2024-03-10, 23:18
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Du har fel. Opium och cannabis har använts i 5-10 tusen år bakåt i tiden.

Möjligt att folk har använt alkohol i syfte att döva ångest men opium (p. somniferum) har aldrig varit allmängods världen över men det är sant att det har brukats av flera olika folk men ingen av oss vet i vilket syfte.

Tex indianstammar i Sydamerika drog in röken från tobaks- och kakaoplantor genom näsan med speciella pipor och ingen av oss idag skulle ju använda oss av snus och o'boj för att bli höga, men det var så de gjorde då och vi kan inte veta om man använt c. ruderalis för att göra verktyg (rep) eller för ritual (kanske endast präster/shamaner fick röra växten).

Här i Sverige växer vare sig p. somniferum eller c. ruderalis naturligt utan det är först den moderna människan som har tillgång till dem + fentanyl, SSRI, xanax osv och hur bra har det gått egentligen?
Citera
2024-03-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niederhogg
Lyrican har han antagligen för ångest.
Ja Lyrica är ju rätt så kraftigt ångestdämpande.

På den listan återfinns 4 antidepressiva som kunde ha kapats ner till en, Lyrica mot ångest, stesolid vid behov samt väck med stämningstabiliserande (om vederbörande inte är bipolär) och antipsykotikan (Olanzapin) som inte dämpar ångest ett skit utan är till för att medicinera just psykos.

En medicin mot depression, en mot ångest samt en vid behov hade räckt gott och väl.

Vilken antidepressiv som funkar bäst får man dock prova sig fram till.
Citera
2024-03-11, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Möjligt att folk har använt alkohol i syfte att döva ångest men opium (p. somniferum) har aldrig varit allmängods världen över men det är sant att det har brukats av flera olika folk men ingen av oss vet i vilket syfte.

Tex indianstammar i Sydamerika drog in röken från tobaks- och kakaoplantor genom näsan med speciella pipor och ingen av oss idag skulle ju använda oss av snus och o'boj för att bli höga, men det var så de gjorde då och vi kan inte veta om man använt c. ruderalis för att göra verktyg (rep) eller för ritual (kanske endast präster/shamaner fick röra växten).

Här i Sverige växer vare sig p. somniferum eller c. ruderalis naturligt utan det är först den moderna människan som har tillgång till dem + fentanyl, SSRI, xanax osv och hur bra har det gått egentligen?

Om det vuxit i Sverige eller ej är inte relevant. Det relevanta var att människan använt substanser för att dämpa ångest i tusentals år. De va ytterst få människor som livnärde sig i Norden under denna tid. Majoriteten av människor hade förmodligen tillgång till olika substanser från svampar och cannabis och levde på varmare breddgrader.
Citera
2024-03-11, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad varje medicin gör kan du göra här, eller fråga AI.

Fick du en i taget? Fanns det en punkt då flera inte hjälpte mer? Finns det en medicin som hjälpt bäst?

Vad har du för diagnoser? Folk här säger att medicin är gift men har man riktiga mentalsjukdomar så är det inte så enkelt som att "leva rätt", de bryr sig inte om om någon återfaller t ex i psykos eller destruktiv depression.

Jag har fått medicinerna en efter en. Jag har emotionell instabil personlighetsstörning, generaliserat ångest syndrom, depression, social fobi, Asperger. Jag skulle inte kunna leva utan mediciner. Lamotrigin hjälpte mycket i början men nu vet jag inte flera år senare. Olanzapin hjälper att jag kan sova en hel natt, Ssri har jag då jag måste ha serotonin. Sen lades Voxra till. Propanolol för skyhög puls
Citera
2024-03-11, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Vet inte om alimemazin kan tas på dagen. Jag tar den på kvällen. Melatonin tar jag till natten.

Jo jag tar en del mediciner men tror inte att jag kan minska mer på dem. Mår för ofta för dåligt för det.

Alimemazin tas oftas till natten för att kunna sova
Citera
2024-03-11, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Låter inte klokt.

Är du så hopplös att han bara skriver ut skit för att du inte fattar att du måste träna och börja jobba?

Depression och social fobi är ingenting som kan medicineras så att man ska bli frisk ifrån det. Du måste träna fysiskt och möta människor på daglig basis och få rutiner för att inte vara deprimerad med social fobi.

Isolering = ökar problemen

Hade också dina bekymmer en gång i tiden. Jag är fri så det går. Har inte dom problemen längre, och ja, jag kunde inte ens gå till affären själv.

KBT
Eller kör bara

Beror på hur villig du är att få en förändring. Dom två första veckorna av mitt liv på mitt första jobb så ville jag dö.

Sedan började problemen försvinna. Idag lever jag ett väldigt socialt och framgångsrikt liv. Enormt självständig och totala motsatsen till vem jag då var.

Ens eget psyke kan bli ett fängelse om man tillåter ens tankar bestämma allt.

