2024-03-06, 13:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Skönt att denna fars är över (speciellt för flickan). Tyvärr har det kostat massa skattepengar men rättsväsendet visade sig fungera och det är det viktigaste. Bra gjort Sverige!
Citera
2024-03-06, 13:49
Medlem
Men är inte det här ett väldigt lågt straff? Jag har inte läst fupen Men det borde väl ligga på 4år och uppåt!
Citera
2024-03-06, 14:00
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Men är inte det här ett väldigt lågt straff? Jag har inte läst fupen Men det borde väl ligga på 4år och uppåt!

Då ärendet har pågått så länge är äldre lagstiftning tillämplig och då var minimistraffet för våldtäkt mot barn 2 års fängelse. Gärningarna motsvara vardera fängelse på 2 år men sett till asperationsprincipen halveras den efterföljande påföljden. Det blir därför 2+1 år = 3 år.

Hade nuvarande bestämmelse tillämpats med minimistraffet 3 år hade han nog fått 4,5 års fängelse.
Citera
2024-03-06, 14:05
Medlem
Flenzenstocks avatar
Jag undrar om det finns en bild på flickans snippa i förundersökningen. Är det någon som vet?
Citera
2024-03-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flenzenstock
Jag undrar om det finns en bild på flickans snippa i förundersökningen. Är det någon som vet?

Varför skulle det göra det? För att visa att hon har en? Den lär väl inte ha något bevisvärde i fallet ändå?
Citera
2024-03-06, 14:16
Medlem
Samtidigt, i ett alternativt universum:
Enligt domstolen är det klarlagt att GM höll basebollträt PÅ den ålderstigne nämndemannens rumpa. Det är också säkerställt att GM placerat basebollträt INUTI nämndemannens rumpa, men då det inte kunnat klarläggas huruvida basebollträt förts in två centimeter eller tio så frias GM från våldtäkt. Nämndemannen har nämligen inte heller kunnat beskriva exakt hur långt in basebollträt befunnit sig, då kontakten med anus - med mannens stigande ålder - blivit alltmer bristfällig. Nämndemannen har endast kunnat beskriva att handlingen orsakade obehag och gjorde honom ledsen. Hans fru har även beskrivit honom som nedstämd efteråt, och att han är orolig när han rör sig utomhus på egen hand.

Åter till vårt universum. Eventuella analbekymmer som kan komma med hög ålder utgör naturligtvis en i allra högsta grad haltande jämförelse med flickors relation till sina könsorgan. Vad jag försökte få fram var att män inte kan utgå från sig själva. Pojkar utvecklar ofta mycket nära relationer till sina snoppar eftersom de så snart de kan styra sina händer undersöker och leker med snoppen i tid och otid. Flickor vet förvisso redan som små att kiss och bebisar kommer från snippan, samt att det kan vara skönt att ta på snippan eller att gnida sig emot något, men hur det ser ut eller känns inuti är ofta outforskat ganska högt upp i åren. Har man inte undersökt insidan så är det jäkligt svårt att svara på hur det känns när någons fingrar är där, och givetvis även att avgöra hur långt in de befinner sig. Det handlar om att en jämförbar upplevd erfarenhet saknas (vilket i sig självklart är positivt). Alla som någon gång pratat med ett barn vet dessutom att barns vokabulär såväl som kognitiva förmågor inte motsvarar (de flesta) vuxnas, och att man därför som vuxen måste anpassa sig efter det.

Angående orddiskussionen: De som anser att ”mus” är ett bättre ord än ”snippa” för att beskriva kvinnans könsorgan glömmer nog att ”mus” för barn vanligtvis är ett litet djur med lång svans som lever i skogen alternativt i källaren där mamma och pappa försöker fånga/döda dem i fällor. Språket utvecklas på många sätt, vare sig vi vill det eller ej. Snippa är ett ord som fått stort genomslag och som blivit ett tydligt begrepp för barn och de flesta vuxna. Det anser jag vara ett exempel på en lyckad utveckling av språket. Själv vill jag klösa ut ögonen varje gång jag läser ”ah”/”ja”istället för ”jag”, ”e” istället för ”är”, ”bro” (inte en sådan man går över) och dylika - i mitt tycke - löjliga varianter som även många vuxna använder sig av. När man känner att topplocket håller på att gå så kan man djupandas och påminna sig om att folk är får, det brukar hjälpa. Lite.
Citera
2024-03-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Tycker du att det är mer, mindre eller lika integritetskränknade om någon för sitt finger mellan dina skinkor jämfört med att någon penetrerar ditt anus med fingret?

Båda handlingarna är kriminaliserade men jag tycker åtminstone att penetration är bra mycket mer integritetskränkande.

Edit: innan någon rabiat kommentar om att det inte är jämförbara situationer kommer. Jag försöker inte att jämföra detta med handlingen som rättsfallet handlar om utan försöker bara att med ett exempel klargöra varför det kan vara nödvändigt med en sådan distinktion som ifrågasätts i det citerade inlägget.

Nu var min poäng iofs att man spenderat alldeles för mycket resurser på det här fallet.. Och svaret på din fråga är att jag tycker att han borde dömts lika hårt i båda fallen. Integritetskränkande är nog inte rätt begrepp i detta fall.
Citera
2024-03-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Det är irrelevant vad du tycker är domen. Lagen har ett annat synsätt. End of story.
Du har fel. Domen var felaktig och domarna uppenbart inkompetenta. End of story!
Citera
2024-03-06, 14:43
Medlem
Känns som han fick en lika rättvis rättegång som Derek Chauvin i USA.
Citera
2024-03-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Då ärendet har pågått så länge är äldre lagstiftning tillämplig och då var minimistraffet för våldtäkt mot barn 2 års fängelse. Gärningarna motsvara vardera fängelse på 2 år men sett till asperationsprincipen halveras den efterföljande påföljden. Det blir därför 2+1 år = 3 år.

Hade nuvarande bestämmelse tillämpats med minimistraffet 3 år hade han nog fått 4,5 års fängelse.
Tack för svar. Ja det förklarar domen.
Citera
2024-03-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Känns som han fick en lika rättvis rättegång som Derek Chauvin i USA.
Tyvärr så måste jag säga att jag får/fick samma känsla. Här skriker media och en stor del av civilsamhället på en fällande dom.
Citera
2024-03-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta

Nej det är en inte en grov våldtäkt. Det handlar om ett finger en kort stund. Sådant som mot en person över 15 aldrig ens varit olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in