2024-02-29, 09:55
Medlem
CampzEhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Snacka om att vara kaxig. I mitt förra jobb ersatte vi såna som dig med helautomatiserade produktionslinor. Byggnadssnickare idag handlar om att vara köttrobot och montera sådant som någon bakom ett skrivbord har konstruerat, beräknat och ritat. Ofta har någon byggt produktionslinor för det också. Dom riktiga snickarna idag är ingenjörerna.

Ut på byggen kommer färdiga byggelement som någon köttrobot spikar eller skruvar ihop. Vi är otroligt imponerade, vad svårt det ska. Det svåraste i ditt jobb är troligen att räkna spikarna så att det blir det antal konstruktören har bestämt.

Det roliga är att det blir billigare och går snabbare att bygga ju färre hantverkare som används...

Mm, precis så är det.
Det var lite det jag menade, om alla tycker som du och är lika händiga som du så går vi samma väg som handspinnarna gjorde.
Det är helt okej för mig, jag kan alltid skola om.
Ett stort problem för framtiden dock är att folk i gemen idag är så fruktansvärt dåliga på till och med de mest fundamentala grunderna jämfört med tidigare generationer att om det är en framtid du vill se så får den blekfeta svensken nog ta sig i kragen och plocka upp hammaren lite innan.

Är hemma hos mängder av människor som tycker precis som du och jag har alltid trott att det är för att de faktiskt inte kan själva (för det är billigare att ta tjänstledigt och göra det själv), men det kanske är någon form av sadomasochism?
De går igång på att betala hutlöst saltade fakturor till menlösa köttrobotar som bara bankar runt lite med hammaren och dricker kaffe.
Citera
2024-02-29, 09:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Jo dem flesta kan säkert lära sig, men det tar lång tid. Installationer som vvs och el är inget en hemmapulare ska ge sig på. Sett en hel del olika lösningar inom el som är direkt livsfarliga och kan skapa brand så jo det måste vara tiptop funktionsmässigt. Säger inte att hantverkare är en större talang även om det krävs en typ av personlighet för att bli duktig på det. Men det är väldigt få som orkar göra jobbet därav så blir efterfrågan hög och därmed lönen högre.

Nej, det tar inte lång tid att lära sig lite el eller vvs. Det är som regel inget avancerat arbete (ja undantag finns) och de som jobbar som hantverkare var knappast de skarpaste i skolan. Sen finns det en massa annat hantverkarrelaterat som måla, snickra, riva, lägga golv, regla vägg som de flesta kan göra hyfsat på första försöket om de inte är helt hopplösa och har bra material och verktyg.

Hantverkare har kunnat ta oskäligt bra betalt på grund av ROT, billig finansiering och ökande bostadspriser.
Citera
2024-02-29, 10:04
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Mm, precis så är det.
Det var lite det jag menade, om alla tycker som du och är lika händiga som du så går vi samma väg som handspinnarna gjorde.
Det är helt okej för mig, jag kan alltid skola om.
Ett stort problem för framtiden dock är att folk i gemen idag är så fruktansvärt dåliga på till och med de mest fundamentala grunderna jämfört med tidigare generationer att om det är en framtid du vill se så får den blekfeta svensken nog ta sig i kragen och plocka upp hammaren lite innan.

Är hemma hos mängder av människor som tycker precis som du och jag har alltid trott att det är för att de faktiskt inte kan själva (för det är billigare att ta tjänstledigt och göra det själv), men det kanske är någon form av sadomasochism?
De går igång på att betala hutlöst saltade fakturor till menlösa köttrobotar som bara bankar runt lite med hammaren och dricker kaffe.

Det stora problemet är att många av er är fan inte duktigare än en normaluppfostrad svennebanan. Ni duger till att hänga gips men inte mycket mer. Sen ska ni ändå ha betalt som en duktig hantverkare. Man kommer hem och får ringa nästa snickare för att fixa skiten ni ställt till med.

Har inga problem med att duktigt yrkesfolk har bra betalt. Självklart ska dom ha det. Oavsett bransch. Men jag vill inte behöva dra igång något som liknar en rekryteringsprocess för att få ett fönster insatt. Då kan jag göra det själv. Det är inte precis raketforskning...

Normaluppfostrad menar jag såklart inte fjantarna som aldrig sett en hammare under sin uppväxt.
Citera
2024-02-29, 10:07
Medlem
CampzEhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ja, fixar du att koda embedded C++ med 10-15 års erfarenhet? Allt från arkitektur till testning. Jobba övertid och ta med dig jobbet hem i tanken oavsett du vill eller inte. Lösa buggar från helvetet när chefer och projektledare undrar vad du håller på med och varför det tar sådan tid. Produkten skulle ju ha varit lanserad för ett halvår sedan. Åka in till jobbet på helgerna för att försöka jobba ikapp. Sen ska du vara med i det där andra nya projektet också. Och så vill de ha support i kundärenden med, analysera vad som gör att de står still en gång i veckan av någon märklig anledning. Jobba i ett team med 2-3 andra som du ogillar och inte funkar med och där man har full insyn i hur mycket du levererar varje sprint. Det är vad som försigår bakom ett skrivbord, bland annat. Men vad är det jämfört med att rolla färg på en väg för 700 i timmen?

