Det mest upprörande beteendet i hela soppan bortsett från gärningsmannens är Oisín Cantwells, hans nya text är inget undantag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/l3pb6e/snippafallet-till-slut-skipades-rattvisa
Han missuppfattade (på grund av okunskap) hovrättens domskäl och skrev därför en missvisade click bait artikel om saken som ledde till ett drev. När han sedan fick sin missuppfattning förklarad för sig kommenterades det med ”ja nu fick jag det klargjort och det var bra”.
Sedan fanns det en faktiskt intressant rättsfråga som HD prövade om materiell processledning som medförde att ärendet återförvisades till hovrätten. Den intressanta rättsfrågan kan diskuteras en hel del men i det missuppfattade drevet kom den bort och nu måste alltså en domstol hålla åklagare som inte kan utföra sitt jobb i handen under processen.
Nu skriver Oisín en ny artikel där han framhäver sig själv som en riddare som såg till att rättvisa skipades för brottsoffret. Detta trots att han vet att han missuppfattade vad hovrätten skrev och trots att varken HD eller nya domen från hovrätten (med tilläggsbevisning) ger honom rätt i det han skrivit. Att slutresultatet blir det önskade medför inte att man har rätt.
Jag har svårt att tro att den dömde fick en rättvis rättegång i den nya prövningen i hovrätten. Sett till vad ledamöterna hade riskerat vid en annan bedömning än våldtäkt så kan jag inte tänka mig att det var ett alternativ.
Oisíns okunskap har kostat folk jobbet, orsakat skadat anseende för dessa människor och mest troligt förstört möjligheten för en åtalad att få en rättvis rättegång. Hans medverkan hade alltså ingen reell påverkan på den rättsliga utgången utan han har bara orsakat skada och det sitter han och skryter om i sin lyckliga okunskap. Tragiskt.