Citat:
Då kommer vi tillbaka till grundfrågan, om att många av oss inte vill ha en arbetsmarknad där anställda konkurrerar om jobben genom att bjuda under varandra.
Sedan påstår jag inte att den svenska modellen på något vis är perfekt, och det är sant att facken har hjälpt till att hålla tillbaka löneutvecklingen i Sverige. Tanken var att behålla konkurrenskraften och trycka ner inflationen, men tyvärr har företagen i stor utsträckning ökat vinsten istället.
Här kan ni se en intressant dokumentär om saken som borde kunna intressera både fackvänner och fackhatare:
Dokumentären "Lönesänkarna"
Sedan påstår jag inte att den svenska modellen på något vis är perfekt, och det är sant att facken har hjälpt till att hålla tillbaka löneutvecklingen i Sverige. Tanken var att behålla konkurrenskraften och trycka ner inflationen, men tyvärr har företagen i stor utsträckning ökat vinsten istället.
Här kan ni se en intressant dokumentär om saken som borde kunna intressera både fackvänner och fackhatare:
Dokumentären "Lönesänkarna"
Du har missförstått saken. Man konkurrerar inte om att vara lägst betald, men konkurrerar om att vara bäst och därmed få bäst betalt.
De som suger får sämre lön, det är väl rimligt?
Ta något enkelt som att jobba på Ica. Säg att du packar upp varor och gör det ganska långsamt, men din kollega Elin gör det 50% snabbare än dig. Är det då inte rimligt att Elin får märkbart mer lön än dig? Hon drar ju in mer pengar för företaget eller kostar företaget mindre pengar beroende på hur man vill se det.
Men i dagens Sverige så ska alla ha en liknande lön oavsett hur bra eller dåligt man presterar.
Märkt det själv i min egen bransch där en äldre kollega har märkbart mer lön än mig, men får mycket mer i lön bara för att han varit med längre, men gör sämre ifrån sig.
De som gör bäst ifrån sig borde få bäst lön oavsett ålder om du frågar mig.
Prestation ska löna sig!