Ja, efter 10-15 år så gör jag nog det. Vad är det för jävla fråga?

Jag har inte menat på att andra yrken inte är något värda, det är din infallsvinkel, inte min.
Man kan och ska ha synpunkter vad som behöver göras för att bostadsbyggandet ska effektiviseras då att folk inte behöver belåna ihjäl sig för att bo drägligt.
Var lite ödmjuk och tacka de i din ålder som efter gymnasiet började arbeta direkt för att via skattesedeln ha finansierat dina högre studier. En investering för landets framtid har jag alltid tänkt men om det enda som fostras är en känsla av överhöghet gentemot de smutsiga, lågutbildade, kaffedrickande jävla avskummen i byggbranschen så vill jag faktiskt ha igen mina pengar.
Citera
2024-02-29, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Vad är det för jävla nollor som hänger här? Hur fan kan man dra hela hantverkarkåren över en kam baserat på att fåtal skojare? Visst finns det många kriminella snickare men tror ni att att dessa inte finns inom andra branscher?
Skulle ni överbetalda, kaffesörplande jävla kontorsråttor vara värda era löner där ni sitter och trycker på några tangenter om dagarna?
Varenda byggnad ni sitter och jobbar och bor i är byggd av hantverkare, är detta någon slags avundsjuka över att ni är så fysiskt retarderade att ni måste ringa elektrikern för att byta en glödlampa?
Handfallna jävla kräk.

Vad vore dom utan hederliga hantverkare?
Citera
2024-02-29, 10:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
DN skriver idag om detta, alltså att renoveringar minskar och jobben för hantverkare sinar.

https://www.dn.se/ekonomi/hantverkare-drabbas-av-krisen-ingen-vill-renovera-just-nu/

I en vanlig marknad brukar priserna sjunka då efterfrågan minskar. Konkurrensen gör att företag sänker priset.
I tråden ovan tog jag upp ingångslönen för en AT-läkare (5,5 års utbildning) som jämförelse; den ligger på lägst 30.500:-.
I Målarförbundets kollektivavtal står följande:

En nyutbildad målare (med 40 veckors målarutbildning) tjänar alltså mer än en AT-läkare. (Läkarens lön förväntas öka snabbare, men detta eftersom man kompletterar med ytterligare utbildningar).
Med sådana lönelägen är det svårt för företagen att konkurrera med priset.

Att diskutera:
- Kommer den inbromsande byggsektorn kombinerat med skyhöga minimilöner i kollektivavtalet göra att man inte kan skapa nya uppdrag genom att sänka priset till en nivå som folk har råd med? I så fall kommer ju hantverkarna bilda kö utanför Arbetsförmedlingen och kanske lämna yrket helt och hållet.
- Eller kommer man finna något sätt (helst inte skattefinansierat) för att göra hantverkstjänsterna billigare för vanliga hushåll? RUT och ROT ledde ju inte hela vägen fram till det; istället stoppade giriga hantverkare och hantverksföretag det mesta i egen ficka.
- Eller finns det någon tredje väg? Till exempel att svenska hantverkare faktiskt förmås jobba där jobben finns? Även om det är i Norrland eller utomlands?

Du skriver om hur de tjänar hiskliga löner mm.

En advokat då, som tar ut en timdebitering på +2.500 + moms/tim.?

Som ber en komma med inlagor, försvara sin inställning men när det blir rättegång talar om att nu gäller endast bevislig fakta, vilket endast bidragit till att advokaten kan bevisa underlag för rent hittepå antal timmar denne lagt ner.

Dessutom som jag själv råkat ut för, där denne debiterat ett antal tusen kronor för inköp av "speciell litteratur" för att kunna fördjupa sig i fallet...vilket var 100% ren lögn!

Eller alla statligt och kommunanställda som vänder blad utan ansvar...

Finns hur många exempel som helst om vem man anser gör rätt för sin debitering/lön.
Citera
2024-02-29, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nej, det tar inte lång tid att lära sig lite el eller vvs. Det är som regel inget avancerat arbete (ja undantag finns) och de som jobbar som hantverkare var knappast de skarpaste i skolan. Sen finns det en massa annat hantverkarrelaterat som måla, snickra, riva, lägga golv, regla vägg som de flesta kan göra hyfsat på första försöket om de inte är helt hopplösa och har bra material och verktyg.

