Citat:
Snacka om att vara kaxig. I mitt förra jobb ersatte vi såna som dig med helautomatiserade produktionslinor. Byggnadssnickare idag handlar om att vara köttrobot och montera sådant som någon bakom ett skrivbord har konstruerat, beräknat och ritat. Ofta har någon byggt produktionslinor för det också. Dom riktiga snickarna idag är ingenjörerna.
Ut på byggen kommer färdiga byggelement som någon köttrobot spikar eller skruvar ihop. Vi är otroligt imponerade, vad svårt det ska. Det svåraste i ditt jobb är troligen att räkna spikarna så att det blir det antal konstruktören har bestämt.
Det roliga är att det blir billigare och går snabbare att bygga ju färre hantverkare som används...
Ut på byggen kommer färdiga byggelement som någon köttrobot spikar eller skruvar ihop. Vi är otroligt imponerade, vad svårt det ska. Det svåraste i ditt jobb är troligen att räkna spikarna så att det blir det antal konstruktören har bestämt.
Det roliga är att det blir billigare och går snabbare att bygga ju färre hantverkare som används...
Mm, precis så är det.
Det var lite det jag menade, om alla tycker som du och är lika händiga som du så går vi samma väg som handspinnarna gjorde.
Det är helt okej för mig, jag kan alltid skola om.
Ett stort problem för framtiden dock är att folk i gemen idag är så fruktansvärt dåliga på till och med de mest fundamentala grunderna jämfört med tidigare generationer att om det är en framtid du vill se så får den blekfeta svensken nog ta sig i kragen och plocka upp hammaren lite innan.
Är hemma hos mängder av människor som tycker precis som du och jag har alltid trott att det är för att de faktiskt inte kan själva (för det är billigare att ta tjänstledigt och göra det själv), men det kanske är någon form av sadomasochism?
De går igång på att betala hutlöst saltade fakturor till menlösa köttrobotar som bara bankar runt lite med hammaren och dricker kaffe.
Vad vore dom utan hederliga hantverkare?