2024-02-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nej, det tar inte lång tid att lära sig lite el eller vvs. Det är som regel inget avancerat arbete (ja undantag finns) och de som jobbar som hantverkare var knappast de skarpaste i skolan. Sen finns det en massa annat hantverkarrelaterat som måla, snickra, riva, lägga golv, regla vägg som de flesta kan göra hyfsat på första försöket om de inte är helt hopplösa och har bra material och verktyg.

Hantverkare har kunnat ta oskäligt bra betalt på grund av ROT, billig finansiering och ökande bostadspriser.

Säger dem flesta, men i slutändan visar det sig att man inte får ihop det. Sen är det inte så smart att göra ett sånt jobb själv då man inte får garantier. Mycket möjligt många hantverkare inte var dem skarpaste i skolan. Måste kännas fantastiskt att tänka att det här blir hyfsat efter man är klar.

Hantverkare tar bra betalt för att det finns en stor efterfrågan och lite konkurrens. Därför har många en bättre lön än många kontorsfolk vilket är naturligt.
Citera
2024-02-29, 10:37
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
"Ingen vill renovera just nu"

Ja du.. 90 procent av dem är lata, opålitliga och överbetalda svin. Nämnde jag bakfulla? Kämpar med att klämma fram tårar av sympati här.
Citera
2024-02-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Så det är alltså bara uppförsbacke åt ena hållet?
Tror du får förklara vad du menar utan gåtor herr ingenjör.
Citera
2024-02-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
El? Dra lite kabel i VP-rör klarar en apa av att göra. VVS är en annan femma.

Vända lite papper kan en apa också göra, men jag tjänar mer som elektriker så väljer att jobba kvar som det. Räknar med att mitt yrke blir mer och mer eftertraktat, efter man läst denna tråden så inser man ganska snabbt att det är mindre och mindre som vill jobba som hantverkare och har noll koll på vad jobbet innebär. Vilket resulterar i att där blir mer jobb för oss vettiga hantverkare och ännu mindre konkurrens.
Citera
2024-02-29, 10:47
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du har ju fullständigt 0 KOLL!!!!

Tänk efter innan du gör inlägg!!!
Pajas!
Men det är sant. Hantverkaryrken är inte komplexa. Enda anledningarna till att lönerna hållits uppe i Sverige är facket, ROT och konjunkturen.
Citera
2024-02-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
"Ingen vill renovera just nu"

Ja du.. 90 procent av dem är lata, opålitliga och överbetalda svin. Nämnde jag bakfulla? Kämpar med att klämma fram tårar av sympati här.

Men politiker har väl helt rimliga löner enligt dig. Sådant hat emot hårt arbetande män. Känner du dig lite underlägsen som en man jämfört med dom du föraktar?
Citera
2024-02-29, 10:48
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Tror du får förklara vad du menar utan gåtor herr ingenjör.

Du låter som det där gnället farfar/morfar kom med när man va tonåring.

"På min tid fick vi minsann gå till skolan. Det var uppförsbacke åt båda hållen, två meter snö, motvid och solen i ögonen. Vi klev upp innan vi gick och la oss också. Inte för att det gick att sova ändå för vi hade betongsäckar som madrass"
Citera
2024-02-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Vända lite papper kan en apa också göra, men jag tjänar mer som elektriker så väljer att jobba kvar som det. Räknar med att mitt yrke blir mer och mer eftertraktat, efter man läst denna tråden så inser man ganska snabbt att det är mindre och mindre som vill jobba som hantverkare och har noll koll på vad jobbet innebär. Vilket resulterar i att där blir mer jobb för oss vettiga hantverkare och ännu mindre konkurrens.
Elbranschen kommer växa som fan kommande år, och färre vill jobba med den typen av jobb. Så bara att njuta när lönen ökar samtidigt som programmerarråttorna i tråden blir ersatta av indier och AI.
Citera
2024-02-29, 10:52
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Men politiker har väl helt rimliga löner enligt dig. Sådant hat emot hårt arbetande män. Känner du dig lite underlägsen som en man jämfört med dom du föraktar?