Jaså är det så illa med alla mina mediciner. Är det starka liksom tunga mediciner? Läkaren/läkarna jag har/haft vet mycket väl vilka mediciner jag äter, men ingen har ifrågasatt antalet eller om någon är onödig eller överflödig osv. De har lagt till mediciner en efter en.
En förändring vore inte fel men rädd att jag inte är kapabel till att börja träna, möta folk, jobba som vanligt igen, är kroniskt deprimerad och sociofob
Citera
2024-03-11, 06:11
Medlem
Muppetys avatar
Jag tar 6 olika psykofarmaka o det funkar, jag är fri från ångest numera. Hade 7 st innan men skippade Melatoninet.

Visst skulle man vilja bli fri från resten också, men jag har inga biverkningar av de, o räknar med att jag kan äta dom livet ut. Har provat nästan alla mediciner som finns o kommit fram till att min cocktail hjälper bra.

Men ingen medicin kommer ens i närheten av hur jag blev bättre när jag la om mina sömnvanor, alkoholvanor och matvanor.

EDIT: Har varit dålig sen 1996, men för 3 år sen (när jag gjorde mina förändringar) så släppte äntligen depression, efter 25 år.
Senast redigerad av Muppety 2024-03-11 kl. 06:14.
Citera
2024-03-11, 06:18
Medlem
davetheslaves avatar
Prova om du kan bli av med voxran o sertralinet iaf, utan att deppa ihop. Lyricas avtändning skulle jag inte önska min värsta fiende så håll kvar på den så länge du kan.. :-)

Tog själv 2000mg lyrica om dan innan det blev narkotikaklassat, hooohheeee heroin är lättare att sluta med.
Citera
2024-03-11, 11:06
Medlem
zombie-nations avatar
Om det funkar är det väl bra? Jag trodde problemet var att de inte funkade.
Citera
2024-03-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcuteAppendictis
Det är väl många som äter de här medicinerna vad jag förstått. Sertralin går på serotonin. Voxra på dopamin och noradrenalin. Lamotrigin stämningsstabiliserar. Lyrica är mot ångest, likaså Olanzapin. Propanolol för hjärtklappning. Stesolid vid behov men hjälper föga dock. Tror du som överhus här säger att jag är övermedicinerad? Läkarna vet mycket väl vilken cocktail av läkemedel jag äter varje dag.

Det är många. Men alla fyller ju sitt syfte. De jag skulle lagt en förfrågan på är Olanzapin. De är emot schizofreni/psykos medicin.

Voxra har blandade åsikter. Och vi alla reagerar ju olika så väl effekt som bieffekter. Den ska väl användas mer i add/adhd syfte emot tex hjärntrötthet och bra i kombination med centralstimulerande läkemedel vid adhd.

Lyrica används emot neuropatisk smärta, men också emot ångest. Jag själv har den för båda delarna.

När du har tillgång till stesolid skulle jag använt den när/om du sätter ut en eller flera andra mediciner. Tror nog mycket väl du klarar dig på kanske lamotrigin + ev setralin/eller Voxra och börja i den änden.

Mår man inte bra måste man ju agera och när läkarna inte gör det får man göra det på egen hand och där ska du vara glad att du har tex stesolid som kommer uppfylla den funktionen om du väljer att sätta ut något
Citera
2024-03-11, 12:14
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Det är ångesten jag vill bekämpa med hjälp av mina mediciner och Voxra och Lyrica är de senast tillagda. Du menar att de snarare ger mer ångest? Hur höga doser pratar vi om nu?

Olika personer får olika biverkningar av olika mediciner, och även i olika doser.
Så jag kan inte svara mer specifikt.
Men det kan vara bra att veta att vissa människor reagerar med ökad ångest på vissa mediciner, som en biverkning.

Läkarna i psykiatrin har ju generellt sett inget engagemang över huvud taget, eller ens en extra minut över. Det är iaf min erfarenhet.

Jag skulle faktiskt råda att söka privat psykiatri, även om det kostar skjortan. Hellre ett fåtal engagerade, kunniga möten med en läkare än att sitta med någon människa som hatar sitt jobb av hela sitt hjärta och inte ens lyssnar på vad man säger.
Citera
2024-03-11, 14:52
Medlem
Citat:
Hej, vill gärna ha lite input om min medicinering. Min läkare säger att det ör många som har olika mediciner. Jag är ändå fundersam om det är ”normalt” att äta så många varje morgon. Jag mår skit och ha gjort i 15 årstid. Depression ångest hjärtklappning social fobi.
Jag äter
Sertralin
Voxra
Lyrica
Lamotrigin
Olanzapin
Propanolol
Vid behov Stesolid

Jag äter också mycket psykofarmaka. Jag har gått upp 30:kg och fått en massa biverkningar av medicinen. Jag är oxå personlighetsförändring vad vilket är sjukt jobbigt. Ett tag åt jag över 300 tabletter i månaden. Läkemedelsföretag har tjänat en förmögenhet på mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in