2024-02-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Der Tank.
Svenska och tyska är ibland lika som bär.

Får bara upp stridsvagnar. Ska kolla vidare.
Citera
2024-02-18, 20:55
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Får bara upp stridsvagnar. Ska kolla vidare.
Behövs inte.

https://www.meinauto.de/lp/ratgeber/voller-tank-darfs-ein-bisschen-mehr-sein
Citera
2024-02-18, 21:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Behövs inte.

https://www.meinauto.de/lp/ratgeber/voller-tank-darfs-ein-bisschen-mehr-sein

Den fullständiga termen är väl Der Kraftstofftank. Precis som man på svenska säger bränsletank.
Citera
2024-02-18, 21:46
Medlem
Tack ni två.
Citera
2024-02-18, 21:51
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den fullständiga termen är väl Der Kraftstofftank. Precis som man på svenska säger bränsletank.

Men så talar man nog bara på universiteten och i statliga haveriutredningar.

Jag har aldrig träffat en person med körkort som omtalat aktuellt receptaculum som något annat än ”tanken”. Det var också denna kortform frågeställaren eftersökte.
Citera
2024-02-18, 22:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men så talar man nog bara på universiteten och i statliga haveriutredningar.

Jag har aldrig träffat en person med körkort som omtalat aktuellt receptaculum som något annat än ”tanken”. Det var också denna kortform frågeställaren eftersökte.

Jag säger tvärtom. Om du ska köpa den som reservdel så räcker det inte med att säga att man ska köpa en »tank«. Jag förstod först inte vad som avsågs när det stod: (bil) tank. Det ledde tankarna till en tankbil som ju är något helt annat.
Citera
2024-02-19, 10:10
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Jag säger tvärtom. Om du ska köpa den som reservdel så räcker det inte med att säga att man ska köpa en »tank«. Jag förstod först inte vad som avsågs när det stod: (bil) tank. Det ledde tankarna till en tankbil som ju är något helt annat.

Jag fattade direkt, kanske för att jag just varit och tankat. Åt var och en hens associationsbanor.
Citera
2024-02-21, 15:53
Medlem
Dranghoffs avatar
Prepositionen ”till” styr som bekant genitiv (till bords, till lags, till sjöss, till hands, till fots, till freds, till skogs osv), men varför står ”häst” i vad som för en lekman förefaller vara nominativ: kavalleristen anlände till häst. Har häst inte s-genitiv? Mysterium.
Citera
2024-02-21, 16:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Prepositionen ”till” styr som bekant genitiv (till bords, till lags, till sjöss, till hands, till fots, till freds, till skogs osv), men varför står ”häst” i vad som för en lekman förefaller vara nominativ: kavalleristen anlände till häst. Har häst inte s-genitiv? Mysterium.

Det enkla svaret är nog att det behövde finnas ett flyt i konstruktionen och att det därmed inte omfattade alla bestämningar. Man gick till kungs, men inte till »prästs«.
Citera
2024-02-22, 11:10
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Det enkla svaret är nog att det behövde finnas ett flyt i konstruktionen och att det därmed inte omfattade alla bestämningar. Man gick till kungs, men inte till »prästs«.

Ja, kanske är det så banalt.
Men jag skulle vilja veta om ”häst/hest” normalt bildar genitiv på -s eller på något annat sätt. Det finns ju andra möjligheter beroende på genus (till salu, Calmare slott, sagobok osv).
Citera
2024-02-22, 11:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, kanske är det så banalt.
Men jag skulle vilja veta om ”häst/hest” normalt bildar genitiv på -s eller på något annat sätt. Det finns ju andra möjligheter beroende på genus (till salu, Calmare slott, sagobok osv).

Genitiv bildas ju inte endast genom prepositionen till.
Citera
2024-03-01, 11:16
Medlem
"Och 2019 blev hon invald som ledamot i ett sargat Svenska Akademin, efter krisen och skandalerna åren innan." - SR

Varför "ett sargat"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in