2024-03-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Egenföretagare är inte så glassigt heller. Det är betydligt mer jobb än vad de flesta 40timmarsarbetande kan tänka sig jobba. Då är det ju endast tiden du jobbar på ett bygge eller hämtar material som du kan ta betalt för. Du kan inte ta betalt för att fakturera, kolla på jobb, räkna på jobb, lära dig nya byggmaterial och så vidare. Det kan se glassigt ut från sidan men då har den där snickaren hand om barnen så som hans fru har. Då gäller det att ha en stöttande fru som tar hand om vardagsbestyren. Som för de flesta egna företagare så har man inte lika mycket tid till familjen.

Det går att tjäna miljoner. och det ska det ju också vara möjligt om man är driven och villig att jobba hårt. Då räcker inga 40timmarsveckor. Jag har varit där själv. Renoverat lägenheter och hus. Dock inte byggt nybyggen då jag inte har den erfarenheten. Rör, el och vent kan jag till enklare del lösa själv. Det är jättebra med vissa kunskaper men då gäller det att slita för att tjäna pengar.
Det gäller alla som har eget, skillnaden är att det är lättare att bli ekonomiskt oberoende som hantverkare eftersom du kan skapa ditt eget boende. Men man måste vara driven och SMART
Citera
2024-03-01, 18:07
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag menar enmansföretag och har flera exempel i min närhet som lärt av mig.
Att jag hade ett företag med några anställda är inte så stor skillnad. Jag startade med en.

Säger inte att det är omöjligt bara att det skulle vara så enkelt är fel. "Spara några månadslöner" rimmar ju väldigt bra i nuvarande ekonomi. Min poäng är att det inte är billigt att bara starta eget och det är en betydligt större risk än att fortsätta vara anställd.

Men överlag håller jag med dig om annat, har du kapital och är driven så är eget vägen att gå om du vill tjäna mer pengar. Jag tycker även att man som privatperson klarar mer än man tror när det kommer till bygg. Det jag inte rör är vvs men där är svärfar gammal rörmokare som hjälper till. Det kanske inte blir i absolut perfektion när man renoverar själv men ofta duger det för en.
Citera
2024-03-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Säger inte att det är omöjligt bara att det skulle vara så enkelt är fel. "Spara några månadslöner" rimmar ju väldigt bra i nuvarande ekonomi. Min poäng är att det inte är billigt att bara starta eget och det är en betydligt större risk än att fortsätta vara anställd.

Men överlag håller jag med dig om annat, har du kapital och är driven så är eget vägen att gå om du vill tjäna mer pengar. Jag tycker även att man som privatperson klarar mer än man tror när det kommer till bygg. Det jag inte rör är vvs men där är svärfar gammal rörmokare som hjälper till. Det kanske inte blir i absolut perfektion när man renoverar själv men ofta duger det för en.
Det behöver inte vara perfekt, det räcker med bra. Det är helheten som gör allt.
Citera
2024-03-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Egenföretagare är inte så glassigt heller. Det är betydligt mer jobb än vad de flesta 40timmarsarbetande kan tänka sig jobba. Då är det ju endast tiden du jobbar på ett bygge eller hämtar material som du kan ta betalt för. Du kan inte ta betalt för att fakturera, kolla på jobb, räkna på jobb, lära dig nya byggmaterial och så vidare. Det kan se glassigt ut från sidan men då har den där snickaren hand om barnen så som hans fru har. Då gäller det att ha en stöttande fru som tar hand om vardagsbestyren. Som för de flesta egna företagare så har man inte lika mycket tid till familjen.

Det går att tjäna miljoner. och det ska det ju också vara möjligt om man är driven och villig att jobba hårt. Då räcker inga 40timmarsveckor. Jag har varit där själv. Renoverat lägenheter och hus. Dock inte byggt nybyggen då jag inte har den erfarenheten. Rör, el och vent kan jag till enklare del lösa själv. Det är jättebra med vissa kunskaper men då gäller det att slita för att tjäna pengar.
Detta med att en företagare jobbar mer än nog en väldens mest seglivade myt som existerar.