Hantverkare har kunnat ta oskäligt bra betalt på grund av ROT, billig finansiering och ökande bostadspriser.

Mjo...ska du lära dig till att bli en professionell yrkesverksam elektriker eller vvs så krävs det en flerårig utbildning på gymnasienivå eller YH, med praktik.
Problemet idag är att väldigt många av dem, särskilt invandrare, har gått kortare ams-kurser och dessa är undermåliga.
Citera
2024-02-29, 10:27
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Mjo...ska du lära dig till att bli en professionell yrkesverksam elektriker eller vvs så krävs det en flerårig utbildning på gymnasienivå eller YH, med praktik.
Problemet idag är att väldigt många av dem, särskilt invandrare, har gått kortare ams-kurser och dessa är undermåliga.

Elektriker och VVS kan jag absolut köpa. Kan bli katastrofalt om det blir fel. Men stora delar av vad dom gör är ju också plättlätt. Problemet är återigen, att hitta en som är duktig är mer jobb än att tatta kabeln själv...
Citera
2024-02-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ja, fixar du att koda embedded C++ med 10-15 års erfarenhet? Allt från arkitektur till testning. Jobba övertid och ta med dig jobbet hem i tanken oavsett du vill eller inte. Lösa buggar från helvetet när chefer och projektledare undrar vad du håller på med och varför det tar sådan tid. Produkten skulle ju ha varit lanserad för ett halvår sedan. Åka in till jobbet på helgerna för att försöka jobba ikapp. Sen ska du vara med i det där andra nya projektet också. Och så vill de ha support i kundärenden med, analysera vad som gör att de står still en gång i veckan av någon märklig anledning. Jobba i ett team med 2-3 andra som du ogillar och inte funkar med och där man har full insyn i hur mycket du levererar varje sprint. Det är vad som försigår bakom ett skrivbord, bland annat. Men vad är det jämfört med att rolla färg på en väg för 700 i timmen?
Buhu, lätt som en plätt.

Testa bli väckt kl 03 en lördag, köra bil 2h, gå 3km upp på ett berg med utrustning i -20 snöstorm, för att sen fortsätta arbetet med att klättra i stolpar och mäta, skarva, koppla nära aktiva högspänningsledningar i 18 timmar med enbart en kort fikapaus.

Där man får man samtidigt lösa ingenjörernas fel i dokumentation och planering på plats samtidigt som de ringer och stressar en på telefon konstant, bakom sin skärm med flottiga chipsfingrar och flashback i bakgrunden.

Och gör man fel eller har otur med en rutten stolpe eller liknande så är livet över.
Citera
2024-02-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Vad är det för jävla nollor som hänger här? Hur fan kan man dra hela hantverkarkåren över en kam baserat på att fåtal skojare? Visst finns det många kriminella snickare men tror ni att att dessa inte finns inom andra branscher?
Skulle ni överbetalda, kaffesörplande jävla kontorsråttor vara värda era löner där ni sitter och trycker på några tangenter om dagarna?
Varenda byggnad ni sitter och jobbar och bor i är byggd av hantverkare, är detta någon slags avundsjuka över att ni är så fysiskt retarderade att ni måste ringa elektrikern för att byta en glödlampa?
Handfallna jävla kräk.
Spot on!Väldigt stor skillnad på hantverkarjobben om man jobbar på stor bygge som Nya Karolinska i flera år eller byter fönster på nåt villa i Täby ett par dar och sen drar vidare till nästa privat uppdragsgivare..
På stora byggen är arbetstider 07-15.30 och på dom mindre byggen varierar själva arbetstiden pga.materialhämtningar som dock ingår i arbetet.
Överallt finns balter och polacker eftersom dom jobbar billigare men många gånger blir dyrare efter besiktning när alla fel måste åtgärdas..det finns dock riktiga proffs bland dom också nuförtiden.
Citera
2024-02-29, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Buhu, lätt som en plätt.

Testa bli väckt kl 03 en lördag, köra bil 2h, gå 3km upp på ett berg med utrustning i -20 snöstorm, för att sen fortsätta arbetet med att klättra i stolpar och mäta, skarva, koppla nära aktiva högspänningsledningar i 18 timmar med enbart en kort fikapaus.

Där man får man samtidigt lösa ingenjörernas fel i dokumentation och planering på plats samtidigt som de ringer och stressar en på telefon konstant, bakom sin skärm med flottiga chipsfingrar och flashback i bakgrunden.

Och gör man fel eller har otur med en rutten stolpe eller liknande så är livet över.

Men deras jobb är svårare för dom gick en utbildning som inte är fysisk.
Citera
2024-02-29, 10:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Buhu, lätt som en plätt.

Så det är alltså bara uppförsbacke åt ena hållet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in