimemazin kan tas på dagen. Jag tar den på kvällen. Melatonin tar jag till natten.

Jo jag tar en del mediciner men tror inte att jag kan minska mer på dem. Mår för ofta för dåligt för det.
Citera
2024-03-10, 23:05
Avstängd
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Hej, vill gärna ha lite input om min medicinering. Min läkare säger att det ör många som har olika mediciner. Jag är ändå fundersam om det är ”normalt” att äta så många varje morgon. Jag mår skit och ha gjort i 15 årstid. Depression ångest hjärtklappning social fobi.
Jag äter
Sertralin
Voxra
Lyrica
Lamotrigin
Olanzapin
Propanolol
Vid behov Stesolid
Låter inte klokt.

Är du så hopplös att han bara skriver ut skit för att du inte fattar att du måste träna och börja jobba?

Depression och social fobi är ingenting som kan medicineras så att man ska bli frisk ifrån det. Du måste träna fysiskt och möta människor på daglig basis och få rutiner för att inte vara deprimerad med social fobi.

Isolering = ökar problemen

Hade också dina bekymmer en gång i tiden. Jag är fri så det går. Har inte dom problemen längre, och ja, jag kunde inte ens gå till affären själv.

KBT
Eller kör bara

Beror på hur villig du är att få en förändring. Dom två första veckorna av mitt liv på mitt första jobb så ville jag dö.

Sedan började problemen försvinna. Idag lever jag ett väldigt socialt och framgångsrikt liv. Enormt självständig och totala motsatsen till vem jag då var.

Ens eget psyke kan bli ett fängelse om man tillåter ens tankar bestämma allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in