Om man tar snabbt hur det fungerar, ta ex att du behöver en dator/mobil, du köper den momsfritt, dvs man dra momsen på allt man köper, inkl bränsle, maskiner, kaffemaskin, kaffet, maskindiskmedel, papper, både till skrivare och Wc, även ditt egna internet abonnemang dras på företaget, allt detta görs avdrag på, dvs, man köper detta innan man skattar för pengarna, dessutom moms fritt., mycket av detta används även privat, som mobil/dator internet, dvs en kostnad som försvinner från din privat ekonomi.

Vidare har man jobbskatteavdrag, kort det du tjänar i kontanta medel överens stämmer inte med inkomst på pappret, (man har mer kontant uttag än vad man skattat för)

Har själv provat vara anställd som egenföretagare i 25år, kan lugnt berätta man jobbar mycket mer som anställd, samt man har inga förmåner.
Citera
2024-03-01, 19:17
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Du kan få följa med på jobb nästa vecka och visa vad du går för. Välkommen till slussen 06.30

Har fullt upp med riktigt arbete.
Citera
2024-03-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Har fullt upp med riktigt arbete.

Riktigt arbete.. att du väljer skämma ut dig på det här sättet. Skäms på dig!
Citera
2024-03-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det gäller alla som har eget, skillnaden är att det är lättare att bli ekonomiskt oberoende som hantverkare eftersom du kan skapa ditt eget boende. Men man måste vara driven och SMART

Tro det eller ej, de flesta bryr sig bara om att ha ett drägligt liv. Chefer är generellt olyckliga inom min erfarenhet. Jobbet är viktigare än familjelivet och barnen. Det är ganska sorgligt men visst blev han rik och olycklig.
Citera
2024-03-01, 19:59
Medlem
sockerdrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Missförstå mig inte, jag förstår att alla behövs. Men att snickare idag är ett svårt jobb är bara skitsnack. Alla kunskap kommer från skrivborden. Faktum är att dom som jobbar mot privatpersoner sannolikt har det svårare jobbet. Det mesta kan man dock göra själv, givet tid och om man inte har tummen mitt i handen.

Väldigt få som inte jobbar i branschen kan dock göra vad ingenjörer gör. Så att komma med "hur svårt kan det vara" när man själv är köttrobot tycker jag är magstarkt.

Sen jobbar jag inte inom byggsektorn längre. När jag gjorde det så var det automationssidan jag jobbade på. Konstruktion och programmering av prototyper.

Kul att höra din svada där du grovt missaktar andra yrkesgrupper. Ingår det i din egen världsbild av att vara en av få utvalda som "gör det ingen annan kan göra?" (fastän billiga inhyrda indier gör det och snart även AI)

Mvh
/Inte i byggsektorn men du låter bara som ett jävla svin
Citera
2024-03-01, 20:58
Medlem
Black-butts-matters avatar
Man ska gråta över att den nya adeln förlorar sina privilegier alltså. Noterat.
Citera
2024-03-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Tro det eller ej, de flesta bryr sig bara om att ha ett drägligt liv. Chefer är generellt olyckliga inom min erfarenhet. Jobbet är viktigare än familjelivet och barnen. Det är ganska sorgligt men visst blev han rik och olycklig.
Ja, är man tjänsteman och jobbar och sliter för 60.000 i månaden och har lån osv. Så är det ett tufft liv. En hantverkare kan jobba hårt i 10 år och på den tiden tjäna pengar, bygga en stadig verksamhet och bygga ett fint hus. Sen efyer 35-40 kan han softa resten av livet.
Citera
2024-03-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.
Håller med dig i allt! Tilläggas bör att de fikar ganska ofta också och då handlar det inte om 2 mackor och en termos kaffe vid dagens jobb utan om att åka iväg 45 min till @hlsells eller byggmacks
Citera
2024-03-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Nationalekonomiskt har det ofta hetat att en hantverkare sysselsätter 3 andra personer ute i samhället, börja det svikta för byggbranschen så är en rejäl kris att vänta runt hörnet.

Synd och stund, vi ska alla vara oroliga och framförallt fråga oss vad vår ”regering” gör, mycket av detta kan motverkas och bromsas av en bra politik
Problemet är att vår "regering" måste städa upp så mycket skit efter vår förra "sk regering" att sånt här blir lidande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in