Känner? Jag känner ingenting. Vet inte var politiker kom in i diskussionen men viss har du rätt. Jag har träffat fler värdelösa hantverkare än politiker.

Du verkar triggad däremot. Det var inte meningen.
Citera
2024-02-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Du låter som det där gnället farfar/morfar kom med när man va tonåring.

"På min tid fick vi minsann gå till skolan. Det var uppförsbacke åt båda hållen, två meter snö, motvid och solen i ögonen. Vi klev upp innan vi gick och la oss också. Inte för att det gick att sova ändå för vi hade betongsäckar som madrass"
Kände mig tvungen att svara på det patetiska inlägget med gnäll för ingenting. Lät som det var skrivet av en bortskämd tonåring så därav farfarattityden.

Men dina inlägg är ju de mest verklighetsfrånvända i tråden. Någon hantverkare som knullat frugan eller varför detta gnäll/hat på en yrkesgrupp som faktiskt får vardagen att fungera?
Citera
2024-02-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Känner? Jag känner ingenting. Vet inte var politiker kom in i diskussionen men viss har du rätt. Jag har träffat fler värdelösa hantverkare än politiker.

Du verkar triggad däremot. Det var inte meningen.

Kanske ska ta tag i ditt liv om du inte känner någonting. Psykisk hälsa är viktigt för ett glatt socialt liv.
Citera
2024-02-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Ingen har väl undgått att höra om krisen i byggbranschen. Stackars byggjobbare och hantverkare av olika slag som nu får anstränga sig lite för att få kunder... (ironi).
Nu passar det bra att gnälla och gråta över de tuffa tider som drabbar dem. Men hur jäkla bra har man inte haft det tidigare? Fallhöjden blir väl stor när man vant sig vid att under många år ta ohemult bra betalt för sina i flera fall taffligt utförda jobb. Att sockra fakturor och fuska på andra sätt har blivit en standard i den branschen. Personligen tycker jag inte ett dugg synd om dessa individer! Det finns undantag, det vet jag och jag önskar inte dessa undantag något illa. Men byggbranschen är sannolikt ordentligt överrepresenterad när det gäller att ockra sina kunder samtidigt som man knappast utför några högkvalitativa jobb. Det här gäller ett flertal hantverksyrken kopplade till byggnation.
Har själv stor erfarenhet av att anlita folk i denna bransch för såväl husbyggen som renoveringar och reparationer. De som tagit rimligt betalt och utfört bra jobb är väldigt lätträknade...
Kanske dags att vakna upp till verkligheten och inte leva som om man var en högavlönad advokat? Och till er som eventuellt kontrar med att hantverkare är lågavlönade så kan jag säga att en hantverkare som tar ut 1.000:- i timmen + moms efter att bara jobba och fakturera 30 timmar per vecka drar in 120.000:- netto per månad. Räkna av lite kostnader för kläder och verktyg etc. så blir det garanterat 100.000:- kvar. Tar han ut 50.000:- i lön så blir det efter arbetsgivaravgifter ändå i runda slängar 34.000:- kvar. Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en och en del av soppan (det som inte läggs på kunden i form av bilersättning). Och dessa timdebiteringar är ovanliga, har själv fått betala mer än så ett flertal gånger. Och vad jag hört av bekanta i storstan så ligger dom högre än så där. Ja ja.... Får som många andra önska att denna "kris" i alla fall leder till en utrensning av de oseriösa i braschen.

Jag hade förstått om det rimmade med vad jag ser lokalt, vilket inte är stämmer överens.
Försöker själv få till ett takbyte, de flesta företag svarar inte alternativ ger svaret vi kan inte nu, vi får återkomma efter sommaren när vi planerar höstens arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in