Citat:
Ursprungligen postat av
Ballesteros
Egenföretagare är inte så glassigt heller. Det är betydligt mer jobb än vad de flesta 40timmarsarbetande kan tänka sig jobba. Då är det ju endast tiden du jobbar på ett bygge eller hämtar material som du kan ta betalt för. Du kan inte ta betalt för att fakturera, kolla på jobb, räkna på jobb, lära dig nya byggmaterial och så vidare. Det kan se glassigt ut från sidan men då har den där snickaren hand om barnen så som hans fru har. Då gäller det att ha en stöttande fru som tar hand om vardagsbestyren. Som för de flesta egna företagare så har man inte lika mycket tid till familjen.
Det går att tjäna miljoner. och det ska det ju också vara möjligt om man är driven och villig att jobba hårt. Då räcker inga 40timmarsveckor. Jag har varit där själv. Renoverat lägenheter och hus. Dock inte byggt nybyggen då jag inte har den erfarenheten. Rör, el och vent kan jag till enklare del lösa själv. Det är jättebra med vissa kunskaper men då gäller det att slita för att tjäna pengar.
Detta med att en företagare jobbar mer än nog en väldens mest seglivade myt som existerar.
Om man tar snabbt hur det fungerar, ta ex att du behöver en dator/mobil, du köper den momsfritt, dvs man dra momsen på allt man köper, inkl bränsle, maskiner, kaffemaskin, kaffet, maskindiskmedel, papper, både till skrivare och Wc, även ditt egna internet abonnemang dras på företaget, allt detta görs avdrag på, dvs, man köper detta innan man skattar för pengarna, dessutom moms fritt., mycket av detta används även privat, som mobil/dator internet, dvs en kostnad som försvinner från din privat ekonomi.
Vidare har man jobbskatteavdrag, kort det du tjänar i kontanta medel överens stämmer inte med inkomst på pappret, (man har mer kontant uttag än vad man skattat för)
Har själv provat vara anställd som egenföretagare i 25år, kan lugnt berätta man jobbar mycket mer som anställd, samt man har inga förmåner.