2024-02-29, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Mobboffer med PTSD. Gå till psykolog!

Inte ett dugg mobbad men har ändå kunnat observera er lågpannors beteende genom åren.
Citera
2024-02-29, 07:46
Medlem
-Mystics avatar
Säger inte att hantverkare är några änglabarn...Men jämfört med advokaterna så framstår de som änglar i mitt tycke.
Citera
2024-02-29, 07:48
Medlem
Hantverkarna får ta in mötesbokare som gräver i telefonkatalogen efter hus som behöver uppfräschning
Citera
2024-02-29, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Nu låter jag bra bitter och det är jag nog också, någon form av karriärbyte hägrar i framtiden. Branschen är inte full av mer skojare än andra branscher men det är väl lika bra att den dör ut helt så kan per-ola, 46 år och civilingenjör, pula själv hemma istället.
Kanske skulle skola om mig till just civilingenjör, hur svårt kan det vara att sitta framför ett skrivbord hela dagarna? Inte värre än kassapersonal.

Ja, fixar du att koda embedded C++ med 10-15 års erfarenhet? Allt från arkitektur till testning. Jobba övertid och ta med dig jobbet hem i tanken oavsett du vill eller inte. Lösa buggar från helvetet när chefer och projektledare undrar vad du håller på med och varför det tar sådan tid. Produkten skulle ju ha varit lanserad för ett halvår sedan. Åka in till jobbet på helgerna för att försöka jobba ikapp. Sen ska du vara med i det där andra nya projektet också. Och så vill de ha support i kundärenden med, analysera vad som gör att de står still en gång i veckan av någon märklig anledning. Jobba i ett team med 2-3 andra som du ogillar och inte funkar med och där man har full insyn i hur mycket du levererar varje sprint. Det är vad som försigår bakom ett skrivbord, bland annat. Men vad är det jämfört med att rolla färg på en väg för 700 i timmen?
Senast redigerad av ensamkrigaren 2024-02-29 kl. 08:08.
Citera
2024-02-29, 08:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detkanvarabildt
Hantverkarna får ta in mötesbokare som gräver i telefonkatalogen efter hus som behöver uppfräschning
Är du duktig och prissätter dina jobb rimligt så lär ditt namn spridas till kundernas vänner, bekanta och kollegor.
Citera
2024-02-29, 08:22
Medlem
Ni hantverkare som gnölar om att ni inte har det så fett och att lönerna är för låga för all den kunskap ni tror er besitta, försök använda er fantasi och sätt er in i kundens situation för en stund. Skulle ni acceptera att en hantverkare stövlar in i ert hus efter att ha parkerat sin nya Dodge Ram med ett nypris på över 1,5 milj. + moms (visst, kan vara leasad, men den skall i alla fall betalas) och förklara att den där tillbyggnaden som normalt borde ha kostat runt 500.000:- nu i stället kostar 695.000:- för att det blev en del körande med material, mer specialverktyg som behövdes och att det hela blev mer omständligt än man trott när man var och tittade på jobbet innan. Skulle du acceptera att det hela dessutom blev försenat i ett par månader för att hantverkarna kom någon timme, men stack iväg flera timmar varje dag på andra jobb? Och under förseningen låg virket och annat material otäckt på marken medan först regnet och sedan snön vräkte ned... Skulle du acceptera att alla löften om när det skulle vara klart bara visade sig vara lögner gång på gång. Och skulle du acceptera att få punktering två gånger under tiden hemma på din tomt för att dom där hantverkarna inte orkar böja sig ner och plocka upp de spikar och skruvar dom tappar mellan fingrarna hela tiden? Att du varje dag när du kom hem fick gå runt och plocka upp spikar och skruvar, samt fimpar och prillor....
Skulle inte tro att du skulle uppskatta en sådan situation.
Näe, jag är inte högutbildad men jag anser att det ska löna sig att studera och bli kunnig och bra på något. Då är det rimligt att man kan få bra jobb med bra lön framöver i sitt liv. Men det känns inte rimligt att skolans busar och de som gick i specialklasser (om dom ens fullföljde grundskoleutbildningen) idag vräker omkring i lyxbilar och bor i flotta villor m.m. medan dom skörtar upp kunder och fuskar sig fram med dåligt utförda jobb. Har ett flertal av dessa hantverksgubbar boende i de finaste husen på den ort jag bor på. Inte verkar dom ha det så illa direkt... Det är inte rimligt på något vis. Och om någon frågar mig varför jag inte blir hantverkare själv så säger jag som så, precis som när man säger att man skulle ha blivit politiker för att trygga sin ekonomi, att jag skulle inte trivas bland sådant folk. Skulle inte stå ut med den mentaliteten och den bristande yrkesstoltheten.
Citera
2024-02-29, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Det finns ju olika utrustningsnivåer på Ramen såklart men dem som hantverkarna i åtminstone Sthlmsområdet glider runt i är inte den billigaste så det är ändå runt miljonen som ska ut ex moms.

