2024-02-13, 06:01
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast egentligen tycker jag att vi som mänsklighet ska växa upp, och sluta kategorisera varandra på det sättet. Man behöver inte prata med andra om varför man inte vill ligga med en viss person, eller varför man vid ett visst tillfälle gjorde det ändå.

Håller med om just sådan kategorisering (men noterar att du levererade ammunition ändå). Att civiliserat prata om vadsomhelst, åtminstone med väl valda personer, ska man ändå aldrig utesluta.
Citera
2024-02-13, 09:47
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast jag vill ha ett specifikt namn på ett sådant spel.
Afrikas stjärna/Den försvunna diamanten bör väl kunna ställas upp, fast jag har för mig man där får välja väg vid ett par platser. Vi har några äldre 1-vägs hemma ock, 17–1900-tal, men de är ju mindre kända.
Citera
2024-02-13, 13:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Afrikas stjärna/Den försvunna diamanten bör väl kunna ställas upp, fast jag har för mig man där får välja väg vid ett par platser. Vi har några äldre 1-vägs hemma ock, 17–1900-tal, men de är ju mindre kända.

Tack, då är jag rätt säker på att det inte finns något samlingsnamn för spel bara för att de använder tärning. Det är nog snarare så att alla spel som spelas tillsammans är sällskapsspel (kallas ibland för familjespel). Sedan är spel som använder en spelplan brädspel.

På nästa nivå kommer metod som kan vara tärning och slutligen tema där det för Den försvunna diamanten är äventyrsspel. Ett annat spel med tärning som fanns på 70-talet var Slalomspelet. Det har då sportspel som tema.

Det enda renodlade tärningsspelet är väl egentligen Yatzy även om det skulle gå att inordna det med poängspel som tema.
Citera
2024-02-13, 13:49
Medlem
Citat:
Fast jag vill ha ett specifikt namn på ett sådant spel.

Jag har inga specifika namn. Det här var oftast inte spel man köpte i handeln, ofta var det något man fick, antingen som inlagor i serietidningar eller i andra sammanhang. Till exempel fick vi sådana spel om vattnets kretslopp när vi hade varit på studiebesök på reningsverket på lågstadiet. Och så hade jag något om evolution som jag tror var från Naturhistoriska museet. Det fanns ofta ett visst pedagogiskt inslag i dem, som att vid inloppet till reningsverket stod det "nu har någon spolat ner en blöja i toaletten, gå tillbaks till badrummet och berätta att så får man inte göra", eller "Allosaurusarna satt i sig en hel stegosaurus, stå över ett kast och sov middag tillsammans med dem" o.s.v.
Citera
2024-02-13, 13:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag har inga specifika namn. Det här var oftast inte spel man köpte i handeln, ofta var det något man fick, antingen som inlagor i serietidningar eller i andra sammanhang. Till exempel fick vi sådana spel om vattnets kretslopp när vi hade varit på studiebesök på reningsverket på lågstadiet. Och så hade jag något om evolution som jag tror var från Naturhistoriska museet. Det fanns ofta ett visst pedagogiskt inslag i dem, som att vid inloppet till reningsverket stod det "nu har någon spolat ner en blöja i toaletten, gå tillbaks till badrummet och berätta att så får man inte göra", eller "Allosaurusarna satt i sig en hel stegosaurus, stå över ett kast och sov middag tillsammans med dem" o.s.v.

Se ovanstående svar.

(FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!

Jag tror som jag skriver där att temat är mer framträdande än metoden för att kategorisera ett spel.
Citera
2024-02-13, 14:33
Medlem
Citat:
Se ovanstående svar.

(FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!

Jag tror som jag skriver där att temat är mer framträdande än metoden för att kategorisera ett spel.

Jo, fast nu gällde min fråga själva metoden, alltså en svensk motsvarighet till engelska roll-and-move/spin-and-move. Men det verkar inte finnas. Slå&gå? Fast då fattar ingen vad man menar.
Citera
2024-02-13, 15:16
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Jo, fast nu gällde min fråga själva metoden, alltså en svensk motsvarighet till engelska roll-and-move/spin-and-move. Men det verkar inte finnas. Slå&gå? Fast då fattar ingen vad man menar.
Slå-och-gå-spel sade man i min barndom och alla fattade (där & då = Stockholmstrakten sent 70- till tidigt 80-tal).
Citera
2024-02-13, 15:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nu tillför du ny information som inte fanns i din ursprungliga fråga som alltså egentligen borde ha varit (min tolkning):
Finns det något motsvarande uttryck till engelska »roll-and-move/spin-and-move« [när det gäller sällskapsspel]
Det är ju ganska vanligt förekommande att amerikansk engelska lekar med ord och uttryck, nästan in absurdum, vilket inte minst märks inom sportens värld. Det kommer ständigt nya klatschiga uttryck som många svenska sportreportrar villigt använder i svenskan. Ett exempel är inom ishockey där det som tidigare kallades »numerärt under-/överläge« numera kallas »special teams« som om begreppet i sig skulle förändra något. Det går ju naturligtvis att säga »specialuppställning« på svenska och det skulle betyda samma sak, men svenskar är inte vana vid att leka med ord och uttryck på samma sätt på svenska.

Det är väl likadant i detta fall att uttrycken »roll-and-move/spin-and-move« inte är särskilt raffinerade, men ändå har fått fäste. Frågan är om detta uttryck verkligen passar in på de spel som nämnts i tråden, alltså Den försvunna diamanten och Slalomspelet. Jag skulle säga nej.

Tittar man i Wikipedia på de spel som taggats som roll-and-move så är de taggade med många fler benämningar. Det gör ju att det knappast är ett särskilt väl kategoriserande uttryck och jag skulle säga att det betyder att de är tärningsspel. Jag kan inte se varför man ska behöva precisera det ytterligare med »slå och flytta« eller något annat helt onödigt uttryck?
Citera
2024-02-15, 20:54
Medlem
Det kommer att kräva ordentliga åtgärder.

Det kommer att krävas ordentliga åtgärder.

Skillnad på vilket sätt?
Citera
2024-02-15, 22:00
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Con Artist
Det kommer att kräva ordentliga åtgärder.

Det kommer att krävas ordentliga åtgärder.

Skillnad på vilket sätt?

I det andra fallet är "det" bara ett så kallat formellt subjekt, ungefär som i frasen "det regnar". Det finns inget "det" som ägnar sig åt att regna. I det första fallet däremot så syftar "det" på något konkret som nyligen har nämnts eller är känt och underförstått på något vis.
Citera
2024-02-18, 15:46
Medlem
Vad heter (bil) TANK på tyska?
Citera
2024-02-18, 20:49
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Vad heter (bil) TANK på tyska?

Der Tank.
Svenska och tyska är ibland lika som bär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in