2024-03-06, 11:45
Medlem
vitapumpss avatar
Underbart att Hovrätten dömde rätt den här gången. Jag var annars lite orolig att gubben skulle frikännas på nytt eller få ett minimalt straff. Men så blev det inte tack och lov.
Citera
2024-03-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliliiii
Kan ngn lägga ut domen?

Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Jag vill också läsa domen.

Det var konstigt att inte mannen blev dömd gång nummer 1.

https://gofile.io/d/qbT9sh

.
Citera
2024-03-06, 11:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Absolut inte, en domstol ska absolut inte gissa, utan i så fall fria, eller döma till ett brott av en mildare grad. Ålder, funktionsnedsättning eller andra variabler ska inte påverka det, utan en domstol ska helt enkelt hellre fria än fälla om åklagaren inte klarar av att lösa sin uppgift.

Man är oskyldig till motsatsen bevisas, inte skyldig till motsatsen bevisas.

Om det sedan är så att den tilltalade inte klarar av att göra sig förstod av vilken orsak det må vara, så är det exakt samma sak där, då ska hellre domstolen fria än fälla.
Åklagaren bevisade redan i första omgången att sexuellt övergrepp skett. Till och med HvR som friar säger att det är bevisat. Ändå dömde de inte på alternativ rubricering eftersom de inte ansåg att ordet "snippa" var tillräckligt exakt.

Den nya domen dömer liksom TR för våldtäkt -- och inte enligt alternativ rubricering - så i två instanser har ordet "snippa" kunnat förstås av rätten.

Att släppa en skyldig barnskändare p g a att domare och nämndemän inte är uppdaterade på ett ord är extremt stötande.
Att påstå att åklagaren skall utgå ifrån att det är senila idioter som dömer och därför tvinga barnet att använda en terminologi hon inte är van vid är ju komplett vansinne.
Om domare och nämndemän inte förstår ett begrepp är det givetvis deras skyldighet att förmedla det och be om en förklaring -- så skedde inte.
Citera
2024-03-06, 12:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Åklagaren bevisade redan i första omgången att sexuellt övergrepp skett. Till och med HvR som friar säger att det är bevisat. Ändå dömde de inte på alternativ rubricering eftersom de inte ansåg att ordet "snippa" var tillräckligt exakt.

Den nya domen dömer liksom TR för våldtäkt -- och inte enligt alternativ rubricering - så i två instanser har ordet "snippa" kunnat förstås av rätten.

Att släppa en skyldig barnskändare p g a att domare och nämndemän inte är uppdaterade på ett ord är extremt stötande.
Att påstå att åklagaren skall utgå ifrån att det är senila idioter som dömer och därför tvinga barnet att använda en terminologi hon inte är van vid är ju komplett vansinne.
Om domare och nämndemän inte förstår ett begrepp är det givetvis deras skyldighet att förmedla det och be om en förklaring -- så skedde inte.
Ja, hovrätten gjorde ju något mycket märkligt när man "låste fast" mannen i domskälen. De slog fast begått ett sexuellt övergrepp på flickan men friade honom. Domskäl går som bekant inte att överklaga. Detta kom bort ibland i debatten men det är ju ytterligare ett skäl till att domen behövdes rivas upp.

Citat:
Hovrätten har inte dömt den tilltalade för något brott, men i domskälen uttalat
att åklagarens gärningspåståenden såvitt gäller objektiva brottsrekvisit är styrkta
och att utredningen inte medger någon annan slutsats än att JS handlade med
uppsåt.

När hovrätten i domen gjort bedömningen att det inte är möjligt att döma JS för
något brott borde, enligt min uppfattning, de uttalanden i domskälen om JS:s
skuld till ett sexuellt övergrepp som i alla delar motsvarar vad som påstås i
gärningsbeskrivningen ha gjorts med en större försiktighet.

Eftersom domskälen inte kan överklagas av den tilltalade vid en friande dom har
JS inte någon möjlighet att föra talan mot hovrättens skrivningar om att han har
begått ett sexuellt övergrepp mot barnet.

Ur den tilltalades perspektiv och med beaktande av oskuldspresumtionen är
sådana uttalanden om den tilltalades skuld som hovrätten gjort i domskälen till
sin friande dom enligt min uppfattning inte lämpliga (se artikel 6.2 i
Europakonventionen, jfr da Costa NJA 2000 C 49 och NJA 2013 s. 1055). Även
i detta avseende har hovrättens handläggning brustit.
Citera
2024-03-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Underbart att Hovrätten dömde rätt den här gången. Jag var annars lite orolig att gubben skulle frikännas på nytt eller få ett minimalt straff. Men så blev det inte tack och lov.