Har en bekant som under pandemin ville byta yrke och satsade på att bli hantverkare. Han gör lite enklare jobb och det jag sett är väldigt bra. Dock så fick han lära sig av en kollega som jobbat länge att man minst ska köpa en maskin som man bakar in i kundens faktura. Han tar 700-1000 kr/h beroende på vilket jobb det var och tjänar mycket pengar på att fakturera kunden för materialet för kundens pris i affären och plockade själv ut mellanskillnaden för hans egen rabatt.

Jag skulle självklart också kunnat bli hantverkare istället för att gnälla men det är verkligen en bransch som levt på övertid ganska länge.
Det är bara en konjunktur svacka, bostadsbyggandet ligger efter.
Om man tar vart pengarna ligger är det hos bostadsrätter, oftast är det hit storföretagen riktar sig, droppar en vatten koppling, man kommer skruvar åt den, kostar en brf 4500kr för 1 timme. Man har obligatorisk OVK att göra vart 3 år, företagen passar på att fakturera hutlöst, timtim runt 2000 kr.
Man tecknar upp sig via HSB eller andra förvaltare.

Man ska satsa på ett hantverksyrke som kräver behörighet, ex en elektriker, man tar över 1000 kr per installerad spott/eluttag. Plåtslagare man slipper konkurrens från polska/lettiska företag, samt det är få företag.
Citera
2024-02-29, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ja, fixar du att koda embedded C++ med 10-15 års erfarenhet? Allt från arkitektur till testning. Jobba övertid och ta med dig jobbet hem i tanken oavsett du vill eller inte. Lösa buggar från helvetet när chefer och projektledare undrar vad du håller på med och varför det tar sådan tid. Produkten skulle ju ha varit lanserad för ett halvår sedan. Åka in till jobbet på helgerna för att försöka jobba ikapp. Sen ska du vara med i det där andra nya projektet också. Och så vill de ha support i kundärenden med, analysera vad som gör att de står still en gång i veckan av någon märklig anledning. Jobba i ett team med 2-3 andra som du ogillar och inte funkar med och där man har full insyn i hur mycket du levererar varje sprint. Det är vad som försigår bakom ett skrivbord, bland annat. Men vad är det jämfört med att rolla färg på en väg för 700 i timmen?

C++ is somewhat difficult to learn, especially if you have never programmed before or you have never used a low-level programming language before. If you are a beginner with no programming experience, you should expect it to take at least three months to learn the basics.

Låter inte speciellt svårt om man är intresserad! Kodade en del som barn. Prova jobba utomhus 10h/dag när det är -20 och se hur lång tid det tar tills du börjar gråta och vill hem till datorn!
Citera
2024-02-29, 08:28
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Tja, vad ska man säga…
Är själv snickare, jobbar inom service mot privatpersoner. Främst diverse försäkringsjobb (vatten-, brand- och frysskador).

Har blivit rejält trött på yrket, dels för att hantverksdelen alltmer försvinner och dels för att privatpersoner kan vara oerhört påfrestande. Någon skrev tidigare i tråden att vi inte är mer kvalificerade på arbetsmarknaden än kassapersonal, ponera då när kassapersonal gnäller över dryga kunder; det tar en halvminut av deras arbetsdag med en synnerligen dryg kund för att det ska ligga och gnaga i flera dagar. Tänk om du istället är hemma hos den makalöst dryga kunden, i hans hem, på hans nåder, och måste lyssna på den här fullständiga idiotens idéer, tankar och gnäll nio timmar om dagen.
Det ska gärna vara någon ingenjör/läkare/akademiker överlag också som själv inte hade klarat av att byta dörrfoder ens men som minsann tittat på youtubefilmer och pluggat mycket längre än jag och således torde veta bättre.

