2024-02-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Har en kompis som är röris. Han brukade sniffa trosor och bajsa på kundens toalett utan att fråga.

Det finns många seriösa hantverkare absolut men det är definitivt förekommande med dessa beteenden

Det där är sjukt men självklart lånar man toaletten om man måste? Herregud, hantverkare har inte lyxen att alltid ha tillgång till toalett. Givetvis gör man rent efter sig.
Citera
2024-02-29, 16:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Ett nytt badrum kan kosta allt mellan 18 000 - 46 000 SEK per kvadratmeter. Det finns många faktorer som påverkar priset - det beror på dina val. Börja med att utarbeta en budget och tänk på vilka behov och preferenser du har för ditt drömbadrum.

Det är inte arbetarnas fel. Det är inte 90-talet längre.

Min renoveringgskostnad slutade på en bråkdel av kostnaden, jobbet perfect o väldokumenterat.

Poängen var att renoveringsindustrin är helt lånedriven.

En gång i tiden höll ett badrum eller kök i 50 år. Nu tycks de ofta vara färskvara.
Många Bostadsrättsföreningar har på senare tid satt stop/nej till att nya medlemmar flyttar kök o badrum, eller ”renoverar” relativt nya o funktionsdugliga.
Citera
2024-02-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det där är ju bara sjukt. Skulle själv ha en elinstallation gjord när jag renoverade ett gammalt uthus. Det var fullständigt omöjligt att få dit en elektriker då jobbet ansågs för litet. Det slutade med att jag lyckades hitta en elektriker som en bekant känner, som kunde tänka sig att göra jobbet åt mig.

Det är något fel när man inte ens kan få någon hjälp, trots att de tar bra betalt. Nu kanske det blir bättre om hantverkarna får slåss lite om jobben. Kanske går priserna ner på sikt.

Det är just den där attityden som gör att få företag tycker om att jobba mot privatpersoner. Även om du tycker att det är dyrt så är det många gånger svårt att få lönsamhet i mindre projekt. Jag är väldigt glad att jag nuförtiden slipper jobba mot privatkunder, blir mest massa strul.

Ibland måste man tänka lite längre än vad näsan räcker. Om det var så lönsamt med dessa småjobb, borde inte alla företag slåss om att få dom? Nej verkligheten är sådan att man vill ha dom stora projekten, ja man kommer få ett lägre timpris, men det blir mycket lättare att planera och man kan få ut 8h jobb per dag. Ska man åka ut på massor av 2h-jobb är det svårt att bygga upp en bra planering. Samt blir det relativt sätt mycket mer administration för de små jobben, jämfört med dom stora projekten.
Senast redigerad av Broks 2024-02-29 kl. 17:20.
Citera
2024-02-29, 17:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Det är just den där attityden som gör att få företag tycker om att jobba mot privatpersoner. Även om du tycker att det är dyrt så är det många gånger svårt att få lönsamhet i mindre projekt. Jag är väldigt glad att jag nuförtiden slipper jobba mot privatkunder, blir mest massa strul.

Ibland måste man tänka lite längre än vad näsan räcker. Om det var så lönsamt med dessa småjobb, borde inte alla företag slåss om att få dom? Nej verkligheten är sådan att man vill ha dom stora projekten, ja man kommer få ett lägre timpris, men det blir mycket lättare att planera och man kan få ut 8h jobb per dag. Ska man åka ut på massor av 2h-jobb är det svårt att bygga upp en bra planering. Samt blir det relativt sätt mycket mer administration för de små jobben, jämfört med dom stora projekten.
Vadå attityd? Jag betalar ju vad man begär, helt utan gnäll eller försök att pruta. Du menar att privatpersoner inte skall kunna få hjälp med elinstallationer?
Citera
2024-02-29, 17:33
Avslutad
Ja det är ju dem som skrattar när "kontorsarbetare" som de säger, förlorar jobb. Så nu får dem smaka dem med. Bra, jag gottar mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Broks

????? Ja det tycker vi med men vi har småkunder med för man måste börja med dem och bygga bas???
Citera
2024-02-29, 17:46
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Vadå attityd? Jag betalar ju vad man begär, helt utan gnäll eller försök att pruta. Du menar att privatpersoner inte skall kunna få hjälp med elinstallationer?

Du ligger bara väldigt långt ner på prioriteringslistan. Jobbar själv som elektriker och gör då främst kontorsanpassningar och liknande. Som jag har förstått det är det där man tjänar pengar, det är material företagen tjänar pengar på. Att jobba mot privatpersoner som köper eget på bauhaus eller liknande ger ingenting för företagen. Jag har gjort en del jobb mot privatpersoner och avskyr det. Finns inget positivt med det och skulle jag bli satt att endast göra sådana jobb byter jag bransch.
Citera
2024-02-29, 17:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Du ligger bara väldigt långt ner på prioriteringslistan. Jobbar själv som elektriker och gör då främst kontorsanpassningar och liknande. Som jag har förstått det är det där man tjänar pengar, det är material företagen tjänar pengar på. Att jobba mot privatpersoner som köper eget på bauhaus eller liknande ger ingenting för företagen. Jag har gjort en del jobb mot privatpersoner och avskyr det. Finns inget positivt med det och skulle jag bli satt att endast göra sådana jobb byter jag bransch.
Nu lät jag ju visserligen elektrikern ta med sig eget material, men så kanske inte folk brukar göra. Skitsamma. Det löste ju sig genom att en bekant gav mig numret till en trikare som inte var rädd för att jobba hos privatpersoner.
Citera
2024-02-29, 17:55
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Nu lät jag ju visserligen elektrikern ta med sig eget material, men så kanske inte folk brukar göra. Skitsamma. Det löste ju sig genom att en bekant gav mig numret till en trikare som inte var rädd för att jobba hos privatpersoner.

Ja alltså det är blandat. En del köper billigt skit de vill att man sätter upp och en del låter elfirman sälja material. Poängen är att det blir lätt att man sållar bort privatkunder då det inte är värt tiden. Det är speciellt de små jobben som är värdelösa. Typ ett badrum. Man måste åka dit i omgångar för att göra ett par timmars jobb varje gång. Det är såklart bättre att göra en helrenovering av en lägenhet/villa om man jobbar mot privatkunder.
Citera
2024-02-29, 18:20
Medlem
Hantverkare i kris? Ingen som vill renovera just nu...

Nähäää, så hur skulle de ta sig ur krisen då om de inte vill jobba? Är dom körda i huvudet eller bara så lata att det blir en kris?
Citera
2024-02-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Hantverkare är ett nyttigt jobb som behövs för samhället. Folk är retarderade på flashback.

Ja hantverkare och bönder är dom enda som jobbar på riktigt i Sverige.
Citera
2024-02-29, 18:34
Medlem
Jag är själv en hantverkare utan oro.
Men jag känner stor oro för mina medarbetare i branschen.

Arkitekten som jag känner i byn har bara sina gamla projekt som han avslutar nu. Ingenjörerna
med kontorspersonal för nybyggnadsavdelningen, har ännu inte förstått att
deras tjänster inte behövs nästa år.

Den dagen en byggnad inte har ett behov av underhåll, då kommer jag att byta bransch som jag gjort innan i mitt liv, för oro är inte bra för någon.
Citera
2024-02-29, 18:59
Medlem
Fuckwindowss avatar
Det positiva är att det säkert kommer bli mer normal priser igen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in