Fast där finns inga bevis förutom flickans ord. Och man har letat efter mannens dna i hennes trosor men inte hittat det. Dock hittade man dna från en oidentifierad. Ska man verkligen kunna bli dömd så lättvindigt?
Citera
2024-03-06, 12:59
Medlem
Enda anledningen att HD lät hovrätten pröva det här igen var alltså att HD tyckte att hovrätten gjort fel som inte prövat andra brottsrubriceringar än just våldtäkt (t.ex. sexuellt ofredande). Andra vändan i hovrätten blev det andra jurister än det var första gången. Det är ju intressant. För de här juristerna i rond 2 tyckte att det var våldtäkt. Om det istället hade varit samma jurister som förra gången så hade de rimligen kommit fram till samma sak som förra gången, dvs inte våldtäkt. Och då hade de dömt sexuellt ofredande istället.

Så vem/vilka som råkade få ta hand om fallet blev alltså helt avgörande.
Senast redigerad av ealdorman3 2024-03-06 kl. 13:17.
Citera
2024-03-06, 13:01
Medlem
swebarbs avatar
Varför bara 3 års fängelse ? Borde varit minst 6 eller mer.
Citera
2024-03-06, 13:03
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Finns det ingen FUP i tråden?
Citera
2024-03-06, 13:04
Avslutad
Är mannen dömd på svag bevisning? Jag har läst domen
Citera
2024-03-06, 13:22
Medlem
Hur idiotiskt fungerar vårt rättsväsende? Man lägger ner många miljoner och mängder av rättegångsdagar på att definiera vad en synonym till fitta är. Brottet borde väl vara detsamma om den åtalade hade fingrarna i eller "bara" utanpå fittan.
Citera
2024-03-06, 13:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det mest upprörande beteendet i hela soppan bortsett från gärningsmannens är Oisín Cantwells, hans nya text är inget undantag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/l3pb6e/snippafallet-till-slut-skipades-rattvisa

Han missuppfattade (på grund av okunskap) hovrättens domskäl och skrev därför en missvisade click bait artikel om saken som ledde till ett drev. När han sedan fick sin missuppfattning förklarad för sig kommenterades det med ”ja nu fick jag det klargjort och det var bra”.

Sedan fanns det en faktiskt intressant rättsfråga som HD prövade om materiell processledning som medförde att ärendet återförvisades till hovrätten. Den intressanta rättsfrågan kan diskuteras en hel del men i det missuppfattade drevet kom den bort och nu måste alltså en domstol hålla åklagare som inte kan utföra sitt jobb i handen under processen.

Nu skriver Oisín en ny artikel där han framhäver sig själv som en riddare som såg till att rättvisa skipades för brottsoffret. Detta trots att han vet att han missuppfattade vad hovrätten skrev och trots att varken HD eller nya domen från hovrätten (med tilläggsbevisning) ger honom rätt i det han skrivit. Att slutresultatet blir det önskade medför inte att man har rätt.

Jag har svårt att tro att den dömde fick en rättvis rättegång i den nya prövningen i hovrätten. Sett till vad ledamöterna hade riskerat vid en annan bedömning än våldtäkt så kan jag inte tänka mig att det var ett alternativ.

Oisíns okunskap har kostat folk jobbet, orsakat skadat anseende för dessa människor och mest troligt förstört möjligheten för en åtalad att få en rättvis rättegång. Hans medverkan hade alltså ingen reell påverkan på den rättsliga utgången utan han har bara orsakat skada och det sitter han och skryter om i sin lyckliga okunskap. Tragiskt.
Citera
2024-03-06, 13:34
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hur idiotiskt fungerar vårt rättsväsende? Man lägger ner många miljoner och mängder av rättegångsdagar på att definiera vad en synonym till fitta är. Brottet borde väl vara detsamma om den åtalade hade fingrarna i eller "bara" utanpå fittan.

Tycker du att det är mer, mindre eller lika integritetskränknade om någon för sitt finger mellan dina skinkor jämfört med att någon penetrerar ditt anus med fingret?

Båda handlingarna är kriminaliserade men jag tycker åtminstone att penetration är bra mycket mer integritetskränkande.

Edit: innan någon rabiat kommentar om att det inte är jämförbara situationer kommer. Jag försöker inte att jämföra detta med handlingen som rättsfallet handlar om utan försöker bara att med ett exempel klargöra varför det kan vara nödvändigt med en sådan distinktion som ifrågasätts i det citerade inlägget.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2024-03-06 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in