Sådant är ganska tömmande, psykiskt. Att tro att de åren man arbetat som hantverkare liksom inte ger någon mer kompetens efter de gymnasiala åren men att flera år på högskola däremot bygger på komprtensen, inte bara i det valda ämnet utan helt magiskt också i praktiska fält.

Vinstmarginalerna utanför storstadsområdena och utanför de större entrepenaderna är inte kaxiga. För en medelstor firma som gör allt ’by the book’ i den mån det går brukar det inte bli mycket över till ägarna inom snickeribranschen, el och vvs är däremot en annan sak.

Nu låter jag bra bitter och det är jag nog också, någon form av karriärbyte hägrar i framtiden. Branschen är inte full av mer skojare än andra branscher men det är väl lika bra att den dör ut helt så kan per-ola, 46 år och civilingenjör, pula själv hemma istället.
Kanske skulle skola om mig till just civilingenjör, hur svårt kan det vara att sitta framför ett skrivbord hela dagarna? Inte värre än kassapersonal.

Snacka om att vara kaxig. I mitt förra jobb ersatte vi såna som dig med helautomatiserade produktionslinor. Byggnadssnickare idag handlar om att vara köttrobot och montera sådant som någon bakom ett skrivbord har konstruerat, beräknat och ritat. Ofta har någon byggt produktionslinor för det också. Dom riktiga snickarna idag är ingenjörerna.

Ut på byggen kommer färdiga byggelement som någon köttrobot spikar eller skruvar ihop. Vi är otroligt imponerade, vad svårt det ska. Det svåraste i ditt jobb är troligen att räkna spikarna så att det blir det antal konstruktören har bestämt.

Det roliga är att det blir billigare och går snabbare att bygga ju färre hantverkare som används...
Senast redigerad av Newkie 2024-02-29 kl. 08:40.
Citera
2024-02-29, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är ett beteende som befinner sig någonstans i en gråzon mellan självklara företagsekonomiska principer,

Grossisterna och hantverkarna lever i symbios för att plocka av kunden hans pengar. Det börjar med att grossisten har en fantasiprislistsa med priser som ingen någonsin betalar. Sedan har hantverkaren en rejäl rabatt på dessa priser. Då kan hantisen säga till kunden ”du får vår rabatt på materialet” och kan lugnt visa upp fakturan. Men kunden får ändå betala 250 kr för ett vägguttag som kostat 150 kr på Jula.

Och det kunden inte ser är hantverkarens kickback. När året är slut återbetalas en del av det hantverkaren handlat för. Det kan vara väldigt mycket, och det blir en högre procent ju mer ha handlat för.
Anledning till att man har dessa system är just för juridiken, en kund får svårt att kriga mot själva materialpriset, dels den är kamouflerad via grossister som Ahlsell osv, man får inte se samanställningen för året, man får bara se den aktuella fakturan som egentligen inte är vad man betalat för materialet.
Citera
2024-02-29, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Snacka om att vara kaxig. I mitt förra jobb ersatte vi såna som dig med helautomatiserade produktionslinor. Byggnadssnickare idag handlar om att vara köttrobot och montera sådant som någon bakom ett skrivbord har konstruerat, beräknat och ritat. Ofta har någon byggt produktionslinor för det också. Dom riktiga snickarna idag är ingenjörerna.

Ut på byggen kommer färdiga byggelement som någon köttrobot spikar eller skruvar ihop. Vi är otroligt imponerade, vad svårt det ska. Det svåraste i ditt jobb är troligen att räkna spikarna så att det blir det antal konstruktören har bestämt.

Det roliga är att det blir billigare och går snabbare att bygga ju färre hantverkare som används...

Vilken tur för dig att snickare finns annars hade du varit arbetslös!
Citera
2024-02-29, 08:48
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Vilken tur för dig att snickare finns annars hade du varit arbetslös!

Missförstå mig inte, jag förstår att alla behövs. Men att snickare idag är ett svårt jobb är bara skitsnack. Alla kunskap kommer från skrivborden. Faktum är att dom som jobbar mot privatpersoner sannolikt har det svårare jobbet. Det mesta kan man dock göra själv, givet tid och om man inte har tummen mitt i handen.

Väldigt få som inte jobbar i branschen kan dock göra vad ingenjörer gör. Så att komma med "hur svårt kan det vara" när man själv är köttrobot tycker jag är magstarkt.

Sen jobbar jag inte inom byggsektorn längre. När jag gjorde det så var det automationssidan jag jobbade på. Konstruktion och programmering av prototyper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in